Graag jullie advies over het volgende. Onze woning stond/staat te koop. Nu hebben we vorige week een bod gehad en hebben we een tegenbod uitgebracht. Maandag is de tegenpartij akkoord gegaan met ons tegenbod. Ik hoorde dit om 11.00 uur in de ochtend van de makelaar. Om half 12 keek ik op funda en toen stond aangegeven dat ons huis verkocht is onder voorbehoud. Nu het probleem: ze hebben alleen het bod geaccepteerd, er is nog geen contract getekend en de 3 dagen bedenktijd is ook nog niet ingegaan. De makelaar geeft aan dat dit de standaard procedure is. Gevoelsmatig zit het mij nog niet lekker. Hoe ging dat bij jullie?
Wat ik in onze omgeving zie, is dat 'onder voorbehoud verkocht' pas op funda verschijnt als minimaal die drie dagen zijn verstreken. Soms duurt het zelfs nog langer.
Ze moeten zo snel mogelijk tekenen lijkt me! dit is wat ik googlede Voorlopig koopcontract Als je bod is geaccepteerd, teken je een voorlopig koopcontract. Na het onderteken heb je nog drie dagen bedenktijd. In deze drie dagen kun je, zonder opgaaf van reden, van de koop afzien. We adviseren je om altijd ontbindende voorwaarden op te laten nemen in het koopcontract: Voorbehoud van financiering Lukt het niet om binnen de financiering rond te krijgen en kun je dit aantonen met een afwijzing van een geldverstrekker, dan kun je onder de koop uit. Neem hiervoor minimaal een termijn van vier weken op. Dan heb je voldoende tijd om een passende hypotheek te zoeken. Voorbehoud van bouwkundige keuring Voorbehoud van NHG-financiering Wil je na het tekenen van het koopcontract toch nog afzien van de koop en kun je geen aanspraak maken op de ontbindende voorwaarden? Dan moet je een boete (waarborgsom) betalen. Dit is vaak 10% van de koopsom.
Er zijn verschillende regels. Het kan direct verkocht zijn of onder voorbehoud (van financiering). In het laatste geval, wordt de verkoop pas definitief als dat voorbehoud is 'opgelost' of de afgesproken termijn is verstreken. Dit kan dagen of weken duren. Pas als de akte bij de notaris passeert en alle partijen hebben getekend is de koop echt definitief. Ik zou de makelaar even bellen over het vervolg van de procedure.
Bij ons stond het wel.op funda direct na acceptatie bod. Na ongeveer een week werd er getekend door beide partijen en toen de drie dagen bedenktijd om waren kwam er een sticker op het bord in de tuin, verkocht.
Wij hebben nu ook een bod uitgebracht op een huis en maandag wordt het voorlopig koopcontract getekend. Hierin zijn de ontbindende voorwaarden opgenomen dat wij de financiering rond moeten krijgen en dat ons eigen huis verkocht moet worden. (Ons huis staat bij dezelfde makelaar in de verkoop)
Funda zie ik als een soort van marktplaats voor huizen. Dan heeft wat daar staat toch geen enkele betekenis Een huis is pas verkocht als het bij notaris is gepasseerd, eerder niet.
Ja, want het kan nog alle kanten op. Het bod is alleen geaccepteerd. Ze kunnen er gewoon onderuit. Snel tekenen gaat niet lukken. De makelaar heeft de contracten niet klaar en verwacht pas volgende week een concept aan te kunnen leveren. Ondat het nog niet zeker is hebben wij nog niks verteld aan onze familie. Terwijl de buren, ouders van school etc allemaal weten dat het 'verkocht' is.
Officieel is een mondelinge overeenkomst bindend, echter als puntje bij paaltje komt heb je niets om op te staan. Hoewel de makelaar een belangrijke getuige is natuurlijk. 3 dagen bedenktijd gaan pas in na tekenen voorlopig koopcontract, gewoon z.s.m. tekenen! Verkocht onder voorbehoud komt pas op de site als dit voorlopige contract getekend is en de bedenktijd om is voor zover ik weet! Nog nooit anders meegemaakt.
Dat is wat de makelaar zei. Wettelijk wordt er een koopcontract vereist. Ze hebben in het tegenbod gewoon een voorbehoud aangebracht namelijk de financiering. Naar mijn idee moet er idd pas ' verkocht onder voorbehoud' op staan na de 3 dagen bedenktijd. Echt staat dit er al. Verder heeft hij ook op zijn eigen site en de fb pagina aangegeven dat het huis verkocht is o.v.b. Koopcontract zie ik deze week nog niet verschijnen en waarschijnlijk pas in de loop van volgende week. Dus denk dat het nu nog zo'n 2 weken duurt voordat beide partijen getekend hebben.
Ik vind het ook voorbarig van je makelaar hoor maar juridische consequenties heeft het niet Zou als mensen vragen of het verkocht is zeggen dat dat niet zo is en de makelaar voorbarig is geweest. En zou aan de makelaar gewoon eisen dat je weer gewoon als te koop funda wilt hebben. Jij bent de klant en betaald.
Nu heb ik dit ook gevraagd, maar hij zegt dat het niet kan. Heb nog geopperd om aan te geven dat het huis "onder bod' is, maar hier wilde hij niet aan meewerken. Hij gaf aan dat dit de procedures zijn. Omdat hij de status niet wilde wijzigen heb ik hem dringend verzocht de concepten dan deze week klaar te hebben en ons te mailen. Hij ging zijn best doen. Ondertussen hoort mijn dochter, van de moeder van haar vriendin, dat het huis verkocht is. Ik baal hier gewoon van. Wij wilde wachten met vertellen na de 3 dagen bedenktijd. Daarnaast komt iedereen ons vragen of het huis verkocht is. Ik wil er niet over liegen, dus zeg idd maar dat ons bod geaccepteerd is.
Wat een kul dat hij dat niet meer kan veranderen. Heeft het Misschien nog iets te maken met zijn eigen statistieken?
Ik zou hem een schop onder zijn kont geven! Het zijn standaard contracten, dus als hij zijn percentage wil zien, moet hij opschieten!
Bij ons ging hetzelfde. Van de week is ons huis ook verkocht. Bos geaccepteerd 2 dagen later stond hij op Funda als verkocht onder voorbehoud en gisteren getekend dus nu gaat pas die 3 dagen bedenktijd in. Maar het maakt niet uit he. 1. Ze kunnen het zo weer terug zetten als te koop! 2. Zelfs bij verkocht onder voorbehoud mag men nog een bod doen he! Tis niet dat hij helemaal van Funda is. Je maakt je echt enorm druk om niks!
Maar waarom zou je niet aan jouw familie kunnen vertellen dat jullie woning onder voorbehoud is verkocht? Je kunt toch gewoon zeggen hoe het zit: dat jullie akkoord zijn gegaan met een bod, maar dat het voorlopig koopcontract nog niet is getekend. Waarom zou je dat geheim moeten houden voor jouw familie? Ik zie het probleem eigenlijk niet ... Persoonlijk zou ik wel problemen hebben met de houding van de makelaar. Als hij zijn zaken op orde heeft, is een voorlopig koopcontract toch zo gemaakt? Hier hebben beide partijen binnen 24 uur getekend nadat het bod was geaccepteerd.
En om nog even wat uitgebreider te antwoorden hoe het hier is gegaan... Wij zijn anderhalve week geleden, vorige week maandag, akkoord gegaan met een bod op ons huis. Dinsdag hebben we het voorlopig koopcontract getekend. Toen ik op funda keek, stond er "verkocht onder voorbehoud". (Ik keek pas op dinsdag, misschien stond het er maandag ook wel op.) Toen gingen de 3 dagen bedenktijd in. Afgelopen maandag, dus 6 dagen na het tekenen van het voorlopig contract (en dus precies een week nadat we akkoord waren gegaan met het bod) kregen we te horen dat de koopster de financiering rond had. Over 2 weken hebben we de overdracht bij de notaris. Het is hier dus supersnel gegaan: er zit ruim 3 weken tussen het geaccepteerde bod en de overdracht! Dit komt ook wel omdat de koopster haast had en een spoedprocedure heeft aangevraagd. Wij zijn er alleen maar blij mee dat het zo snel is gegaan, want de woning stond (staat) al lange tijd leeg.
Ons huis is ook verkocht onder voorbehoud financiering. Wij zijn akkoord gegaan met een bod van de kopers. Na 2 dagen hadden we het concept koopcontract, na goedkeuring een dag later het voorlopig koopcontract. Toen dat ondertekend was heeft de makelaar na 5 dagen op Funda gezet 'verkocht onder voorbehoud' Kopers hebben een termijn van 2 maanden om de financiering rond te krijgen. Daarna komt het op Funda als verkocht en komt de verkocht sticker op het bord.
Wat raar.. Hier een paar dagen na akkoord het contract getekend en pas na de drie werkdagen verkocht onder voorbehoud op funda. De verkocht stickers toen kopers de financiering rond hadden. Stel dat de kopers zich terugtrekken heeft de makelaar jullie aardig benadeeld... Eventuele geïnteresseerden zijn dan verder gaan kijken. De assistente van onze makelaar noteerde alle gegevens van mensen die nog belden om ze terug te kunnen bellen als de koop onverhoopt stuk liep. Je weet nooit wanneer je ze nog nodig hebt..