Hoi dames Had vandaag m'n tweede afspraak bij de verloskundige (ben vandaag precies 16 weken zwanger) We mochten voor het eerst naar het hartje luisteren. Super om te horen Ook heeft ze n beetje aan m'n buik gevoeld of alles goed gaat. Volgens haar groeit het babytje goed. Ik had m'n enige twijfels, omdat ik naar mijn idee een vrij bescheiden buikje heb Verder hebben we het gehad over het bloedonderzoek, alles zag er prima uit. Het enige min puntje, ik heb bloedgroep B, negatief. Ze heeft het een en ander uitgelegd, na thuiskomst het ik nog wat op internet gerommeld. Op zich is het niet iets ernstigs ofzo, maar ik zit er wel een beetje mee... Ik heb me laten informeren dat het een niet veelvoorkomende bloedgroep is, maar 15% van alle mensen in Nederland heeft zo'n bloedgroep. In week 30 gaan ze een bloedonderzoek doen of ik wel of geen antistoffen aanmaak. Als mijn lichaam ze wel aanmaakt probeert mijn lichaam het babytje dus af te stoten Ook heeft ze me laten weten dat ik dan een prik krijg, zodat dit niet kan gebeuren.. Ik vroeg mij af of er meer dames zijn die hetzelfde hebben meegemaakt/meemaken?
Ik ben ook B negatief maar volgens mij zeg je het een kleine beetje verkeerd. In week 30 word je idd getest op die antistoffen, maar als je ze hebt betekent het niet dat het je kindje afstoot. Die prik moet je dan krijgen omdat....bij de bevalling bijvoorbeeld kan het zijn dat bloed van jou bij de baby komt. etc etc. Met de gevolgen van dien. En het is belangrijk dat je die prik krijgt...want bij een volgend kindje kan jou negatieve bloedgroep en het feit dat je antistoffen aanmaakt ervoor zorgen dat je kindje te klein geboren wordt met een giga bloedarmoede. Misschien zeg ik het ook wel verkeerd, maar je kindje afstoten kan het niet. Lijkt dan wel alsof je met week 30 nog een miskraam kan krijgen door die antistoffen. Het is iig niks ergs om je zorgen over te maken, lekker die prik krijgen en niks aan de hand! ps. Ook ik heb een bescheiden buikje..... maar mn kindje groeit erg goed!!! Al vanaf het begin... Succes meid en geniet ervan!
Ik heb 0negatief,dus hetzelfde 'euvel'. Tegenwoordig is er niks aan de hand, er zijn goede middelen voor. Ze kijken of je al antistoffen aanmaakt (wat je alleen kunt doen wanneer er bloedcontact is geweest tussen jou en je baby, heel zeldzaam tijdens de zwangerschap). Als die antistoffen er zijn, betekent het dat jouw bloed dat van je kind probeert aan te vallen. Je kind zou dan bloedarmoede kunnen krijgen, of nog ernstiger. In ernstige gevallen werd er dan wel een bloedtransfusie gegeven aan het kind in de baarmoeder. Maar nogmaals: bloedcontact tussen moeder en kind komt tijdens de zwangerschap eigenlijk nooit voor. Tijdens de bevalling zou het wel kunnen - dat heeft geen gevolgen voor het kindje dat dan geboren wordt, maar mogelijk wel voor een volgend kind. Om dit te voorkomen, krijg je die anti-D prik. Na de bevalling wordt er bepaald of je kindje een positieve bloedgroep heeft, als dat zo is krijg je nog een keer zo'n prik, ook weer om problemen bij een volgende zwangerschap te voorkomen. Ik zou me geen zorgen maken. Lang geleden was dit echt een probleem, maar nu niet meer.
Bedankt voor jullie reacties Ze hebben m'n enige twijfels weggenomen.. Mimi85, met afstoten bedoelde ik eigenlijk de negatieve gevolgen voor de baby (bloedarmoede) PS Fijn om te weten dat ik niet de enige ben met een bescheiden buikje Als ik mensen vertel dat ik 4 maanden zwanger ben kijken ze mij heeeeeel verbaasd aan
Iedereen (ikzelf inclusief) verwachtte dat het met mijn buik nu ook heel snel zou gaan, omdat het m'n tweede keer is. Niets daarvan, het groeit in exact het zelfde tempo als de eerste keer. Pas bij een week of 20 werd het een zwangerschapsbuikje, en dan duurde het nog een paar weken voordat mensen er iets van durfden te zeggen (of zou ze toch gewoon een beetje dik zijn...?) Nu heb ik een heel flink bolletje, maar dat mag ook wel met 31 weken...
Hoi Hoi, Ik ben ook B neg met een negatieve rhesusfactor....gelukkig heeft mijn moeder dezelfde bloedgroep dus als ik ooit bloed nodig heb of zij dan kunnen we elkaar helpen Voor de rest maakte ik me tijdens mijn eerste zwangerschap er best wel druk om zeker als je op het internet gaat zoeken....1 tip: gewoon niet doen Tegenwoordig is er niets meer aan de hand. De enige manier waarop je mogelijk tijdens je zwangerschap met het bloed van je kind in aanmerking kan komen is als je bijv. een autoongeluk krijgt en het stuur in je buik ofzo. Maar geloof me dat is ook niet goed als dat gebeurd als je geen rhesus neg factor hebt. Die prik krijg je met 30 weken en idd na je zwangerschap als je kindje pos is (dit was bij mij dus wel het geval) en nu bij mijn tweede heb ik weer met dertig weken de anti D gekregen. (voor het geval je dan weer een derde zou willen.) Wat betreft de buikjes....hier ook nog niet overduidelijk zwanger ben morgen 30 weken en dr is nog niemand die het ziet. Zeker niet als ik mijn schort aan heb op mijn werk. Of mijn winterjas. Ach denk maar zo dan heb ik er ook niet zoveel last van Hier een link met mijn buikje vorige week. Dan weet je dat de grootte niet zoveel zegt over de groei van de baby....... Groetjes Lysanne
Hoi Ik ben A neg en mijn man is A pos Bij mij is ook bij 30 weken bloed afgenomen en toen mijn dochter geboren was is haar bloedgroep bepaald. Zij is Rhesus positief net als mijn man dus toen kreeg ik antistoffen toegedient. Niets aan de hand dus Bij deze zal het wel hetzelfde gaan Groetjes v Treintje
Ik krijg morgenvroeg een bloedtest om te kijken of ik de antilichamen al heb. Ik ben A negatief en mijn man O positief. Bij mij is de kans wel HEEL groot dat ik al rhesus-antilichamen in mijn bloed heb omdat ik enkele jaren geleden een pijnlijke miskraam heb gehad en het ziekenhuis mij vergeten is dat spuitje te geven dat ervoor zorgt dat je lichaam geen antistoffen aanmaakt. Ik was toen nog niet zo een google freak, dus anders had ik het zelf wel geweten hoe belangrijk dat was en hadden ze de kans niet gekregen om dat te vergeten. Voor mensen die nooit een miskraam, abortus of bloedtransfusie hebben gedaan is het helemaal geen probleem. Alleen moeten ze de zwangerschap een beetje dichter opvolgen. Ik hoop echt dat ik geen antilichamen heb in mijn bloed want dan ziet de zwangerschap er niet zo goed uit.
Ik vond ook nog deze link gisterennacht, vond em heel erg leerzaam. Resus/pasgeborene met e-gezondheid.be
Ik heb goed nieuws...vanmorgen het resultaat terug gekregen en het was negatief...met andere woorden ik heb geen antilichaampjes in mijn bloed. De dokter was ook ontzettend gerustgesteld, hij liet een grote zucht...pffjiiieeeew... Hij zei me wel dat als ik voor de een of andere reden bloedverlies zou hebben dat ik dan wel onmiddellijk naar het ziekenhuis moet gaan voor een prik. Daar kan ik mee leven.!
Goed om te lezen Yasmine! Onbegrijpelijk dat ze even vergeten waren je na je miskraam een anti-D prik te geven.... Mijn schoonmoeder heeft dat gehad... zelf negatief bloed, eerste kind positief maar ook een prik gekregen, toen een miskraam en geen prik. haar volgende kind (mijn vriend) was weer positief en die kwam dus helemaal geel ter wereld, schijnbaar doordat ze toch antistoffen had. is helemaal goed gekomen, dus zelfs al zijn er antistoffen aanwezig, hoeft het geen enorme ramp te zijn. Maar ik ben blij voor je dat er geen antistoffen in je bloed zitten! en de hcg-waarden in je onderschrift zien er ook heel hoopgevend uit, super hoor.