Dag dames Deze week op derde controle bij de gyn geweest en zoals steeds begint de assistente met mij wegen en meten van de bloeddruk. De tweede afspraak (11 weken) was mijn bloeddruk 16/10 en de laatste keer deze week 15/9 (15 weken). De assistente zei dat ik een verhoogde bloeddruk had, maar ik was net blij dat het gedaald was in vergelijking met een maand geleden. Daarna bij de gyn geweest en blijkbaar is die bloeddruk toch echt te hoog, al alle drie de afspraken (waarde eerste keer was ook rond de 16/10). Ik ken er niet zoveel van en was net blij dat hij wat gedaald was in vergelijking met de vorige afspraak. Gyn mij dus met de voeten op de grond gezet. Binnen 3 weken heb ik de volgende afspraak en dan zal hij nog eens naar de bloeddruk kijken en als het zo blijft, zal hij er 'iets aan moeten doen' want hij sprak over mogelijke zwangerschapsvergiftiging. Nou had ik er verder niet zoveel aandacht aan besteed want daarna kreeg ik een echo en was ik benieuwd of het geslacht al te zien zou zijn.. En na de echo ook niet meer aan de bloeddruk gedacht. Toen ik thuis kwam, bedacht ik dat ik vergeten te vragen was wat hij bedoelde met "er iets aan doen" als de bloeddruk zo bleef. Ik verwacht dat hij niet zal gedaald zijn tegen volgende keer want voor zover ik weet heb ik altijd al rond de 14/10 - 13/9 gehad. De onderdruk is dus gelijk gebleven, maar blijkbaar is dat heel hoog terwijl ik daar bij de huisarts en bij bloeddonaties nog nooit voor gewaarschuwd was... Ik wil hiervoor niet bellen want ik zal het toch wel horen op de volgende afspraak wat er moet gebeuren. Voel mij voor de rest wel goed. Ondertussen wou ik graag even horen of er meiden zijn die hetzelfde meegemaakt hebben (hoge bloeddruk op 6 weken, 11 weken en 15 weken al) en wat er dan ondernomen werd om hem te doen dalen. Heb namelijk geen zin om rust voorgeschreven te krijgen de rest van de zwangerschap bijvoorbeeld (ik werk 39u per week, ma-vrij? Ben van België, dus ben van plan te werken tot 1 week voor bevallingsdatum, wat hier gebruikelijk is bij gewone kantoorjob). Nog een lang eind te gaan dus tegen de bevalling. Ik ben 15w 4d vandaag. Graag hoor ik jullie ervaringen met behandelingsplan hoge bloeddruk. Kreeg je gewoon medicatie, werd je opgenomen, moest je aan de monitor, moest je minderen / stoppen met werken, licht sporten, ... Zoals ik zei voel ik me voor de rest gewoon goed.
In Nederland is een normale bloeddruk iets van 120 over 80. Dus 120/80. En dan denk ik dat jij inderdaad wel heel hoog zit. Geen idee wat daar het protocol voor is. Medicatie misschien? Succes!
Denk medicatie. Ik werd ingeleid vanwege de bloeddruk maar ik was al wel 38 weken. Na de bevalling medicatie gekregen wat ik gewoon mocht slikken in combinatie met bv.
In mijn ogen valt je bloeddruk mee, maar in de regel als je zwanger bent is je bloeddruk lager dan normaal. Ik heb zwangerschaps suiker en daarbij ligt de grens ook lager dan aks je niet zwanger bent. Zo moet ik 2 uur na een maaltijd op 6.7 zitten. Als je niet zwanger bent mag je 2 uur na de maaltijd nog op 8 zitten. Je wordt iig volgens mij goed in de gaten gehouden. En als t echt te hoog was hadden ze direct stappen ondernomen. Succes iig!
Je zult medicijnen gaan krijgen voor je bloeddruk, hoge bloeddruk kan de groei van de baby belemmeren. Ik zou wel noemen dat ie altijd hoog was.
Hier wordt je met een onderdruk van >90 doorgestuurd naar het ziekenhuis voor bloedonderzoek en urine.. Toen mijn onderdruk met 33 wk tegen de 100 liep moest ik 24 uur blijven... Maar misschien omdat het bij jou nog zo vroeg in de zwangerschap is dat ze ervan uit gaan dat het normale waardes zijn bij jou? Hoge bloeddruk is echter wel een risico voor je kindje en uiteindelijk voor jezelf dus vandaar dat ze je goed in de gaten houden denk ik?
Op dit termijn van je zwangerschap spreken ze nog niet van zwangerschapsvergiftiging... Officieel gaan ze pas denken aan zwangerschapsvergiftiging boven de 20 weken zwangerschap.. (als zei mijn gyneacoloog dat dit zelden tot nooit voorkomt op dit termijn, is meer vanaf 25weken) Voor die tijd kun je wel hoge bloeddruk hebben, maar dan zal dit niet zo zeer door de zwangerschap komen... Wel is dit niet goed en kan het verder in de zwangerschap wel naar zwangerschapsvergiftiging leiden, al hoeft dit niet... Waarschijnlijk zul je medicijnen krijgen tegen hoge bloeddruk... Niks geks, heb ik ook geslikt tijdens mijn zwangerschap hoor..
Ik zou er niet al te luchtig over denken. Ja, met medicatie is een hoop op te lossen, of eigenlijk voornamelijk uit te stellen, maar met 'gewoon medicatie gebruiken' ben je er misschien nog lang niet. Ik zat met 10 weken op 165 / 117 (en wel degelijk door de zwangerschap, trouwens) en kreeg toen medicatie voorgeschreven. Elke keer als m'n bloeddruk daarna bij een controle een beetje aan de hoge kant was, kreeg ik weer het hele rijtje van bloedonderzoek, urineonderzoek, tenminste een half uur aan de dynamap (automatische bloeddrukmeter), enzovoorts. Nu, later in de zwangerschap, is het allemaal nog veel strenger. Als ik nu klachten heb en in het ziekenhuis blijkt dat m'n bloeddruk ook te hoog is, is een ziekenhuisbezoek van een uur of 5 vrij standaard, gezien de hele rij onderzoeken die ze dan willen doen.. De medicatie is met 30 weken verdubbeld, ze hebben het nu steeds over opnames en als m'n bloeddruk boven de 140/100 komt, moet ik blijven en gaan ze combinaties van verschillende soorten medicatie geven. Ik zit gelukkig steeds rond de 135/90, maar het is bij elk bezoek maar weer de vraag of ik nog terug naar huis mag. De groeilijn van ons meisje wordt steeds vlakker en dat is op dit moment nog geen reden tot zorgen, maar het kan wel te maken hebben met die te hoge bloeddruk, waardoor de placenta slechter zou kunnen gaan functioneren. Ik denk dat geen enkele zwangere 'zin heeft om rust voorgeschreven te krijgen', maar het gaat wel om het meest belangrijke in je leven..
Normale bloeddruk is 120/80 Bij mij varieert het soms.. ene x lager en ander x hoger. Had van de week 140/85. Voelde me toen ook niet lekker, onwijs kloppende hoofdpijn
Nou ik kan met je meepraten, het probleem bij mij is dat het een fobie voor bloeddruk meten is en dus nooit normaal te meten Eerste afspraak: 140-90 Tweede : 150-95 en half uur later 180-90 Vandaag: 182-98 en kwartier later 150-90 Dit alles met een pols in rust van 150/160!! Het is een soort paniekaanval iedere keer als de band om mijn arm gaat ik zou willen dat ik de knop om kon zetten... Gelukkig gaan de artsen met me meedenken want medicatie hielp dus niet en hoef gelukkig ook nog geen hogere dosering.. Vorige zwangerschap HELLP en sindsdien dat extreme wittenjasseneffect ...
Tot 37 weken mooie bloeddruk van 120/75 maar daarna werd ie hoog..140/85 en int weekend 150/100..opgenomen met beginnende zwangerschapsvergiftiging want mn waardes bleken te hoog..direct aan de medicatie gezet maar dat hielp nix..schoot verder naar 170/110 en werd ook niet lekker..dus gyn wilde niet wachten en ben ingeleid.. Ik denk dat jij sowieso niet gaat werken tot 1 week voor de uitgerekende datum...ben geen gyn maar je gaat veel rust geadviseerd krijgen..ga daar maar zeker rekening mee houden..
He bah wat een nare vooruitzichten... Ik heb van nature een hoge bloeddruk, meet hem vaak thuis en zit dan gemiddeld op 150/105. Sinds ik zwanger ben is mn bovendruk ineens te laag en mn onderdruk nog slechts licht verhoogd. Zijn er hier ook dames die van nature een hoge bloeddruk hebben, maar al deze ellende tijdens de zwangerschap NIET hadden? En welke medicatie kregen jullie, Methyldopa of iets anders?
@ Ikke: hier een ander verhaal, ik had voor de zwangerschap medicatie tegen verhoogde bloeddruk. Tijdens de zwangerschap werd de bloeddruk zo laag dat ik er beroerd van werd en de medicatie is verlaagd. Nu nog steeds is de bloeddruk goed met lagere medicatie. Maar ieder lijf reageert anders.
Ik vind de bloeddruk van ts wel aan de hoge kant, en zou mij dan echt wel neerleggen bij het advies wat de gyn gaat geven. Zowel de bovendruk als de onderdruk vind ik bij TS aan de hoge kant. En ook al is dat voor jou een 'normale' bloeddruk, jou lichaam moet nu wel erg hard werken aangezien je kleine erbij is gekomen.