Voor corona vierden wij altijd de kinder verjaardagen als klassieke kringverjaardag. De kinderen vermaakten zich dan met speelgoed op de grond of boven op iemands kamer. Inmiddels zijn er een hoop pubers die niet meer op de grond gaan spelen uiteraard. Hoe vieren jullie verjaardagen van jullie pubers? Nog steeds de klassieke kringverjaardag met alle familie/vrienden? Dochter geeft aan daar eigenlijk helemaal geen zin in te hebben. Ze wil ook helemaal geen pubers hangend op haar kamer. Maar ons huis is niet zo groot, dat er beneden of elders ruimte is dat de kids bij elkaar kunnen zitten ofzo. Maar er zit wel een verwachting bij familie dat ze langs kunnen komen voor de verjaardagen. Zelf vind ik drukke verjaardagen sowieso weinig aan, omdat je toch niemand echt spreekt, wat ik altijd echt jammer vind. Iemand tips, ideeën, suggesties?
Lekker spreiden. Maar eerlijk, ik krijg al jeuk als ik hoor dat anderen ‘verwachten’ dat ze wel mogen komen. Mijn oudste wilde opa en oma niet op haar verjaardag. Tja, das jammer voor opa en oma, maar het is toch echt háár verjaardag. Ik ben van het zelf grenzen aangeven.
Wij vieren het altijd klein met naaste familie en vervolgens ook nog gespreid Mijn ouders wonen niet vlakbij, dus dan vieren we meestal meerdere dingen tegelijk als zij hier zijn of wij bij hun. Schoonouders en schoonzus komen wel altijd op de zondag voor of na de verjaardag, en dan gaan de kinderen spelen buiten, boven of aan de eettafel. De oudste wil niet meer op haar kamer spelen, dus ze spelen op de kamer van de jongste. Maar we hebben nooit meer dan 6 bezoekers tegelijk eigenlijk, met echt grote uitzondering eens 8 of 10, maar dat is me eigenlijk al veel te druk 6 is leuk, dan kun je zelf ook zitten en kletsen, maar is het niet meteen zo’n kringetje. Plus ik vind het leuk om te koken en samen te eten, dan is 6 ook heel behapbaar (met onszelf erbij zit je dan dus op 10). Vrienden van de kinderen komen afzonderlijk op hun verjaardagen. En ik ga bv liever uiteten met vriendinnen om het te vieren, dan dat we thuis gaan zitten. Mijn man gaat ook vaak met vrienden samen eten ter gelegenheid van zijn verjaardag.
Maak van hun verwachting niet jouw verwachting! Gewoon gezellig uit eten met je gezin om de verjaardag te vieren?
Als je dochter jarig is, laat haar dan aangeven wat zij graag wil. En maak er dan wat leuks van. Idd misschien vind ze het veel leuker om als gezin Wat te doen. Of bv van de zomer met een partytent een bbq te doen in de plaats van oid....
Mijn ervaring leert dat de meeste pubers niet meer zo vaak meekomen met verjaardagen. De oudste kinderen vieren hier hun eigen verjaardagen en voor overdag nodig ik enkel de grootouders en oom/ tante uit en in de avond gaan we altijd met het gezin+ aanhang uiteten.
Pubers zitten daar niet meer op te wachten. Laat de familie op of rond de verjaardag een keer aanschuiven bij het eten oid. Op die manier wordt het voor de puber geen verplicht zit moment. En dan kunnen ze zelf vast prima aangeven hoe/of ze een feestje willen met hun vrienden.
Ligt denk ik ook aan de relatie met je familie. Mijn kinderen komen zeer regelmatig bij opa en oma en zijn gek op hun neven en nichten. Als zij niet op de verjaardagen zouden komen dan zouden ze zeer teleurgesteld zijn. Nog geen pubers in huis, maar wel neefjes en nichtjes die pubers zijn en daar gaan we iedere verjaardag naartoe en komen naar ons. wij zetten vaak 2 statafels neer, kunnen meer mensen op een klein oppervlakte staan. En een beetje spreiden op de dag kan natuurlijk altijd. Uiteindelijk gaat het erom dat de jarige een leuke dag heeft, maar ik snap wel dat de familie verwacht op de verjaardag te komen.
Dat een opa en oma graag willen komen dat kan ik nog begrijpen , maar die andere pubers zitten er toch zeker niet op te wachten om mee te moeten? Ik denk dat die ook blij zijn als ze thuis mogen blijven! Ik zou vertellen dat je het vanaf nu in kleinere kring viert en alleen de allernaaste familieleden vragen waarvan je zeker weet dat ze echt heel graag komen. Wij hebben overigens ook 2 statafels voor de verjaardagen.
Ik zou je kinderen zelf laten bepalen hoe ze hun eigen verjaardag willen vieren. Het is hun verjaardag en niet die van de familie… Persoonlijk vind ik de “kring”verjaardagen gruwelijk. Veel leuker om dichtstbijstaande familie los uit te nodigen. Je hebt dan tijd om echt je bezoek te spreken en er is niet de bijkomende drukte.
Liefst heb ik iedereen op één dag, zodat ik maar één keer in de rotzooi zit, maar hier spreiden we het omdat mijn familie van ver komt en overdag ook gewoon moet werken. Schoonfamilie komen altijd op de dag zelf en mijn eigen familie in het weekend.
Hier zijn ze dol op hun verjaardagen vieren, dus andere situatie. Maar, ik denk dat andere pubers er niet zo op zitten wachten om mee te moeten hoor. Onze oudste gaat alleen nog naar neefjes en nichtjes mee. Ik zou het zeker in overleg met de jarige doen, maar ook niet zomaar opa en oma aan de kant zetten wat ik hier in sommige posts lees. Dat is wel een stukje fatsoen. Als ze geen standaard verjaardag wil, misschien een verjaardagsetentje met familie? Dan start het al later en kan ze na het eten zelf lekker naar boven? Ik weet niet om hoeveel mensen/familie het gaat?
Wij zijn gaan bowlen om de pubers hun verjaardag te vieren. Paar genodigden mee. Tapas en drankje en klaar. We merken dat ze de laatste maanden het hele bezoek gebeuren liever beginnen overslaan. Ze zitten uit beleefdheid eventjes bij ons maar verdwijnen al snel ( in de zomer hangen ze dan wat in de hangmat ofzo in de buurt) . Dus op die manier hun verjaardag vieren zou voor hen niet aanvoelen als vieren.
We vieren hun verjaardagen ( zijn vlak na elkaar jarig) in 1 x met familie ( hebben niet zo'n grote familie) En daarnaast vieren ze ieders appart hun eigen verjaardag met vrienden.
Sorry hoor, grenzen aangeven is vast erg belangrijk, maar een kind leren dat er fatsoensnormen zijn en dat je niet egoïstisch beslissingen maakt waarmee je iemand kwetst vind ik ook erg belangrijk. Als mijn kind opa en oma niet zou willen uitnodigen voor zijn/haar verjaardag dan is het jammer de bammer, want opa en oma komen gewoon. Die zouden echt diep gekwetst zijn als ze niet op de verjaardag van hun kleinkind mogen komen waar ze zo van houden. Geef je op deze manier je kind niet veel teveel zijn/haat zin? Krijg je prinsjes en prinsesjes van, daar worden ze uiteindelijk ook niet beter van
Oh en on topic: misschien inderdaad een activiteit samen doen? Een boswandeling met z'n allen en een picknick onderweg of samen ergens wat drinken daarna? Of bowlen zoals genoemd werd ook een leuk idee
Je vraagt het nu, dus het gaat om ergens de komende tijd ben ik bang? Toen wij klein woonden, vierden we verjaardagen buiten. In het park of bij een plas, dus kinderen konden lekker zwemmen, we konden allerlei balspelen doen, en op een goed moment ging de bbq aan. Geen kringverjaardag maar een kleedjesverjaardag. Maar ja, ik heb juli kinderen