Bijwerkingen antidepressiva (citalopram)

Discussie in 'De lounge' gestart door LW85, 9 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Voor degenen die ervaring hebben, hoe lang duurde het?

Zit op dag 8 nu en voel me ellendig. Dacht dat vooral de depressieve klachten zouden toenemen de eerste twee weken, maar ik heb vooral lichamelijke klachten.
    Voel me elke ochtend of ik in de kroeg het licht heb uit gedaan.. Hoofdpijn, misselijk en last van mijn darmen, weinig eetlust, waardoor ik me nog misselijker en zwakker voel.
    Nu van de huisarts primperan erbij gekregen en gebruik ook al metoprolol voor hartritmestoornis.
    Hij vroeg of ik wilde stoppen en iets anders wil proberen, maar ik zit nog niet aan de 14 dagen en wil niet zomaar opnieuw met iets anders starten.

Wat zijn jullie ervaringen?

2. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Welke dosering ben je gestart? Het mooie aan citalopram is dat je ook druppels hebt en tabletten van 10 mg.
    En kan wel enkele weken duren voordat de bijwerkingen veel beter gaan. Het is zo individueel hoe mensen reageren.

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Reken maar op 3 maanden voordat je echt het gevoel gaat krijgen dat meer en meer jezelf wordt.

4. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.795
    4.582
    113
    Ik zou het nog heel even de tijd geven. De meeste bijwerkingen zouden na ong 2 weken moeten verminderen. Je weet waar het van komt, dat scheelt.

Succes met opbouwen en hoop dat de bijwerkingen snel afnemen.

5. prjbt

prjbt Niet meer actief

Ik gebruik het sinds vorige week vrijdagavond. Ik ben gestart met 10mg en gisteren opgehoogd naar 20mg. Ik herken het gevoel wat jij hebt wel maar bij mij is het echt al wel verminderd. Nu met ophogen ook niet veel extra last.

Overigens gebruik ik het niet voor depressie maar tegen de pijn door mijn fibromyalgie.

20mg blijft mijn dosis

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.303
    113
    noord holland
    Ik begreep van een bekende die ook sinds kort begonnen is dat je nu ongeveer de piek gehad moet hebben en het beter moet gaan worden. Diegene had ook die lichamelijke klachten die jij omschrijft. Heel vervelend is dat :(, maar als het je lukt nog even proberen door te zetten, met een paar dagen moet je duidelijk wel afname mogen gaan ervaren.

7. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb citalopram en gebruik het inmiddels al bijna 2 jaar. Het opbouwen is bij mij heel goed gegaan. Weinig bijwerkingen. Opgebouwd met druppels, elke week 1 druppel erbij. Mij. Huisarts doet dit expres zo om bijwerkingen milder te laten verlopen. Ben gestopt bij 10 mg. Dat is voor mij voldoende. Heb nu tabletvorm 10 mg ipv de druppels.

8. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Hier ook gebruikt en de eerst 6-8 weken waren het ergste.

9. crystals

crystals Actief lid

20 okt 2015
    404
    95
    28
    Gebruik het nu zo’n 2 tot bijna 3 jaar 40mg
    Moest het wel opbouwen had eerst zo’n last dat ik een tablet van 10mg doormidden moest breken. Had zowel lichamelijk als psychisch veel last nu zou ik bijna niet zonder willen het is nog steeds niet perfect maar stukken beter al vergeet ik wel veel teveel soms. Gebruik het voor een depressie en ptss

10. MarijkeK1982

13 jun 2021
    39
    10
    8
    Vrouw
    Hoe gaat het nu?
    Toen ik starte met anti depressiva had ik enorm.last van de bijwerkingen. Droge mond,diarree en was zo duf dat alleen maar op bank kon liggen. Na een paar dagen ging dit beter. Helaas moest ik overstappen op een andere antidepprisiva,dus eerst afbouwen en toen de nieuwe weer opbouwen.
    Omdat het al aantal jaar geleden is weet ik niet zo goed meer hoe ik me toen voelde...
    Hoop dat jij je al wat beter voelt!

11. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Zeker even de tijd geven inderdaad, toch wel een aantal weken. Vind 14 dagen kort.
    Ik was vooral echt ontzettend duizelig, kon amper op m'n benen staan. Gebruik het nu 9 maanden en na een maand of 2 trokken de bijwerkingen weg. Hier ook overigens met druppels opgebouwd, ik was na 1 druppel al zo suf en duf als een kanarie. Uiteindelijk naar tablet van 10mg gegaan en dat sloeg al goed aan gelukkig. Dus hoefde niet verder op te hogen. Inmiddels weer terug naar 5 (halve tablet) en daar ga ik nog minimaal een halfjaar mee verder.

12. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Hoi allemaal,

in overleg met de huisarts ben ik na 3 weken gestopt en ga ik op iets anders over.
    de lichamelijke bijwerkingen waren zo hevig dat ik mijn halve dagen (vanuit huis notabelen) niet meer kon werken.
    continu gevoel van flauwvallen en enorm duizelig, misselijk en de hele dag door diarree en hoofdpijn. Daarbij slecht slapen maakte me slechter voelen dan met alleen depressieve klachten. volgende week gaan we kijken welke antidepressiva ik kan proberen, want heb het ideeet alleen therapie er niet uit te komen (en duurt ook nog 2 weken voor ik de intake heb).

13. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Helaas nam het alleen maar toe, ik functioneerde niet meer dus ben nu gestopt sinds twee dagen en voel me in ieder geval lichamelijk weer wat beter.

Deel Deze Pagina