ben benieuwd of jullie dit herkennen of kunnen plaatsen. Als ik Tim op donderdag ophaal bij mijn moeder, begroet hij me amper. (dit is op het KDV wel anders, dan rent ie echt naar me toe!) Wel laat hij gelijk zien wat hij gemaakt heeft, laat de boekjes zien welke hij gelezen heeft enz. enz. heel enthousiast dus. Maar; en nu komt ie , hij gaat ook aan de lopende band dingen doen welke hij niet mag. Mama zegt al, hij doet dat echt waar de heeeele dag niet, en het is nu een paar weekjes al dat hij dan ineens echt achter elkaar van alles doet wat niet mag. (dvd knopjes zitten, met dingen gooien, enz. enz.) Ik kan dat niet zo goed plaatsen, waarom zou hij dat doen? Wij denken zelf dat hij dan weer ff de grens opzoekt, dat hij wil kijken wie er dan wat van zegt. Of mama dan weer de baas is, of dat oma dat dan nog is. Herkenbaar?
Ik herken het zelf niet, hier alleen KDV of mama zelf maar ik herken het wel van mensen om mij heen. Het zal ongetwijfeld een fase zijn
mijn zoontje doet het ook. op een ander is hij een engeltje schijnbaar, en als ik dan binnenkom, gaat hij vanallees doen wat hij de hele dag nog niet heeft gedaan en wordt hij ineens heel druk. ik denk dat het normaal is hoor
Herkenbaar! Mijn moeder heeft 6 kleinkinderen en zij herkent het heel erg. Met mijn zoontje dus ook.. en ook bij mijn schoonouders doet hij het. Zo gauw papa en/of mama erbij komen is het gedonder. De reden? Dat weten wij ook niet. Waarschijnlijk uitproberen. Ik ben in ieder geval blij dat hij niet de hele dag zo doet. ha ha De ene periode is het wel erger dan de andere periode. Succes!
Hier hetzelfde. Dit is mijn theorie.. Onze dochter 'moet' van zichzelf de hele dag lief zijn bij oma (soort van indruk maken). En als papa en mama er weer zijn dan mag ze weer vervelend doen. Papa en mama zijn er toch altijd, of je nu lief bent of niet. Papa en mama zijn gewoon de meest vertrouwde mensen voor een kindje en daar kunnen ze zichzelf zijn.. Hmm, is dit een duidelijk verhaal???
Mijn zoon ook hoor, word in maart 2 jaar maar vorig jaar als ik hem ophaalde sloofde hij zich helemaal uit! Kindjes slaan, knijpen, bijten tot bloedens toe, ik vond het vreselijk om te zien! De leidsters snapte er niets van maar vertelde direct dat het een fase is, maar ik voelde me zo rot. Dat kleine jongetje met een open rug, vreselijk!
Peuterpuberteit wordt dat genoemd. Het is inderdaad een fase waar ze flink hun grenzen gaan opzoeken. Consequent blijven en zeggen dat jij dat niet goed vind. Bied hem een alternatief aan. Bijv: ik vind het niet leuk dat je aan de knopjes zit, ga maar ..... Zo wordt hij aangesproken op zijn gedrag en niet op zijn persoonlijkheid. Dat is belangrijk in deze fase. Zou je namelijk continu zeggen: wat ben je vervelend of wat anders, heeft dat effect op zijn persoonlijkheid en dit kan later gevolgen geven aan zijn zelfvertrouwen. Succes ermee!
Oh gelukkig. Wat klinkt dit herkenbaar. Was al bang dat mijn zoontje de enige was . Als ik 'm ophaal (maakt niet uit bij oma of kdv) dan gaat hij in 1x heel stout doen. Ik krijg dan inderdaad altijd te horen "dat doet ie hier niet". Mmm, hopelijk is het maar een fase maar ben blij te lezen dat meer kinderen hier "last" van hebben.
Zeker herkenbaar.. Mijn zoontje doet het ook als oma op visite is bij ons. Dan is mama erbij en kan hij dus gewoon kattekwaad uithalen, want als hij met oma alleen is doet hij amper iets wat niet mag. Dus het is echt uittesten en gewoon ondeugend doen. Ik moet er tegenwoordig wel om lachen hoor, hij verzint de gekste dingen!
ik denk dat hij goed door heeft dat het bij jou anders gaat en je dan gaat uittesten hoever hij kan gaan... bij oma's is het toch vaak allemaal wat makkelijker en door de vingers zien omdat ze graag hun kleinkinderen willen verwennen... thuis kan je daar niet aan beginnen anders dan kennen ze geen grenzen... ik zou proberen er geen aandacht aan te schenken, alleen als hij iets doet wat gevaarlijk is....
Ik herken het ook hoor. Bij opa en oma is ze de hele dag heel lief en helemaal niet ondeugend zegt oma(mijn s-moeder). Maar als wij haar in de middag ophalen gaat ze allerlei 'kattekwaad' uit halen. Dit is ook mijn theorie hoor. Dat ze zich bij ons zo op haar gemak voelt, dat ze ondeugd durft uit te halen, snap ie? Niet dat ze het bij opa en oma niet leuk heeft. Maar papa en mama zijn toch het meest vertrouwd.