Dat klinkt goed zeg! Maar neem aan dat hij niet meer betaald krijgt op bijv een feestdag.Ik moet zelf ook vrij nemen op feestdagen maar zoals hemelvaart dat betekend gewoon 0 voor ons en zo onnodig. Feestdagen zijn bij ons ook extra betaald.
Wij zijn dit jaar aan de beurt en we zijn volgens CAO vrij, heerlijk want voor mij betekent het een lang weekend want het valt op maandag. Geldt ook voor Pasen en Pinksteren en ook Hemelvaartsdag want ook deze valt op een werkdag, heerlijk!!
Als je geen cao hebt, dan mag je alleen hopen dat je werkgever hier positief op antwoordt want het is geen recht. Binnen cao's is het ook op veel verschillende manieren geregeld. Bij mijn eerste werkgever gaf de cao aan dat het eens in de 5 jaar een vrije dag was, maar daar moest je wel een vakantiedag voor inleveren. Bij mijn tweede werkgever was het eens in de 5 jaar een gratis vrije dag. En bij mijn huidige werkgever zijn we volgens de cao ieder jaar vrij op 5 mei, dus dat is erg luxe.
Ik werk in een soort weekendpost (vrijdag, zaterdag en zondag) en wij hebben recht op 10 feestdagen (België). 2 of 3 dagen vallen op mijn werkdagen. De overige 7 of 8 dagen mogen we zelf kiezen wanneer we die nemen. Dat vind ik echt fijn.
Mijn vorige baan was bij een bedrijf van een Duitse investeerder. Die wilde iets terugdoen voor wat de Duitsers Nederland in de oorlog had aangedaan in de vorm 5 mei een vaste vrije dag Ik heb nu wel vrij, maar ik merk het niet aan mijn vrije dagen: wij moeten een x aantal uur werken in het jaar en als vrije dagen op je vaste vrije dag of in het weekend vallen, dan werk je te veel en krijg je extra verlofuren ter compensatie. Maar andersom: als al die dagen op je werkdagen vallen, dan haal je de uren niet en word je negatief gecompenseerd. Maar er is genoeg ruimte om dagen mee te nemen, waardoor je in de niet gunstige jaren genoeg te besteden hebt.
Dat is als huisarts dus zo irritant... alle huisartsenpraktijken open, draait het ziekenhuis een feestdagdienst! Niemand te bereiken, geen snelle foto of bloeduitslag... Gelukkig dit jaar de spoedpost open en lekker vrij!
ZKNs zijn wel open normaal. Al weet ik het dit jaar niet. Dit zitten hier best in de buurt tegenwoordig.
Beperkt open. Geen poli spreekuren of geplande diagnostiek/ingrepen, dus net als in het weekend alleen spoed via SEH, veel minder personeel.. is best lastig als alle huisartsenpraktijken wel 'gewoon' open zijn (en best belachelijk dat het zo is en dat ze dat niet afstemmen..)
Bij ons andere jaren wel, dus bijv 2010, 2015 etc. Dus zal nu ook wel weer zo zijn (ik werk niet meer in de huisartsenpraktijk inmiddels)