berg, wat heb ik nu gedaan ?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sillaah, 10 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    de kleine maik had veel berg ook op zn voorhoofd,
    dus ik als overal dat je er olie op moet doen en het vervolgens met een zacht borsteltje eraf kan halen.
    Nou ging perfect de berg ging perfect weg, met gevolg :

kale plekken !! hij is helemaal kaal ! al zijn haar liet gewoon los :$

ik schaam me kapot en voel me echt diep ongelukkig.. :(

en de rest van de berg zit er nog.. als ik dat ook weghaal laten die haartjes ook los !
    ow ik voel me vreselijk !:(

2. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Denk niet dat je je heel druk hoeft te maken hoor, Chloé had met de geboorte best veel haar en met ongeveer 5 weken viel er heel veel uit.
    Nu pas krijgt ze alle nieuwe haartjes en begint het pas te groeien, die nieuwe haartjes groeien vanzelf wel joh maak je niet druk!

3. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Is normaal hoor, dat baby's rond die tijd hun haar verliezen. Niet allemaal, maar veel wel. Jij hebt de natuur waarschijnlijk alleen een handje geholpen, het was toch wel gebeurd. Blijkbaar zaten ze al los.
    Ik werd ook met een bos zwart haar geboren, viel allemaal uit en er is blond voor teruggekomen.
    Maar mijn zoontje heeft bijv nooit zijn haar verloren. Maak je in ieder geval niet druk, je hebt niks verkeerds gedaan hoor! ;)

4. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Zoals de andere twee ook al zeiden, het is normaal. Je hebt ze er niet met geweld uitgetrokken, anders had hij wel een heel rood huidje, dus zaten ze al los.

Mijn zoon verloor ook zijn haar op die leeftijd. Was nog wel grappig. Ik zag haar in zijn Maxi Cosi en dacht dat er een kat in had gelegen. Dus ik haartjes weggehaald ondertussen mopperend op mijn kat. Waren we weggeweest, lagen er weer haartjes in MC. Tja toen had ik het wel door. Later bedacht ik me eigenlijk ook dat de haartjes te hoog lagen, niet waar een kat dan zou liggen:)

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    je kunt daar niks aan doen inderdaad!! het haar zat al los, anders zou je het er niet zo makkelijk uitborstelen!

Dus geen schuldgevoek, en mooi wachten tot z'n nieuwe gezonde haartjes tevoorschijn komen :)

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    effe een tip, berg in een schimmelinfectie, dus misschien langs de ha om een zalfje te halen ;)

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoons verloren zo rond 1 maand ook veel haartjes, zonder dat ze berg hadden.
    Mijn oudste leek net Dr. Phil, bovenop kaal en dan rondom een rand haartjes boven zijn oren.... haha.
    Het is allemaal weer goed gekomen.

8. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Is berg een schimmelinfectie ?
    Maik heeft momenteel wel spruw, en nu ook ineens schimmelinfectie op zn billen, zijn balletjes of zakje (even simpel gezegd) ligt ineens helemaal open.
    Dus ik moet morgen zoiezo even langs de huisarts voor een zalfje,
    voor zijn spruw heeft hij al medicijnen.

pff ben blij met jullie reacties zeg ! voel me een stuk beter ;)

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Als ik ber schilfertjes verwijderde bij mijn dochter kwamen er ook wel wat oude haren mee... Dat zijn haren die normaal uitvallen en nu tussen de berg blijven kleven.... Geen probleem dus. Het is juist beter voor de hoofdhuid als de berg weg is. Zo komt er wer zuurstof bij en kunnen nieuwe, sterke haartjes groeien.

10. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Berg is een huidaandoening die niet besmettelijk is. Berg komt erg veel voor bij baby's. Het kan al ontstaan in de eerste week na de geboorte. De naam Berg wordt alleen gebruikt in de eerste 4 weken na de geboorte van de baby, daarna wordt het Seborroïsch eczeem genoemd.

Berg ziet er misschien niet prettig uit, het bestaat uit vette geelkleurige schilfers, met heel soms aan de rand daarvan wat roodheid. Berg zit op het hoofdje van de baby en is meestal heel lokaal. Wanneer er sprake is van Seborroïsch eczeem, kun je ook wat schilfering en roodheid zien op het voorhoofdje en de wenkbrauwen.

Ontstaan van berg
    Bij volwassen komt deze huidaandoening ook voor en is er ook een oorzaak bekend. De oorzaak bij volwassenen is een micro-organisme 'Pityroporum'. Uit onderzoek is gebleken dat dit micro-organisme in aantal niet verhoogd is op de hoofdhuid van baby's, dus een verklaring is er nog niet helemaal. Er wordt gedacht dat berg niet meer is dan ingedroogd vet (huidsmeer of vernix caseoa) waarmee de huid van baby's bedekt is in de baarmoeder. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het vet een tijdje op de hoofdhuid blijft zitten en dat er in zulke gevallen eigenlijk geen sprake is van een eczeem. Het vet is dan een soort natuurlijke beschermlaag van de huid tegen temperatuurverschillen die dankzij antibacteriële stoffen effectief is tegen micro-organismen.

Soms denken ouders dat de schilfers een teken zijn van een ziekte of allergie. Er kan worden gedacht dat het met de voeding van de baby te maken heeft, of dat het erg vervelend is voor de baby en/of dat het misschien wel besmettelijk is. Wanneer je voor het eerst met berg wordt geconfronteerd is het niet raar dat deze gedachten omhoog komen. Berg staat hier echter helemaal los van.

Behandeling
    Meestal kan je berg zelf behandelen. Heeft de baby schilfers en/of korstjes op het hoofdje, dan kun je het gebied insmeren met olie. De olie kan een paar uur blijven zitten, daarna kan je met een kammetje de week geworden korstjes en schilfers voorzichtig verwijderen. Als berg niet wordt behandeld, dan verdwijnt dit uit zichzelf. Het duurt dan wel wat langer. Belangrijk is om niet-agressieve middelen te gebruiken en de haren van de baby alleen met een baby shampoo te wassen. Je moet ook niet proberen om de schilfers met geweld los te krijgen, dit kan kleine bloedinkjes veroorzaken

11. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
  12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ah joh, er zijn zo ontzettend veel baby's die hun haar verliezen de eerste paar maanden. Ook zonder berg. Ik zou me er echt niet druk om maken.

13. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    :D:D:D

Sorry, ik moest even lachen om je geschokte reactie. Ik heb namelijk precies met hetzelfde probleem gezeten, ik heb het zelfs bij de dokter gevraagd. :)

Ik was ook lekker berg aan het krabbelen, zie ik er allemaal haartjes tussen zitten...:$

Geen paniek, het valt idd gewoon uit. Komt vanzelf terug!

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    haha ja leuke reactie, niet lullig bedoeld hoor maar herken mezelf erin. helemaal niet erg als haartjes uitvallen, is normaal. Hier haal ik berg niet van zn hoofdje af, dat doet mijn vader hahaha. Uk ging keertje bij opa en oma slapen (gebeurd nu regelmatig) en opa zag berg zitten en is heel rustig gaan borstellen terwijl de kleine zn flesje leeg dronk na het badderen. Sinds dien is dat 'de taak' van opa haha

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Toevallig vandaag een fotovergelijking gemaakt waarop je kunt zien hoeveel haar mijn zoon al kwijt is;

Bekijk bijlage 101798

Is echt normaal hoor, tenminste mijn dochter was nagenoeg kaal met 3 maand en mijn zoon is hard op weg. Kan de bovenste haartjes ook zo eruit trekken (uiteraard heel zacht) en als hij in bad is geweest dan plakken er allemaal haartjes aan de badrand.

16. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant

wooow das wel veel (wat een super knap manneke trouwens)

Mijn zoontje had in het begin ook veel haar en viel na een maand ook uit :( nu komt er al weer een laag terug, steeds zichtbaarder ;) hij heeft nu een gloed :p

17. MamavanDane

MamavanDane Bekend lid

23 sep 2009
    916
    2
    18
    Centralist meldkamer
    Voorschoten
    Ik heb van de week ook lekker zitten pulken bij m'n zoontje, 's avonds zn hoofd gedaan met zo'n anti-berg pad en 's morgens met een kammetje alles los gekamt:D
    Zag idd ook dat er best veel haartjes tussen zaten, maarja hij heeft nu ook al zo'n kale plek op z'n achterhoofd van het draaien..
    Groeit vanzelf wel weer aan hoor;)

(M'n moeder zei van de week dat ze mijn hoofd vroeger insmeerde met olie en dan gewoon met een bankpasje de berg eraf krabte:$;))

Deel Deze Pagina