Ik denk dat je met wat cash uiteindelijk best wel wat boodschappen kan doen hoor in geval van nood. Desnoods bij een kleine (turkse) supermarkt/boer ipv de jumbo/ah. Inderdaad slim niet alleen briefjes van 50 te hebben maar kleiner. In het geval van nood, inderdaad... waar ga je heen.
Kijk daar had ik niet eens aan gedacht! Zo zie je maar weer je blijft leren. Gelukkig altijd tape en plastic in huis. Zand niet echt maar dat is zo gehaald en in een hoek van de schuur gegooid
En voor de mensen die koken op gas, de pompen die het gas naar je huis brengen werken ook niet meer bij een langdurige stroomuitval.
Hamsteren jullie ook medicijnen? Ik ben zelf afhankelijk van medicijnen om uberhaupt in leven te blijven, maar de apotheek wil hamsteren altijd proberen te voorkomen, dus ik doe steeds per keer dat ik nieuwe bestel een paar dagen smokkelen zodat die voor de noodvoorraad zijn…. Ik heb denk ik voor 2 maanden voorraad nu. Daardoor vind ik het allemaal maar een heel eng idee. Een overstroming of langdurige stroomstoring kom ik wel door, maar een echte oorlog dan ben ik ook de sjaak.
Dit doe ik ook voor de medicatie van mijn dochter. Niet eens perse om te hamsteren in geval van nood, maar omdat het zéér moeilijk te verkrijgen medicatie is en ik dus gewoon een buffer moet houden voor het geval het er eens níet is. Geen medicatie = potentieel fataal. Maar grote hoeveelheden hebben we nooit op voorraad, indd voor +/- 2 maanden
De medicatie die ik gebruik is voor de astma. En dan gaan ze uit van de maximale dosis die je mag gebruiken. En die maximale dosis gebruik ik alleen als ik echt veel last heb. Dus ik heb nu een aantal pompjes staan, maar ook bij de apotheek aangegeven dat ze de volgende keer even niet hoeven te leveren. Met 1 pompje kan ik 2 maanden vooruit als ik de standaarddosering die ik normaal gebruik aanhoud.
Nouja weten hoe je een hooikist moet bouwen, sprokkelhout en tondel (drogerstof werkt al als een malle!). Water aan de kook en de pan in de hooikist. Minimale brandstof verbruik. Evt zelf fakkeltjes maken door aan een houtje krullen te schrapen al of niet met wat wax van een kaars voorzien. Heb je geen magnesium stick om vonken te maken, stuk droge hedera stronk als basis voor een vuurboog kan evt ook (maar vuurboog is echt een ding waar je handigheid mee moet hebben en ZWAAR frustrerend is als je nog aan t tobben bent). Iedereen massaal oefenen met fikkie steken in de tuin (tot grote hilariteit van de kinderen). Ik heb zelf weekend bushcrafting gedaan jaren geleden, was erg leerzaam.
Neen of toch niet dat ik weet. Ik hoor er niemand over bezig, nog niets zijn passeren op sociale media enzo.
Vanochtend op het Vlaamse nieuws werd verteld dat men bezig is met een campagne om Belgen voor te bereiden op een noodsituatie.
Was denk rond 07.00u vanmorgen. Ik luisterde het nieuws namelijk via Google iets verlaat af. https://www.hln.be/binnenland/heb-jij-alles-in-huis-om-een-noodsituatie-te-overbruggen-dit-moet-er-in-een-noodpakket~a7cc5a9e/
Campinggaz kookstel. Die heb je in vele soorten en maten. Ik heb een flinke tweepitter met grillplaat, een kleine gasbarbecue van campinggaz. En een 1-pitter voor fietsvakanties in een handig tasje met fles erbij. Te verkrijgen in bijna alle kampeerwinkels.
Ik vind het eerlijk gezegd lastig in te schatten wat precies de gevolgen zijn van bepaalde rampen en hoe ik me daarop moet voorbereiden. Ik heb altijd zeer ruim aan voedsel op voorraad, maar stel de elektriciteit valt langdurig uit, dan hebben we dus geen koelkast, vriezer, kookplaat, oven. Dan zou ik dus bijvoorbeeld een camping-gasfles moeten halen? Waar bewaren jullie dit? Ik vind het niks om dit in huis hebben.. En zo'n gasfles heeft toch ook weer een tht datum? Kaarsen, lucifers, zaklampen, batterijen heb ik altijd op voorraad en ook wat flessen water en cash. Ik denk dus dat wij het thuis wel even zouden volhouden. Als we moeten vluchten (in geval van overstroming?) dan wordt het al een ander verhaal, want al deze spullen liggen niet bij elkaar op een vaste plek. Maar hoeveel flessen water en voedsel kun je ook helemaal meenemen in een rugzak? Toch geen 3 liter per persoon per dag voor 3 dagen? (Dat is het advies dacht ik?) Er wordt ook gesproken over de mogelijkheid van oorlog, hoe bereid je je daar op voor dan? Mijn ADHD brein zit me in de weg, want omdat ik het niet goed genoeg overzie kom ik niet tot handelen.. Ik heb nu wel van die foliedekens en een radio besteld, heb ik die in ieder geval in huis...
Ik merk dat ik er ook heel erg mee bezig ben, vooral bang voor oorlog. Waar moeten we heen, hoe zal het gaan enz. Heb wel de nodige dingen in huis, maar lijkt me echt zo erg als er oorlog komt..
Wij hebben - aggregaat en 2 jerrycans benzine - een waterfilter om slootwater mee te reinigen - 8 flessen drinkwater ofzo - kaarsen en lucifers - houdbaar eten - radio ( maar kan ook bv mijn autoradio aanzetten, die werkt nog met antenne ) - 2 houtkachels en 20 kuub hout, waar we op kunnen koken en die ons warm houden - cash. Niet idioot veel maar wel een paar 100 euro. Ook in dollars. Die hadden we nog over van de laatste vakantie haha. En mijn man heeft een garage vol gereedschap en extra’s. Oh en ook nog genoeg alcohol om de ellende te verzuipen mocht het nodig zijn.
Wij hebben wel wat dingen maar ben zeker niet voorbereid Ik zie iedereen zeggen een tas om te pakken om te evacueren maar waar gaan jullie heen dan? Een vakantiewoning? Naar familie? Ik zie eerder een totale blackout komen voor een langere tijd en wil onszelf daar wel op voorbereiden want we koken op stroom we hebben wel een allesbrander in dit huis dus verwarming hebben we wel. Maar oorlog zoals tanks door de straten zie ik hier niet gebeuren. Eerder een nucleaire bom en dan beginnen we toch niks meer
Ja, die context is wel lastig in te schatten - genoeg situaties waarbij contant geld bv ook razendsnel niks meer waard is, en nu adviseren ze dus wat contant geld in huis te hebben. Bij bv een cyberaanval waardoor pinnen tijdelijk niet meer mogelijk is, lijkt me dat wel zinvol, maar bij iets langer dan ‘tijdelijk’ en een grotere aanval (bv helemaal geen elektriciteit meer), heb je er al snel helemaal niks meer aan - dan is schoon drinkwater en voedsel veel meer waard dan een briefje of wat munten. En bv een veilige woning, kan ook zo zijn dat bepaalde delen van het land of een stad bv veel onveiliger worden dan andere delen - helemaal afhankelijk van de situatie. Ik denk dat je niet meer kan doen dan een voorraadje water en voedsel aanleggen qua voorbereiden, plus zo’n noodradio, zaklamp, dat soort zaken. Je kan onmogelijk nu de aggregaat gaat aansluiten, je huis barricaderen en af gaan wachten…
Mijn vader heeft de watersnood meegemaakt maar ook toen al zijn mensen gewaarschuwd voor het hoge water en heeft zijn moeder de koffers gepakt en zijn ze naar familie gereden die in veiliger gebied woonde. Dus dat zie ik nog wel voor me, dat we vantevoren gewaarschuwd worden voor extreem hoog water en overstromingen. Alleen er gaan maar 2 wegen mijn wijk uit, ik vraag me dan wel af of we op tijd iedereen er uit krijgen. En je hebt natuurlijk altijd mensen die niet willen of niet kunnen evacueren.