Ben jij voorbereid op een ramp of oorlog?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Young Flower, 15 dec 2024 om 17:13.

1. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.352
    498
    83
    near rotterdam
    Ik ben benieuwd om mij heen in de omgeving zijn maar weinig mensen bezig om wat noodspullen in huis te hebben. Wij zijn best aardig voorbereid al zeg ik het zelf. Muv genoeg voedingsmiddelen.

We hopen het natuurlijk nooit nodig te hebben, maar die 2 tassen liggen hier niet in de weg.

En natuurlijk als ze ineens een bom bij ons op Pernis gooien zijn wij er niet meer in Rotterdam. Maar ik weet nog zo net niet of dit is waar het mee begint.

Ik zou het fijn vinden om niet een discussie te hebben over het wel of niet nut vinden hebben van een noodpakket. Maar puur kijken hoe anderen het geregeld hebben.

Chillin en rijo vinden dit leuk.
  2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    19.582
    22.335
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Totaal niet voorbereid.

Zoe123, Zara75, Snoepjes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    18.702
    16.459
    113
    Ik heb geen noodpakket met zaken als zaklamp (hoewel die wel ergens rondslingert), radio op batterijen, ed.
    Wel heb ik te allen tijde een goede hoeveelheid (houdbaar) voedsel, water, drinken, eten voor onze huisdieren, verzorgingsproducten, etc.
    Contant geld heb ik heel weinig in huis.

Young Flower vindt dit leuk.
  4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.653
    3.948
    113
    Overijssel
    Niet voorbereid.
    En om eerlijk te zijn is dat te danken aan al 79 jaar vrede in dit land. Geen idee wat er nou precies prioriteit is aangezien al onze huizen overvol staan met rommel.
    Wie kan zich nou echt voorbereiden op een oorlog oid.
    Ik denk wel dat de preppers op dit moment helemaal los gaan met: “zie je nou wel”

Snoepjes, Athina en Young Flower vinden dit leuk.
  5. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.718
    4.527
    113
    Ik heb altijd eigenlijk genoeg voedsel in huis om een tijd mee vooruit te kunnen, verzorgingsspullen heb ik ook in voorraad...

Al geloof ik niet dat we het nodig gaan hebben.. Denk ALS de pleuris uitbreekt hier, iedereen er is geweest en ze iets met chemicaliën doen ipv bommen ofzo...

Athina, Sado, Fruity90 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.900
    28.837
    113
    Vrouw
    #6 Mamafiets, 15 dec 2024 om 18:38
    Laatst bewerkt: 15 dec 2024 om 18:46
    Uitgezonderd die radio heb ik alles wel in huis.

Niet zozeer op een speciale plek als voorbereiding op wat dan ook.

Maar we hebben nu eenmaal een complete kampeeruitrusting. Dus genoeg zaklampen en een campinggaz stel. Prima voor als we zonder stroom en gas komen te zitten.

De voorraadkast is standaard gevuld met levensmiddelen die we gebruiken en dan weer aanvullen.

In de diepvries liggen wat flessen water, omdat een volle diepvries minder stroom verbruikt dan een lege. En altijd handig als je een lunchpakketje oid koel wil houden. Als dat op is (en er is geen water) dan hebben we een regenton. Geen waterfilter. Maar met een gewone koffiefilter en uitkoken kom je in geval van nood ook best een eind.

Valt de stroom uit, dan kunnen we 2 of 3 dagen uit de diepvries eten, dus ook daar prima voorraad.

Edit. Bedenk net dat we toevallig nu ook een klein voorraadje contant geld hebben. Vorige week op de rommelmarkt gestaan. Dus het wisselgeld en wat we verdiend hadden (niet heel veel helaas) ligt in een la.
    Normaal heb ik bijna geen contant geld. Betaal altijd en overal met pin.

@Young Flower. Mag ik vragen wat je dan precies in die 2 tassen hebt zitten? En waarom die spullen.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.900
    28.837
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat er snel bommen en tanks ons land in rijden.
    Maar wel dat we te maken gaan krijgen met cyberaanvallen.

Dus het dagelijks leven ontwricht doordat onze systemen plat gelegd worden. Denk aan storingen op internet, betaalverkeer, energievoorziening. Etc.

Sado, Neuzeke en Young Flower vinden dit leuk.
  8. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.702
    4.947
    113
    We hebben wel een aardige voorraad water, drinken, (houdbaar) eten en verzorgingsproducten. Maar dat komt vooral omdat ik gewoon een hoarder ben :oops: Daar komen we wel 1 a 2 weken mee vooruit gok ik zo.
    We hebben ook wel zaklampen, waxinelichtjes, lucifers en we hebben een aantal van die brandertjes/theelichthouders. Contant geld ook altijd in huis.

Geen idee wat je nog meer nodig zou hebben. We hebben alleen geen radio, vanuit bovenstaande reacties.

Voel me dus wel enigszins voorbereid maar niet heel erg bewust. Ik wil er ook niet op die manier mee bezig zijn.

Sado en Young Flower vinden dit leuk.
  9. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.713
    2.881
    113
    Wij hadden tijdens corona de boel wel ingeslagen.

Maar nu eigenlijk niet. Deze week wil ik halen.

Powerbank die ook een radio is zonnepaneeltjes heeft om op te laden. Maar je ook kunt draaien om stroom op te wekken en als zaklamp te gebruiken is.

Zag hem op een site. Verder, 24 uur brandmuur waxinelichtjes. En lucifers water lang houdbaar blik eten en houdbaar drinken.
    Waterflessen.

Verder contant geld. Nu alles zo goed als op de bank.

10. Young Flower

25 jul 2006
    3.352
    498
    83
    near rotterdam
    Je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Maar inderdaad een radio is wel handig. Wij hebben ook een voetbalfluitje. Voor het geval er een overstroming is en je de aandacht moet trekken van reddingsmensen. Roepen of schreeuwen kost teveel energie en draagt ook niet ver. Deze vond ik wel een slimme. Verder heb ik wel wat landkaarten ook voor het geval van een cyberaanval zodat we wel van a naar b kunnen komen als het om onbekende routes gaat.

11. Young Flower

25 jul 2006
    3.352
    498
    83
    near rotterdam
    De spullen van de 1e lijst heb ik bijna bij elkaar. De spullen van de 2e lijst is ook belangrijk maar zijn dingen die je dagelijks gebruikt. Maar ik weet dat het aan de omstandigheden ligt als echt de pleuris uitbreekt of we dat mee kunnen nemen. De 2 tassen verdelen we over 4 rugzakken.

Naast deze lijst heb ik wel ook wat van die foliedekens gehaald. Die zijn compact maar wel handig zeker bij iets met water om daarna droog te worden.

Bijgevoegde bestanden:

Clairemin en rijo vinden dit leuk.
  12. Young Flower

25 jul 2006
    3.352
    498
    83
    near rotterdam
    Op een oorlog is voorbereiden ook zeker lastig. Maat wateroverlast is tegenwoordig zeker een probleem voor een groot deel van Nederland.

13. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.718
    4.527
    113
    Ja, idd, en deze dingen.
    Denk idd ook niet dat ze met bommen of tanks hier komen. Er zijn veel meer manieren om veel burgers in 1 x te treffen...

Denk jij zelf niet aan giftige stoffen ofzo die ze verspreiden in het land? Of ben ik de enige die daar meteen aan denkt bij een nieuwe oorlog.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.900
    28.837
    113
    Vrouw
    Met als uitgangspunt dat je met grote haast moet vluchten dan?

Ik ging bij mijn lijstje uit van het scenario: grote cyberaanval waardoor er niks meer werkt, maar je huis staat er nog gewoon.
    In dat geval is mijn moestuintje ook nuttig.

Best creepy om daar zo over na te denken o_O

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.900
    28.837
    113
    Vrouw
    Ik verwacht niet dat ze fysiek tot hier komen. Dus daar ben ik idd niet echt bang voor.

En als ik lees hoe de huidige oorlogen lopen, dan zie je toch vooral bommen en raketten.
    Gruwelijk genoeg :cry:

16. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.162
    1.211
    113
    Vrouw
    Ik denk dat we ver komen. De meeste dingen hebben we standaard op voorraad. Zaklamp, batterijen, etc etc.

Water heb ik niet genoeg maar ik weet ook echt niet waar ik genoeg water voor 5 personen moet opslaan :roflmao: En contant geld heb ik niet.

zal binnenkort eens wat dingen bij elkaar in een krat gooien dan.

17. Young Flower

25 jul 2006
    3.352
    498
    83
    near rotterdam
    Inderdaad met uitgangspunt dat je ineens weg moet. Dit hoeft natuurlijk niet perse oorlog te zijn kan ook wateroverlast zijn of weet ik veel wat.

Ik heb een collega die vanuit defensie komt waardoor ik er op een andere manier naar ben gaan kijken. Eigenlijk gaat het tegen mijn natuur om hier zo voorbereid in te zijn. Wil ik er niet over nadenken want dan komt het zo dichtbij. Maar aan de andere kant het kost relatief weinig moeite om dit in huis te hebben en als dat ons ooit mocht helpen maakt dat een stuk minder erg.

Mamafiets vindt dit leuk.
  18. Young Flower

25 jul 2006
    3.352
    498
    83
    near rotterdam
    Dat had ik ook met water. Als je echt voor 2 weken moet hebben dat is een mega voorraad. Dat is voor 4 personen en 2 katten niet te doen. Je kookt er ook mee en je wast jezelf ermee. Om maar over het doortrekken van een grote boodschap te zwijgen.

19. Diiba

Diiba Bekend lid

14 sep 2023
    988
    1.604
    93
    Vrouw
    Totaal niet voorbereid en totaal niet mee bezig.

Biny vindt dit leuk.
  20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    16.900
    28.837
    113
    Vrouw
    Als ik in een gebied zou wonen waar we bij overstroming grote problemen zouden krijgen dan zou ik denk ik ook wel een "vluchtpakketje" klaar leggen.

Maar hier zitten we hoog. Bij overstromingen van de rivieren worden we niet geraakt. Hooguit wat last met riolering oid.

Ik snap wat je bedoelt. Als het je werk is om voorbereid te zijn op rampen dan zit je daar heel anders in.
    We hebben het hier ook zo lang goed gehad. Die toespraak van Rutte vond ik ook erg verontrustend.
    Zoon zij ineens: "als de Russen over 4 jaar hier komen ben ik 19. Ik ga naar de sportschool. Moet wel fit zijn dan"

Hij zei het als grap. Maar ik kreeg daar wel heel akelige beelden bij o_O

Deel Deze Pagina