Ben ik de enige die het stom vind?

Discussie in 'De lounge' gestart door Brezjika, 13 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Mijn man is gereformeerd maar vierde Sinterklaas terwijl Oma een hele vrome christen is. Maar het is jou mening vind het alleen jammer dat kinderen zoiets moeten missen. Ze zijn maar even kind en gauw volwassen dan komen ze nog wel ergere leugens tegen in het leven.
    Vind Sinterklaas ook niet echt een leugen maar een leuke traditie.

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ok maar jij zegt dat christenen geen sinterklaas vieren ;) Daar krijg je dan reacties op he.
    En verder heb ik vooral vragen gezien hoe je dat wilt gaan doen als je kind in aanraking komt met kinderen die WEL geloven. Want als je kids dat gaan vertellen heb je echt te maken met hele boze ouders (en terecht!).

3. tricia82

tricia82 Niet meer actief

wij hadden vroeger gewoon elke dag onze schoen gezet vanaf het moment dat sinterklaas in het dorp was.
    en elke dag ging er wat in maar vaak ook gewoon een heel klein beetje snoep en dat was vaak al genoeg voor ons.

4. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    drentse land

Met die moslimkinderen moet ik altijd aan de show van Najib Amhali denken

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Volgens mij zei ze dat haar kindertjes niet of nauwelijks in aanraking komen met kindertjes die wel geloven in Sinterklaas.

Dat scheelt wel trouwens, ik herinner me een jongetje van wie zijn ouders Jehova's getuige waren. Zo zielig! Hij mocht niet meedoen met Sinterklaas, niet met verjaardagen als ik het goed heb... en dat terwijl hij op een openbare school zat en z'n klasgenootjes wel allemaal een cadeautje kregen enzo.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Bedoel je een specifiek stukje van z'n show? Want dan ben ik wel benieuwd ;)

7. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Ik ben 41 jaar.

De discussie over het wel of niet vieren, is ieder zijn eigen keus. Maar het is zo'n grote gebeurtenis, je kunt er niet omheen zonder je kind een rotgevoel te geven als je het niet viert.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #68 SushiLover123, 13 nov 2010
    Laatst bewerkt: 13 nov 2010
    Oe, verschrikkelijk! Ik heb liever dat mijn kinderen de eerste paar jaar nog in de Goedheiligman geloven en er veel plezier van hebben, dan in een god, zoals vele christenen beweren dat die is.

Maar goed, ik snap het. Als het hele dorp zo christelijk is al weet ik wat... nee, daar komt heel Sinterklaas niet ter sprake. Dan maakt het ook niet uit dat ze er niet mee opgroeien. Maareuh, WIJ zijn er echt niet slechter van geworden, van Sinterklaas vieren...

9. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn ex wou trouwens ook absoluut niet dat onze dochter in sinterklaas zou gaan geloven. Hij is afrikaans en de welbekende 'zwarte pieten' zijn niets meer dan de van oorsprong afrikaanse slaven die de nederlanders hiernaartoe hebben gehaald.
    Maar goed, ik vind het onzin. alsof kinderen zover gaan denken!

Mijn meisje zal gewoon in sinterklaas gaan geloven, of ze moet zelf tot de ontdekking komen dat het niet bestaat.

10. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    drentse land
    Ja ik geloof de show VENI VIDI VICI dan snapt zijn moeder de traditie niet en iedereen krijgt kadootjes en hij niet. En Sinterklaas komt langs om pepernoten te strooien zijn vader snapt niet waarom die man zijn gang vervuilt en slaat Sinterklaas knock out, LOL.
    Moet je echt kijken vind hem zo hilarisch.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Maar ook moslimkindjes vieren het. De moslimouders in mijn omgeving spelen het spel gewoon mee.

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

In haar reactie stond dat er ook nog christenen zijn en anderen die een hekel aan sinterklaas hebben. Vandaar mijn reactie daarop. Ik lees daarin echt dat ze wou zeggen dat christenen geen sinterklaas vieren en de reacties erna te lezen was ik niet de enige. :).

Ja ik vind dat ook zielig wat je zegt. Maar dat zie je toch niet veel dacht ik. Meestal zijn die groep mensen echt een groep met elkaar. Dus dan komen de kids nauwelijks in aanraking met invloeden van buitenaf. Daar heb ik natuurlijk de volle respect voor. Ik vind het zelfs beter, vooral voor de kindjes want die zien op een bepaalde leeftijd dan echt het verschil nog niet. Zodra ze ouder worden komen ze zowiezo sterk in aanraking met invloeden van buitenaf, maar dan kunnen ze er natuurlijk ook beter mee om gaan en hun leven leiden zoals hun dat gewend zijn en zoals hun dat goed vinden natuurlijk.

Dat is het lastige aan verschillende geloofsovertuigingen. Maar ja, daar leven we al jaren mee dus dat zal ook allemaal goed blijven gaan :)

13. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hee ik wou reageren op je opmerking maar je hebt 'm al veranderd :)
    Nu is ie een stuk genuanceerder, thanks.

Enneuh, het een sluit het ander niet uit hoor. Ik ben christelijk en leer m'n kind dus over God en de bijbel, maar we vieren ook gewoon gezellig sinterklaas hoor.

14. Vica86

Vica86 Niet meer actief

En dat is, in mijn ogen, ook 1 van de leuke dingen van een multiculturele samenleving :). Je leert dingen en geweentes van elkaar. Natuurlijk zijn er genoeg gewoontes die voor andere culturen tever gaan, dat zal andersom ook zo zijn. En dat moet je gewoon respecteren. Maar ik zie er geen fout in om de gewoontes van een ander te leren kennen. :D

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik ga straks ff zoeken op youtube, Najib is grappig :D

Oh ik heb helemaal nog niet ontopic gereageerd bedenk ik me net!
    De meiden mogen 1 keer per week een schoentje zetten. Heb dan juist wel voor (goedkope) cadeautjes gezorgd waar ze echt wat aan hebben, anders vind ik het zo zonde.
    Snoep doe ik bewust niet, ze hebben al zoveel van Sint Maarten ;)

16. tricia82

tricia82 Niet meer actief

hier wil ik graag op inhaken.

het is dan al wel 20 jaar terug dat mij verteld is dat sinterklaas niet werkelijk is die hij is maar ik heb ook op een gereformeerde school gezeten en die deden ECHT WEL aan sinterklaas.
    Sinterklaas spelletjes middagen, sinterklaas op school die kwam dus ook echt op school samen met zijn pieten.
    en als er iemand zeer gereformeerd is opgevoed dan is dat mijn vader wel en die heeft aan alles mee gedaan met sinterklaas zelfs zelf voor sint gespeeld.
    en zelfs een zeer goed vriendin die zwaar gereformeerd is die deed mee aan sinterklaas alleen niet aan kerst.
    dus je moet niet alle gereformeerde scholen over 1 kam scheren want dat is dus niet waar.

17. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Oke, ik ben bijna 35 en mn zus is 38, dus zo heel veel scheelt dat niet :)
    Ik denk dat t ook gewoon per gezin scheelt hoor, hier lees je inderdaad ook dat sommige kinderen elke dag mogen zetten en cadeautjes krijgen en anderen zetten m minder vaak. Zolang we allemaal gewoon ons eigen ding kunnen doen is t goed toch? Maar t wordt wel steeds groter en commerciëler enzo inderdaad.

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja maar er zijn er ook genoeg die het niet doen.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.739
    18.763
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik werk op een Katholieke school waar bijna de helft van de leerlingen moslim is. En de moslimkindjes geloven ook bijna allemaal hoor, zeker bij de kleuters. Ik heb wel het idee dat de allochtone ouders hun kinderen iets eerder vertellen hoe het echt zit. Maar dan krijgen hun kinderen wel gewoon te horen dat ze dit niet mogen doorvertellen aan kindjes die het nog niet weten. Ik zie trouwens elk jaar ook veel allochtone kinderen met hun ouders bij de intocht.

Ik mocht vroeger 1x per week mijn schoen zetten. Waarschijnlijk zullen wij dat ook aanhouden voor onze knul over een paar jaar. En dan doen we er alleen kleinigheidjes in. Het "grote" cadeau (met misschien nog wat kleinigheidjes) is voor pakjesavond.

Wij hebben ooit een leerling in groep 4 gehad en die kreeg een Wii in zijn schoen. :$ Dat gaat mij echt te ver! Ik vind dat een schoencadeautje eigenlijk ook echt IN de schoen moet passen.;) Bovendien vraag ik me af wat je dan op 5 december nog moet om dat zeg maar te overtreffen. Want voor mij is de traditie van het schoen zetten toch vooral om de lange 'wachttijd' tussen de intocht en pakjesavond wat te doorbreken.

20. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Zo dat ben ik met je eens ja. Mijn dochter zou dan eerder batterijen voor in de Wii krijgen ofzo haha, dat past wel in dr schoentje :)

Deel Deze Pagina