Vreselijk nieuws uit Belgie. Maelle, een 17-jarig meisje uit het Franstalige gedeelte van het land, is gestorven aan TSS, de bekende 'tamponziekte'. Het artikel (in het Frans): https://www.lesoir.be/272477/article/2020-01-13/la-mere-de-la-jeune-fille-decedee-dun-choc-toxique-temoigne-elle-connaissait-la Haar moeder beweert bij hoog en laag dat het meisje maar al te goed op de hoogte was van de gevaren, en het is dus een mysterie waarom ze alsnog TSS kreeg. Ze stierf binnen de twee dagen nadat ze ziek was geworden. Vorig jaar stierf er in Wallonie ook al een meisje aan TSS. Ik weet dat iedereen roept dat als je tampons vaak ververst, het risico miniem is, maar ik ben toch blij dat ik er nooit ben mee begonnen...
Ik gebruik ze ook niet, o.a. om deze reden. Misschien was ze een vorige tampon vergeten te verwijderen? Of door omstandigheden eens vergeten te wisselen? Wat vreselijk...
Misschien vergeten inderdaad? Een vriendin van mij was ook een keer vergeten dat ze er een in had en deed er een tweede in. Hier kwam ze ook pas achter toen ze bij het verschonen van die tweede nog een touwtje voelde.
Dat zou toch niet mogen? Ik bedoel, iedereen vergeet wel eens wat. Dus ook een tampon. Maar dat kan dus je dood betekenen in dit geval... brrr...
Het kan zelfs met maandverband en een menstruatiecup gebeuren. Wel een veel kleiner risico maar dan nog.
TSS bij cups kan inderdaad, daar is recent een studie over verschenen. Bij maandverband heb ik het nog nooit gehoord. Waar haal je dat vandaan?
Ik las er pas al iets over in een Nederlands artikel. Daarin was ook een arts aan het woord die zei dat sommige meisjes/ vrouwen sowieso een hogere kans hebben op tamponziekte doordat ze de bacterie bij zich dragen. Dan kan 2 uur al te lang zijn. Het meisje kan dus prima zich aan de gebruiksaanwijzing gehouden hebben en netjes op tijd verschoont hebben en toch ziek zijn geworden en helaas overleden.
Vreselijk nieuws trouwens voor de ouders om je dochter op die manier te moeten verliezen... Een vriendin van me werkt op de IC van een groot ziekenhuis en heeft me ooit gezegd dat TSS veel meer voorkomt dan wat je in de pers leest. De meeste meisjes komen er namelijk door. Maar de verhalen die ik hoorde... van een dakloos meisje dat drie dagen lang dezelfde tampon droeg tot een dertienjarige die er eentje vergeten was uit te halen en er pas de volgende maand achterkwam... mijn vriendin gebruikt ze overigens zelf niet omdat ze er teveel narigheid mee heeft gezien.
Mannen kunnen deze ziekte ook gewoon hebben. Hij ontstaat dus niet door tampons,maar mocht je deze ziekte hébben en je gebruikt dit soort producten heb je meer kans op dit soort situaties. Ook al verander je je tampon elke paar uur
Ik heb een korte tijd in een instelling voor meisjes gewerkt, waarbij ook een stukje voorlichting kwam kijken. Als je ziet hoe ze daar met tampons omgingen... dat was werkelijk te gek voor woorden. De grootste super tampons bij een hele lichte menstruatie, tampons echt 1 tot 2 dagen inhouden, twee tampons tegelijk inbrengen, tampons gebruiken buiten de menstruatie om vaginale afscheiding op te vangen... als dat een steekproef was van de bevolking in Nederland, sta ik er eigenlijk van te kijken dat er niet meer ongelukken gebeuren.
oeh moet ik even opzoeken, las toen een stuk in een tijdschrift volgens mij. Ging over een meisje bij ons uit de stad die de tampon ziekte kreeg, en daar was toen een arts die aangaf dat het ook bij maandverband kon voorkomen. Wel was de kans nog kleiner.
Vreselijk idd, ben benieuwd hoe lang ze de tampon heeft ingehouden... Ik las dat het wordt aangeraden om maximaal 8 uur een tampons in te houden. ‘S nachts draag ik er ook gewoon een, maar nooit langer als 8 uur. Ik heb altijd 3 maten tampons, begin met super plus, dan naar super en dan naar normaal de laatste twee dagen.
https://www.linda.nl/nieuws/buitenland/belgie-maelle-17-toxische-schok-tamponziekte/?fbclid=IwAR2yJB0OBf1S4NFBO5r-YsyNp_R1m3La84GFeNBoy_oD80l6RdZk3h-A6tE In dit artikel staat een link naar een filmpje van een gynaecoloog die uitlegt wat TSS precies is en hoe je het oploopt. Het komt echt niet alleen door tampongebruik. Zolang een overlijden door TSS nog in de kranten komt, is het echt heel, heel, heel heel zeldzaam (zie bovenstaand filmpje). De kans dat je overlijdt door een voedselvergiftiging, griep of verkeersongeluk is echt veel groter. Dit is echt geen reden voor paniek.
Maëlle (17) overlijdt aan zeldzame toxische shock door te lang dragen tampon https://www.ad.nl/buitenland/maelle-17-overlijdt-aan-zeldzame-toxische-shock-door-te-lang-dragen-tampon~a3b44447/ hier een gewoon nederland artikel hierover