sorry, weer een vraag over klussen, misschien moet ik maar een doe-het-zelf forum gaan zoeken ofzo ik ben dus vanmiddag voor het eerst naar het nieuwe huis geweest en het is wel vrij duidelijk dat er geverfd moet worden. het behang wat er nu zit, is op zn zachtst gezegd erg lelijk! ook is er jaren lang binnen gerookt, dus wat er nog wit was, is nu gewoon geel.. wat zouden jullie doen, over het behang heen verven, of toch verwijderen? onder het behang zit alleen puur beton, en we hebben geen geld en tijd om dit ook nog ste stuccen ofzo.. t probleem over de vloer is trouwens opgelost, de vorige bewoners laten het bij nader inzien toch liggen!
zelf in februari verhuisd. Wij hadden het behang verwijderd, omdat ze zo'n sierrand hadden. Daarna geschilderd, maar omdat het beton de verf echt opzoog, moesten we er echt wel 2 keer overheen, en dan nog waren we niet helemaal blij met het resultaat.... 1 kamer willen we alsnog laten stuccen..
Als je over oud behang verft, dan krijg je soms van die bobbelige randjes. Zou eerder het eraf halen en nieuw behang eroverheen.
Om over het behang heen te kunnen verven is het wel belangrijk dat het er goed op zit. Als het wat losser zit kan het door het vocht van de verf eraf gaan bladderen en dan mag je alsnog het behang eraf gaan pulken en opnieuw verven. Ik zou toch voor de optie gaan om het eraf te halen als de muur niet te erg beschadigd is. Wel zou ik dan voor een zachtere methode kiezen zoals stoom, in plaats van alles er lukraak af te rukken. Eventuele beschadigingen kun je dan weer makkelijk zelf opvullen zonder dat je het helemaal overnieuw hoeft te stuccen. Maar als de muur echt heel erg beschadigd is zal het niet erg mooi en strak worden vrees ik zonder het stuccen.
tja.. ik vraag me af, is het een huurhuis, of een koophuis? ben je van plan om hier lang te blijven wonen etc... wij zijn nu zelf net klaar met een verbouwing en zijn alle muren opnieuw met glasweefselbehang aan het behangen. Vind het resultaat erg mooi, maar kost wel veel tijd, je moet een beetje handig zijn en het is wel prijzig... oververven kan ook heel netjes zijn. Zeker als je het behang eerst even netjes naloopt en losse stukjes vastplakt... zelf zou ik voor een huurhuis niet zo veel moeite doen.. maargoed, dat is ook omdat wij bij ons laatste huurhuis wisten dat we een koophuis gingen kopen.. succes met klussen in elk geval!!
als het behang nog goed vast zit en het geen lelijke structuur heeft kun je erover heen verven. Mocht het toch gaan bobbelen: eerst GOED laten drogen voordat je in de stress schiet (ervaring!) anders kun je het beter verwijderen en dan de muur opnieuw behangen,of glasweefselbehang en texen.
als er glasvezelbehang op zit kan je er wel overheen verfen, maar bij ander behang niet. ben bang dat je het beste het behang eraf kan halen, op zich hoeft dat niet veel werk te zijn. maar als er een kale betonnen muur onder zit, moet je deze misschien nog wel voorstrijken, egaliseren en weer voorstrijken voordat je er iets nieuws mee kan doen. dat egaliseren hoeft misschien niet ligt eraan hoe de muur eruit ziet, maar voorstrijken waarschijnlijk wel. de muur heeft namelijk nog zuigkracht dus als je gaat verfen zuigt hij de verf op en daardoor kan je bezig blijven. toen we ons huis kochten hadden er ook mensen in gezeten die hadden gerookt, kortom ook alles geel. deze muren moeten ook eerst voorbehandeld worden, als je deze gaat verfen komt de nicotine die in de muren zit door je nieuwe verf heen en zit je alsnog met gele aanslag. je kan bij de speciaalzaak daar een strijkmiddel voorhalen, dit strijk je over de 'gele'muur heen en hierdoor wordt de nicotineaanslag geisoleerd. ik weet wel dat het niet goedkoop was, maar anders is het ook zonde van je pasgeverfde muren. dit is mijn ervaring met onze muren, veel succes. enne hoe simpel alles ook klinkt, het blijft een pokkewerk:x joyce
jezus, dat word zowiezo een stuk minder makkelijk dan een pot verf en kwastje en verven maar.. het is een huurhuis van de woningbouw. we willen hier wel een aantal jaar blijven, maar zeker niet nog 10 jaar. we krijgen de 25e de sleutel en moeten in dit huis de 31e de sleutel inleveren, dus hebben echt maar heel weinig tijd voor alles. zou zelf ook graag behang willen, maar is dus om oa deze reden geen optie. (en mijn vriend haat behang. zal dat nooit begrijpen, maar moet en maar mee leven..) het behang is heel oud en zat op veel plaatsen los. ook is een muur rood, dus witten zal ook niet heel makkelijk gaan. maar om alles te verwijderen met het risico dat het word opgezogen door het beton lijkt me ook weer niks.. mochten we wel gaan verwijderen, zon stoommachine, kun je die huren of moet je die kopen? en wat is de prijs hier ongeveer van?
Bij ons vorige (huur) huis hebben wij over het (gewone) behang geverfd, ging prima, terwijl er al een laag verf op zat. In een slaapkamer hadden we het eraf gehaald, maar het beton eronder had heel veel luchtbelletjes en dus gaatjes en het heeft heel lang geduurd om het een beetje mooi opgevuld te krijgen, dan kan je het beter laten stucen. Ik zou gewoon 1 muur gaan verven en kijken hoe het resultaat is. En aan de hand daarvan beslissen wat je met de rest gaat doen.
ik ben inmiddels expert in het afhalen van behang (bleeeh... ben nog niet klaar...hahaha) maar ik doe het gewoon met een plantenspuit met warm water... alles zeiknat ( en dan ook meerdere keren zeiknat) spuiten en met een palmeermes voorzichtig lossteken... als het beton erg zuigt zou je het kunnen voorbehandelen met voorstrijk, dan zuigt het je verf niet zo op en wordt het vast mooi...
Behangafstomer 230V Tarief: Per dag: 7,25 euro Per week: 18 euro Per week na 4 weken: 16 euro Verhuuroverzicht - Bo-rent - Uw partner in verhuur
zo'n stoomapparaat is ongeveer 50,- voor een dag. Wij vonden het niet echt werken. We hadden ook zo'n flesje wat de lijm oplost. Kostte ongeveer 10,- Is uiteindelijk dus wel iets duurder, maar werkte wel goed. Wel eerst gaatjes maken in het behang, dan kan de vloeistof er goed onder komen!
precies! wij hadden van dat piepschuimachtige behang..(hoop dat iemand mij nog volgt..hahaha....) eerst de bovenste laag droog eraf gepeutert..ging best makkelijk, vervolgens bleef er een papierlaagje over. Als je die zeiknat spuit, trek je het er heel gemakkelijk vanaf..
De stoomapparaten kun je voor een klein bedrag huren bij de doe-het-zelf zaken. (weet niet meer precies hoeveel) Maar wat je ook eerst kunt proberen is het behang insmeren met een mengsel van afwasmiddel en warm water en dat een half uurtje in laten trekken. Als je bang bent dat de ondergrond teveel zuigt kun je dit verminderen door eerst een voorstrijkmiddel te gebruiken of eerst een goedkopere latex verf aan te brengen. Omdat de muur al eens behangen is zal het al ietsjes minder zijn.
dank je wel dames!! denk dat we het inderdaad gewoon verwijderen, (al verwacht ik niet heel veel problemen mee omdat het op veel plaatsen al van de muur af viel) en dan die voorstrijk gaan proberen.
Mocht het verven niet werken op de muren, dan zou je nog kunnen kiezen om de muren met goedkoper, wit/licht behand te behangen en het dan alsnog te verven... Dat heeft m'n schoonzusje ook gedaan in haar nieuwbouw(huur)huis. Wij hadden in ons nieuwbouwhuis veel problemen met de zuigende muren... Er zijn heel wat lagen overheen gegaan.. nouja, 2 x voorstrijk, dan witte latex (wat we nog hadden) en uiteindelijk de muren met quarts geverfd (van de korreltjes) . De gekleurde muren waren nog het moeilijkst eigenlijk daar scheen de onderlaag het meeste door en dat zie je nog steeds een beetje, als het licht er verkeerd opvalt helaas. Dus voor een huurhuis zou ik het even uitproberen maar anders behangen en dan verven.. of gewoon behangen. Maar mogelijk valt het mee.. behangplaksel schijnt ook als een soort voorstrijk te werken, dus dat hebben de vorige bewoners dan vast voor je gedaan , een eerste laag...