Ik ben op zoek naar de tekst van een uitvaartlied. Het heet " Als de avond komt" Het werd gezongen tijdens de uitvaart van mijn oma, en bij de begrafenis van mijn tante afgelopen week zag ik het weer in het kerkboekje staan. Ik wilde het boekje meenemen, maar ben het vergeten doordat ik een bloemstuk in mijn handen gedrukt kreeg De kerk waar ik het hoorde is de Katholieke kerk in Hilvarenbeek. Maar ik denk dat het landelijk gebruikt wordt. Misschien iemand die in een koor zingt??? Ik wil de tekst graag hebben omdat het zo van toepassing is op mijn oma. Wie weet kan iemand mij eraan helpen, Thanks!
Sorry ik weet het ook niet, maar zou je niet eens aan de kinderen van je tante of iemand anders die aanwezig was kunnen vragen of ze het boekje hebben meegenomen en of jij het nog even mag inkijken omdat jij het jouwe per ongeluk hebt laten liggen?
Blijf mij nabij, wanneer het avond is, wanneer het licht vergaat in duisternis. Wanneer geen mens mijn hulpeloosheid ziet, bid ik tot U, o Heer, verlaat mij niet. Reik mij Uw hand en spreek Uw reddend woord, wijs mij de weg en leid mij veilig voort. Blijf mij nabij, in vreugde en verdriet. Ik heb U lief, o Heer, verlaat mij niet. Wanneer Uw licht mij voorgaat in de nacht, wanneer ik hoor dat U mij thuis verwacht, dan weet ik, Heer, dat U mijn zwakheid ziet, dan zeg ik dank, want U verlaat mij niet. Heer, herinner U de namen: Heer, herinner U de namen van hen, die gestorven zijn, en vergeet niet, dat zij kwamen langs de straten van de pijn, langs de wegen van het lijden, door het woud der eenzaamheid, na het dag en nacht verbeide Vaderhuis, hun toebereid. Heer, herinner U hun luist'rend wakker liggen in de nacht en hun roepen in het duister, de armzaalgheid van hun kracht, en wil zeer aandachtig lezen in de rimpels van hun huid de verscheurdheid van hun wezen, en wis hunne zonden uit. Die Maria hebt vergeven en de rover aan het kruis, laat de doden eeuwig leven met U in het paradijs. Heer, herinner U hun namen, oordeel hen en spreek hen vrij, en bedek hun schuld en laat hen zitten aan uw rechterzij. Waarheen zal de mens zich keren, die, staand voor uw aangezicht, uwe liefde moet ontberen bij het eindelijk gericht? Heer, zo Gij niet wordt bewogen door het breken van zijn stem, door de droefheid in zijn ogen, is bij niemand heil voor hem.
het nummer wat mij in het hoofd schiet heet anders, tienduizend redenen De zon komt op, maakt de morgen wakker; mijn dag begint met een lied voor U. Heer, wat er ook gebeurt en wat mij mag overkomen, laat mij nog zingen als de avond valt. -Refrein- Loof de Heer, o mijn ziel. O mijn ziel, prijs nu zijn heilige Naam. Met meer passie dan ooit; o mijn ziel, verheerlijk zijn heilige Naam. Heer, vol geduld toont U ons Uw liefde. Uw Naam is groot en Uw hart is zacht. Van al Uw goedheid wil ik blijven zingen; tienduizend redenen tot dankbaarheid. -Refrein- En op die dag, als mijn kracht vermindert, mijn adem stokt en mijn einde komt, zal toch mijn ziel Uw loflied blijven zingen; tienduizend jaar en tot in eeuwigheid. -Refrein 2x- Verheerlijk zijn heilige naam. Verheerlijk zijn heilige naam. -Refrein 2x- Verheerlijk zijn heilige naam. Verheerlijk zijn heilige naam.
https://www.youtube.com/watch?v=noRKwqlxRng Gezang 388 1 De avond komt, de zon daalt in het westen en alles legt zich neer om uit te rusten. Mijn ziel, waar zult gij om te rusten heen? In God. Hij is de rust en anders geen. 2 De zwerver heeft zijn weg ten eind gelopen. De vogel is al naar zijn nest gevlogen. De schapen zijn al naar hun kooi gekeerd. Laat mij nu thuiskomen bij U, o Heer. 3 Ach, richt toch zelf mijn weifelende krachten, mijn wank'le geest, mijn zwervende gedachten. Open uw deur, o woning van mijn heil, dat ik al 't and're laat en tot U ijl. 4 Door heel de dag bleef mij uw hand geleiden. Ik was een kind dat liep aan Vaders zijde. Gij zijt zo goed voor mij, ik ben 't niet waard. Laat mij U dankbaar zijn met heel mijn hart. 5 Vergeef het mij dat ik toch weer gedwaald heb, van alles mij weer op de hals gehaald heb. Het spijt mij, Heer, ik heb verkeerd gedaan. Neem mij bij U, dan zal het beter gaan. 6 Nu 't lichaam klaar is met zijn werk te maken, verlangt de geest ook aan het werk te raken: U te aanbidden, God, met innigheid, U te aanschouwen in de stilligheid. 7 De duisternis doet alle dingen zwijgen. O Majesteit, ik moet mij voor U buigen. In 't donker keer ik tot uw heiligdom en zeg: spreek, Heer, en maak mijn lippen stom. 8 Ik geef mijn hart U tot een avondoffer. Ik geef mijn wil volkomen aan U over. Verlangen, lust, wees stil. Wat lust mij meer dan moe van drift te rusten in de Heer? 9 O laat toch niet het lichaam rust verwerven, terwijl de geest onrustig om moet zwerven. Voer mij in U, Getrouwe die mij leidt, want in U, met U is de zaligheid. 10 Als 't donker wordt, doe mij uw zonlicht schijnen, mijn zaligheid, mijn kracht bij kruis en pijnen, verberg mij in uw hut voor ongeval, tot ik uw rust voor eeuwig smaken zal. Liedboek voor de Kerken 1973 Ik ken hem niet hoor, maar heb even gegoogled.
De eerste 2 regels lijken er heel veel op. Maar de rest is anders. De kerk inlopen en vragen vind ik een beetje eng...daarom hoopte ik dat iemand hier in koor zat en het wist. Ik zou misschien kunnen opzoeken of het koor van de betreffende kerk een mailadres heeft, misschien kunnen zij me aan de tekst helpen...
Deze lijkt veel op het bovenstaande lied. Is die het misschien? Gezang 392 1 Blijf mij nabij, wanneer het duister daalt. De nacht valt in, waarin geen licht meer straalt. Andere helpers, Heer, ontvallen mij. Der hulpelozen hulp, wees mij nabij. 2 Wees bij mij, nu de dag ten einde spoedt. Alles verdoft wat glans bezat en gloed. Alles vervalt in 't wisselend getij, maar Gij die eeuwig zijt, blijf mij nabij. 3 U heb ik nodig, uw genade is mijn enig licht in nacht en duisternis. Wie anders zal mijn leidsman zijn dan Gij? In nacht en ontij, Heer, blijf mij nabij. 4 Ik vrees geen kwaad, want bij mij is de Heer. Tranen en leed zijn nu niet bitter meer. Waar is uw prikkel, dood, wat dreigt ge mij? Ik triomfeer, mij is de Heer nabij. 5 Houd, Heer, uw kruis hoog voor mijn brekend oog, licht in het duister, wijs de weg omhoog. Uw dag breekt aan, de schaduw gaat voorbij. In dood en leven, Heer, wees Gij nabij. Liedboek voor de Kerken 1973
Gezang 282 1 Blijf bij mij, Heer, want d' avond is nabij. De dag verduistert, Here, blijf bij mij! Als and're hulp m' ontbreekt, geluk m' ontvliedt, der hulpelozen hulp, verlaat mij niet! 2 Weldra verloopt des levens kort getij, vreugde verdoft, de glorie gaat voorbij. Alles verzinkt, waar ik mij henen keer: Gij houdt uw trouwe, o blijf bij mij, Heer! 3 'k Heb U altijd van node, dag en nacht, slechts uw gena verwint des bozen macht. Wie kan als Gij mijn gids en sterkte zijn? Blijf bij mij, Heer, in nacht en zonneschijn! 4 Geen vijand vrees ik, als Gij bij mij zijt, tranen en leed zijn zonder bitterheid. Waar is, o dood, uw schrik, graf, waar uw eer? Meer dan verwinnaar blijf ik in de Heer. 5 Houd hoog uw kruis voor mijn verdonk'rend oog, Licht in de schemer, leid mij naar omhoog! De morgen daagt, de schaduw gaat voorbij: in dood en leven, Heer, blijf mij nabij!
als je er "even" op gaat googelen kom je zoooveel tegen! Hopelijk komt iemand met het goede lied. Ik weet ook niet zo goed of gereformeerde kerken weer andere liederen hebben dan de katholieke.. Ik dacht het wel dus misschien staat is er dan 1 die er dan heel veel op lijkt maar dan de "gereformeerde" versie is, haha. Fijn al die kerkelijke stromingen
Ik ben Katholiek, maar herken het ook niet. Oke, het is maar 1 zin, maar dan nog. Uit ervaring weet ik dat zowat ieder (Katholiek) kerkkoor zijn eigen liederen heeft, dus welke in de ene kerk gezongen wordt, het koor het lied in de andere kerk niet zingt. Ik denk overigens niet dat het een lied uit het liedboek voor de kerken is. Dat zijn nl Protestantse liederen Er zijn wel wat uitzonderingen, maar de meeste liederen hieruit worden niet door Katholieke kerkkoren gezongen Ik adviseer je dus om even te googelen naar de parochie in Hilvarenbeek en een mailtje naar het secretariaat te sturen met je vraag. Zij zullen ongetwijfeld moeite willen doen om je de tekst toe te zenden.
Ik ben eigenlijk gewend dat een liturgie door de familie wordt samen gesteld, samen met de dominee. Is dat in de Katholieke kerk niet zo?