Nou, nou... Laatste topic dat ik hier op ZP opende heeft mij ont-zet-tend aan het denken gezet. Ik baalde van mijn baan, wist niet waar te beginnen, heel verhaal, is eigenlijk nog niets veranderd. Behalve dan mijn idee van opleiding volgen... Daar was ik huiverig voor ivm financien en kinderopvang. Ik kon wel duizend redenen bedenken maar telkens als ik kritisch naar mijzelf keek kwam het er eigenlijk gewoon op neer dat ik excuusjes zocht die telkens weer terugkwamen op financiën. Ben gaan zoeken naar BBL opleidingen en eentje sprong er uit. BBL opleiding tot kapster. Nu ben ik dus vanalles aan het uitzoeken maar het is zo een onwijs onduidelijk zooitje! Ik snap er niks van!? De een zegt dat je een werkplek moet hebben voordat je je aan kan melden, een ander zegt dat dat in de praktijk allemaal wel meevalt. Dan kom ik nog verschillende niveaus tegen waar ik ook al geen wijs uit word. Echt, ik snap er niks van... die hele BBL trajecten niet! Wie kan mij uitleggen hoe het werkt? Heb niemand in de vriendenkring die kapster is, anders had ik het daar wel aan gevraagd. Kom ook niet binnen nu en een week in het dorp dus kan ook niet simpelweg een kapperszaak inlopen en om info vragen. Stiekem hoop ik dus op iemand die de BBL opleiding tot kapper heeft gedaan of er nog mee bezig is. Hoe meer ik aan het googlen sla, hoe onduidelijker het voor mij word. Echt, ik snap er he-le-maal niets van (zal wel aan mij liggen hoor, ik voel me momenteel ook echt wel een beetje dom Ik denk zo vaak 'kan je best ff googlen ipv hier vragen' en nu ben ik er dus zelf slachtoffer van.. )
Ik ben decaan.. Dus misschien kan ik je helpen, maar dan moet ik wel eerst weten wat je niet snapt.. Het is een niveau 3 opleiding. Dit betekent dat je minimaal vmbo-k of t moet hebben afgerond of havo 3 met overgangsbewijs.
Hej meis, Wat is je leeftijd??? Het leek mij namelijk ook heel leuk om te gaan doen maaar ik met m'n 23 ben al te oud!!! De kappers nemen liever een meid van 16 aan, want die is veel goedkoper dan een volwassen persoon. BBL gaat denk ik dus ook voor jou erg lastig worden! Ik sprak laatst onze kapster en die zei dus dat je met je 30ste al echt wel oud ben. Ze nemen je dan gewoon niet zo snel meer aan. Je kan dus wel een particuliere opleiding volgen (NIET bij de Nederlandse Kappersakademie, daar vind ik alleen maar slechte verhalen over), maar de kans dat je daarna in een kapsalon wordt aangenomen is gewoon klein. Omdat ze je toch gewoon het vak moeten leren, en het werken in de kapsalon. Je kan dus wel voor jezelf beginnen, maar dan moet je natuurlijk zelf je klantenkring opbouwen. Ik hoop dat je er wat aan hebt . Zelf zie ik er toch vanaf om de particuliere opleiding te gaan doen en ga verder zoeken naar iets anders. Oja, BBL is dus werken = betaald een MBO. Hier moet je dus eerst een bedrijf vinden die jou aanneemt als leerling, en vervolgens kan je je aanmelden bij de school.
Niet om je af te schrikken hoor. Maar alle websites verkopen natuurlijk prachtige verhalen, maar ik wil me niet laten omscholen tot iets waar ik nu al te oud voor ben.
dat is appeltje-eitje, ik heb namelijk HAVO afgerond. Toen ik op de website van scholen aan het spitten was kwam ik ze in verschillende niveaus tegen. Ik kan alleen nergens vinden of ik nou eerst niveau 1 en 2 moet afronden voordat ik aan 3 kan beginnen. Denk ik nu ontzettend ingewikkeld of iets dergelijks? Nu weet ik niet of jij hier het antwoord op weet maar wellicht iemand anders wel; Ik lees ook veel (maar dan dus weer niet overal...) dat je al een werkplek moet hebben voordat je de opleiding kan beginnen. Klopt dat wel? Kan toch niet een kapperszaak inlopen en zeggen "hoi, ik wil hier graag werken maar ik moet alleen nog even mijn diploma halen!". Ik zie mezelf al aankomen edit; ik ben 22 dus. hmm, wederom voel ik me even bejaard
Er is waarschijnlijk een instantie waar erkende leerbedrijven voor kapster zijn opgenomen. Daar staan alle kapsalons op een rij, en dan moet je idd bij deze kapsalons gewoon solliciteren voor een BBL opleiding. Pas als je aangenomen bent kan je je aanmelden bij een school. Je geeft je dan op voor niveau 3. Je stroomt dan uiteindelijk uit met niv. 3, maar het kan zijn dat je eerst 1 en 2 moet halen. Hier in mijn omgeving (Alphen) bieden ze op het moment bijna geen BBL opleidingen aan trouwens.
O dat heb ik idd ook ergens gezien! En bij die salontake over kwam dat ook wel eens voor. Je moet dan toch x bedrag per maand aan de eigenaar betalen en dan heb je een eigen plek om te knippen? Misschien is gaan als ZZP dan nog beter? Dan hoef je ook de huur niet te betalen. En ik neem niet aan dat de eigenaar mij de fijne kneepjes van het vak bij brengt haha
Hier een kapster Je kunt met je havo diploma allround kapper gaan volgen, het hoogste niveau. Dat heet tegenwoordig anders, maar het is hoogste niveau. Alle niveaus beginnen met dezelfde basis, alleen jij leert een jaartje door. Denk aan opsteken, watergolf, kleuren, snijden... Je moet zelf een werkplek vinden, voor (ik dacht) minimaal 24 uur per week. Ik zou zeggen, ga alle salons in je omgeving een pakkende brief schrijven!
En inderdaad met 22 ben je wel 'oud'. Ik moest weg met 20 jaar, een meid van 17/18 in het laatste jaar deed hetzelfde als wat ik deed. Minder snel en minder goed, maar he maakt het uit? Houd er rekening mee dat in het kappersvak vaak echte meiden meiden werken, en dat je echt 200% inzet moet tonen. (Naast je werk en school waarschijnlijk elke week trainen met zelf geregelde modellen...) Wat ik las over stoelhuur, het is te doen maar heel pittig. Je moet echt doorwerken, en niet over je heen laten lopen door mede huurders. Als leerling gaat dit sowieso niet op, je moet alle behandelingen zelf kunnen.
Geen idee hoe dat werkt, weet alleen dat mijn eigen kappertje dat ook doet Las dat ineens ergens en dacht er gelijk aan. Dank voor je antwoord Nanette, hier kan ik wat mee Het is voor mij ook niet omscholen.. Heb behalve mijn Havo helemaal geen papiertjes. Mijn veterstrikdiploma wel maar daar houdt het bij op. Ik wil gewoon zo graag van mijn schoonmaak-functie af, ik voel me in combinatie met het type volk (koude kak, dure Porshes en "euroshopper is voor het gepeupel") zo rot in die functie.. maar ja, zonder papiertje kom ik niet echt ergens terecht waar ik het wel naar mijn zin zou kunnen hebben. Ik wil zo graag gewoon een papiertje, een vak kunnen uitoefenen... gewoon iets waar ik ECHT iets mee kan. Met mijn poetsdoek kan ik ook een hoop maar liever niet met dat eeuwige lood in mijn schoenen.
Yep. Hier ook van dichtbij gezien. Zusje deed de opleiding maar kan absoluut geen werk vinden. Tijdens de opleiding was het al lastig om werkplek of stage te vinden. Ik vind het een vrij harde beroepshoek.... Mij. Echt meidenwerk en ze keken allemaal erg naar uiterlijk van zusje. En echt, ze is niet lelijk. Maar overal hadden ze wat te zeiken. Te weinig make up, geen leuke kleding en haar. De volgende vond het weer te veel. Ze werd er onzeker van. Bij de meeste kapsalons begon ze als sloof terwijl ze qua opleiding veel meer kon en mocht doen. Overal waar ze solliciteerd is ze gewoon te oud. Ze is 23. Bevriende kapster vertelde dat dit een moeilijk beroep is qua werk. De oudere kapsters in dit vak hebben geluk dat ze vaak al jaren bij dat bedrijf werken. Maar oudere nemen ze liever niet aan. Liever 17 en 18 jarigen. Liefst stagiares. Kapsalons zien hun inkomsten ook flink achteruit gaan. Minder druk in de salons en veel thuiskapsters die rondrijden en werk inpikken. Mn zusjes heeft er al verschillende van dr opleding gesproken en de meeste doen al ander soort werk. Of gaan van de ene salon naar de andere. Invalwerk en dan oprotten. Ik zou het iig niet doen...
Wat jammer dat het dus echt zo is! Ik ga het dus echt definitief niet doen. @ TS, ik snap dat je niet wil blijven schoonmaken, maar het wordt voor ons dus erg lastig. Wil je niet in de zorg werken? Hier liggen de banen miss ook niet voor het oprapen maar ik denk dat ze daar minder naar leeftijd kijken?
ik heb zelf partuculiere opleiding gedaan. die academie komen veel meiden vanaf die het daar vreselijk vinden. ze drillen je daar echt, net een leger dat ze klaar stomen voor het kappers-leven. In kapsalon ben je als 18jarige eigenlijk al te oud. ben zelf all-round kapster en tis een pittig opleiding(lichamelijk) Succes ts! hoop dat je beetje je antwoorden heb gekregen hier. idd ze kijken continu naar je uiterlijk. eigenlijk moet je soort van perfecte barbiepop zijn wil je beetje in de 'smaak' vallen, en dan nóg hebben ze wel wat te zeiken. Stage vinden was een hell. Ik ben dus niet het meisje meisje. geen jurken of rokjes, gene make up. maar wilde 200% voor de opleiding gaan. ben zwart gemaakt, bedreigd, gepest. ben zelfs geschorst geweest omdat ik geen make-up op wilde doen. ja zó hard zijn ze. ze mogen je niet zomaar van school zetten omdat ze je niet leuk vinden. dus zoeken ze alles om je maar weg te krijgen/pesten. kapsters zijn echte b*tches hoor. héle harde wereld en je moet er heel zeker van zijn dat jij daar in past. ik wil je niet afschrikken en je ompraten maar weet wat je doet. het zijn geen lieve poesjes. ben zelf nu 10jaar kapster en werk niet in een salon vanwege rug problemen. lichamelijk is het heel zwaar. 70% vallen af na hun opleiding binnen 3jaar. Eczeem, rug klachten, toch niet wat ze ervan verwachten, geen werk kunnen vinden. enz enz
Als je het echt graag wilt, maar geen werk-leerplek kan vinden kun je natuurlijk ook de opleiding volgen als BOL. Omdat je nog geen 30 jaar bent kun je studiefinanciering krijgen. Ook zoekt de school voor jou een stageplek.
je kan ná je opleiding overigens ook gewoon lekker voor jezelf beginnen. daar zit natuurlijk nog wel wat papieren aan vast. even goed uitzoeken wat er allemaal voor nodig is. ik zelf had de droom om klein kinder kapsalon te openen. ik ben gek op kinderen knippen en moet zeggen dat ik dat ook wel redelijk goed kan. kapsalon voor de kids en hun mama's(en papa's). Als mama zelf in de stoel zit, dat de kleine dan veilig in een leuke speelhoek kan spelen zodat mama haar handen vrij heeft. Ik weet nu uit ervaring dat ik als moeder van 2, niet zomaar ff naar de kapper kan tenzij hubby vrij is (zelden) of als ik een oppas heb(wat vaak niet lukt omdat iedereen gewoon zelf werkt) mn kappers-fantasie slaat beetje op hol zag die toekomst namelijk helemaal voor me maar door mijn rug is mijn toekomst -beeld ingestort. Nu lekker een huismama en knip hier en daar wat mensen als mijn lichaam dat goed vind
nop dat is niet waar (toen ik de opleiding deed iig. misschien is dat in die 10jaar wel veranderd?) Nadat mijn particuliere school ermee ging stoppen omdat ze haar geluk in usa wilde vinden, moesten wij verder op t ROC en toch echt zélf de stage plek zoeken
Hier iemand met een kapsalon! Bij mij komen vaak meiden met de vraag voor een plekje met BBL opleiding. In tegenstelling tot wat de rest zegt, heb ik liever juist geen jongere meiden maar liever volwassenen. Uit ervaring weet ik dat ik hier wat meer op aan kan. Lees: wel willen werken op koopavond, zaterdagen en extra voor kerst. Ook gemotiveerd zijn om extra trainingen te willen volgen in mijn kapsalons en ja dat kost je een extra avond. Naar vooropleidingen kijk ik niet echt en als iemand nog helemaal bij het begin moet beginnen. Heb ik liever dat ze gemotiveerd en werkwillig zijn. Ik sta nog iedere keer versteld van dat een 17/18 jarige niet op koopavond wil werken (moeten we uit) niet op zaterdagochtend (slapen we uit) geen fulltime dagen en overwerken voor kerst ook niet. Dan liever een 27 jarige die wel graag wil!