Baby mee op de fiets vraagjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door InesTaina, 22 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. InesTaina

InesTaina Actief lid

21 jan 2013
    267
    0
    0
    Geldrop
    Hallo

Ik was voor en een deel tijdens de zwangerschap echt een fan van fietsen, nu wil ik straks lekker ook stukken gaan fietsen met mn kleine man maar heb een paar vraagjes,

Vanaf wanneer mag je kind mee fietsen? Hij kan al zelfstandig zitten zonder hulp als hij voorover gaat naar zijn tenen kan hij ook zelf terug omhoog ect. Ect.

En hoe in hemelsnaam haal je je kind uit de fietsstoel? Ik heb namelijk een keer een moeder af zien stappen, die liet de fiets los om haar baby te pakken en terwijl ze losliet klapt dat stuur naar 1 kant door de zwaarte van baby en valt de fiets met baby en al zo op de grond, dus ik heb best schrik!!

En moet een kindje een helmpje op? En een welk fietsstoeltje is het best?
    Moet je een speciaal standaard nemen(ook ooit eens ergens gehoord)

Alvast bedankt!

2. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Hier met 7/8 maanden pas voor eerst gaan fietsen. Je baby moet ook goed zijn hoofdje recht kunnen houden, op de fiets word je kindje flink wat heen en weer geschud. Met 5 maanden zou ik het nog niet doen, maar tegen de tijd dat het warm weer is dan is jou kindje 8 maand en kan het goed. Helmpje zij wij wel naargaan kijken, maar alles was nog veelste groot dus heeft geen nut nog. Ik heb gewoon een fiets va montego, hebben een iets lagere instap van zichzelf en dat is wel fijn. Ik heb geen dubbele standaard, en gaat prima met erin en eruit halen. Wij hebben de qibbel fietsstoeltje met windscherm en stuurtje voor mijn dochter. ( bij itek fietsenwinkel goedkoop). Ik wil wel een mamafiets gaan halen tegen de zomer, vind iets meer ruimte tussen het stoeltje en jezelf wat prettiger. Met afstappen e opstappen zit je al snel tegen het stoeltje aan.

3. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier de Yepp en ben er erg tevreden mee. Heb een mamafiets gehad van mijn ouders dus weet niet hoe het is op een normale fiets. Geen problemen met afstappen trouwens dat mijn fiets omdondert. Ik zou als je daar bang voor bent gewoon afstappen en je stuur vast blijven houden en je kindje eruit halen?

5 maanden vind ik erg vroeg. Richtlijn is 9 maanden.. maar als je kindje al eerder zelfstandig kan gaan zitten en goed blijft zitten en als je hem uit balans brengt hij dit zelf kan corrigeren, kan hij mee op de fiets. Echter moet je ook goed naar zijn nekje kijken.. ik zou inderdaad lekker wachten tot het goed weer is en dan eens een paar minuutjes gaan proberen, niet direct hele afstanden natuurlijk.

Wij hebben trouwens geen helm.

4. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Hier met 8 maanden begonnen met voorop met de tweede (ook heel stevig zittend) voor die tijd ging hij in de babymee. Misschien kan je er een op mp aanschaffen, kan je de tijd tot 9 maanden mee overbruggen. Je kan dan ook een regenhoes overheen doen, dan blijft je kindje mooi uit de regen uit de luwte.

Het eruit halen zet ik de fiets op de standaart en doe m'n heup tegen het zadel en met een hand (rechts) zitje beethouden terwijl de gordels los maak. Gordel met links over hoofd halen. Met twee handen kindje pakken. Al die tijd fiets steunen met heup.

Maar het liefste zet ik mijn fiets in een beugel of tegen zon beugel waar je je fiets tegen aan kan zetten.

Heb een bobike fietsstoeltje

5. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    ik heb ook een mamafiets. ik kan dus mn stuur op slot zetten en heb een dubbele standaart. vind ik beide wel heel erg fijn. en heb een bobike zitje. ook tevreden over.

ik zou ook nog echt wel een aantal maanden wachten hoor. hij kan dan wel goed zitten nu maar bedenk eens wat voor hobbels en bochten je op de fiets hebt. is niet goed voor hem en hij zal het niet leuk vinden!

lekker dalijk in het voorjaar gaan fietsen! hopelijk kun je deze paar maanden nog overbruggen met de wandelwagen of auto!

ohh en ik zet eerst mn fiets op de standaart, stuur op slot en dan pas kind eruit!

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik ook eerst fiets op standaard hoor:) Mijn fiets blijft gelukkig ook met kind en al prima staan... alleen een stuurslot heb ik volgens mij niet.. geen idee eigenlijk:) erg zeg! haha

7. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Hier voor het eerst met 9 maanden een klein stukje gaan fietsen.

Ik zou aanraden om nu met 5 maanden nog niet te gaan fietsen. Mijn zoontje zit ook erg stabiel maar ik vind dat hij nog behoorlijk wat "klappen" moet opvangen in zijn nek, rug.

Ik heb een Mamafiets (Batavus Mambo Deluxe) waarbij het stuur op slot kan waardoor het stuur niet om kan vallen en een dubbele standaard zodat de fiets recht blijft staan.
    Bobike kinderzitje.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hebben een fietskar gekocht, dus toen hij een maand of 2 was zijn we gaan fietsen.

Meneer gaat nog niet zelfstandig zitten, dus heeft nog niet in het voorstoeltje gezeten.

10. InesTaina

InesTaina Actief lid

21 jan 2013
    267
    0
    0
    Geldrop
    Oke thnx voor de tips! Hij is volgende week 6 maanden maar dan wacht ik nog een maand of 2 voor we gaan fietsen! Ga me al wel vadt orienteren op fietsen en fietsstoeltjoes!

11. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Mijn dochter gaat al een paar maanden achterop in de Maxi Cosi in de Baby mee.. Ik heb geen auto als mijn man werkt dus moet ze mee op de fiets om haar naar het KDV te brengen.. Ze vindt het wel leuk, lekker om zich heen kijken.. Ik pak haar goed in en er zitten ook veren in de Baby Mee dus erg hard schudt ze niet heen en weer.. Niet harder dan tijdens stoepje op en af in de kinderwagen zeg maar..

Ik heb ook een mamafiets, en er zit bij mij een veer aan het stuur waardoor deze niet omklapt. Wel vind ik het altijd een beetje eng om de fiets los te laten, meestal doe ik dit dus ook niet. Altijd het zadel vast of de beugel van de Maxi Cosi.. Beter het zekere voor het onzekere.. (Alhoewel ze als ze nu valt nog vast zit in de Maxi Cosi en de beugel de klap opvangt.)

12. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    Ik heb op de ziekenzorg (CM) website gelezen dat je kind van buik naar zithouding moest kunnen alvorens ze stevig genoeg zijn om ook in een fietsstoeltje te kunnen zitten.
    Onze dochter gaat sinds ze 9 maanden is mee met de fiets in een fietsstoeltje vooraan. Zij draagt wel altijd een helmpje en sindsdien ik dus ook :). Het helmpje kan van maat versteld worden en gaat intussen al bijna een jaar mee.
    Toen ze kleiner was hadden we haar mee in de fietskar.

13. missm

missm Bekend lid

12 mrt 2012
    931
    123
    43
    De grap is ook dat de grootste klappers op het stuur terecht komen daarom nooit te snel met je kind op de fiets. Dat merk je goed als je met fiets en fietstoeltje gaat fietsen zonder kind. Ga dan maar eens over drempels heen die je moet nemen. Ik vond dat nog best schrikken hoe dat fietstoeltje dan nog te keer gaat.

Deel Deze Pagina