Baby 8 maanden obstipatie, advies van de HA en osteopaat ervaring

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lovieyou, 14 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.136
    884
    113
    Vrouw
    Onze dochter is bijna 9 maanden oud en heeft al vanaf het begin geen frequent ontlastingspatroon. Iedereen zei "ja als je bv geeft, dan kan dat!" Soms poepte ze 13 dagen niet. Ik ben toen bij de HA geweest, hij schreef me een klysma voor. Dit vond ik voor toen een beetje overdreven omdat ze geen last leek te hebben en als ze wel poepte het niet hard en dik was, maar gewoon zoals bv poep er uit ziet.

Met 6,5 maand zijn we begonnen met hapjes. Ze poepte toen sinds 2 maanden ietsje beter, zo'n 3x per week. Maar na de eerste hapjes was het meteen weer raak en sindsdien constant. We beginnen steeds met hapjes, wat lichtere hapjes die niet verstoppen (dus geen wortel etc) en dan verstopt ze weer. Dan stop ik een aantal dagen en dus krijgt ze weer volledig bv en dan komt het na een paar dagen vaak weer wat los en vervolgens komt er dan een mega luier. Daarna proberen we het weer opnieuw en kunnen we weer van voor af aan beginnen.

Nu heeft ze 4 maart voor het laatst een mega luier gehad en sindsdien elke keer mini beetjes zachte ontlasting. Vanochtend voor het eerst een mix van zachte/harde keutels (2 kleintjes). We hebben gisteren voor het eerst een klysma gezet, na lang wikken en wegen, omdat ze er last van lijkt te hebben. Maar ook dit heeft niet geholpen.

Vandaag heb ik de huisarts gebeld, want ik maak me best wel zorgen. Het advies dat ik kreeg:

Olijfolie door het eten (al geprobeerd), extra water (doen we ook) en een zetpil (???) want dit KAN laxerend werken. Ik heb gezegd dat ik het best wel raar vind om zomaar medicatie te geven waar het niet voor bedoelt is.. om maar even 'uit te proberen'. Maar dit was het meest gangbare zei ze.

Overdrijf ik, of is dit gewoon raar advies?

Ik ga absoluut geen zetpil zomaar geven. Ik ben echt geen voorstander van medicatie (tenzij echt echt nodig) en geef een zetpil enkel bij hoge uitzondering. Dat we nu een klysma hebben gezet heb ik gedaan met pijn in mijn hart, maar omdat ze echt last heeft. Logisch, als je zolang niet poept.

Ik wil nu graag met haar naar een osteopaat en probiotica geven. Is er iemand die ervaring heeft met een osteopaat en obstipatie? En probiotica en obstipatie? Overigens wel we wel graag eerst een ontlastingonderzoek doen bij een orthomoleculair therapeut om te zien welke probiotica passend is.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.635
    27.292
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 14 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2023
    Forlax! (Macrogol)

Je moet het nu zo zacht mogelijk maken, met medicatie omdat ze anders ook een poep aversie kunnen krijgen omdat poepen zeer doet nu.

De huisarts heeft ons te lang laten aanklungelen met klysma's en hij had zelfs schade aan zijn endeldarm uiteindelijk en was helemaal niet meer in staat zelf te poepen :( na lang darmspoelingen geven is hij geopereerd zelfs en kunnen we het nu met macrogol prima aan.

Forlax geeft geen krampen of buikpijn en is echt een mild middel wat dat betreft. Je moet nu de boel zacht en soepel krijgen nu. Prima probiotica ernaast, maar de verstopping eerst aanpakken

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.221
    28.180
    113
    Darmpjes moeten ook wennen aan vast voedsel. Als je vast voedsel geeft en daarna weer stopt en dan weer geeft en dan weer stopt. Daar zullen de darmen misschien ook niet positief op reageren. Ze vanaf het begin al gevoelige darmen dus wel belangrijk denk ik om niet teveel te schommelen met wel/niet eten.

Soms hebben ze een zetje nodig, en een zetpil kan dat doen maar er zijn ook wel andere manieren geloof ik. Ik zou denk ik ook geen paracetamol geven om mijn baby te laten poepen..

evaleana vindt dit leuk.
  4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik zou ook geen zetpil geven voor dit probleem. Ik zou de tip van @GroeneBomen ter harte nemen, daar zit wel een dijk aan ervaring helaas.

5. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.322
    665
    113
    Utrecht
    Rozijntjes, gewelde pruimen, kiwi,
    Lauwwarm water op nuchtere maag.
    Buikje en onderrug masseren en fietsbewegingen maken met de beentjes.
    Olijfolie (extra) in eten.

Ik heb vanaf mijn geboorte tot aan mijn 46e!! Obstipatie gehad! Nooit onderzoeken gehad. Wel klysma,'s als kleuter. Veel movicolon, macrogol en nu eindelijk een wondermiddel! Zo blij mee (magnesiumhydroxide tabletten).
    Maar goed, vaak bloedverlies gehad door harde ontlasting, altijd buik- en rugpijn, weinig trek. Het is echt ontzettend naar en ik hoop dat je voor jouw kindje snel iets vindt wat goed helpt.

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Het is soms echt even zoeken naar wat goed werkt, maar over het algemeen gelden de 3 V’s; (gezonde) vetten, vocht en vezels. Dus wat extra olijfolie door de groente, gedurende de dag echt voldoende drinken aanbieden en voldoende vezels (als je puur groente en fruit geeft als hapjes, dus geen pasta/rijst bijvoorbeeld erdoor, is dat al genoeg qua vezels voor nu).
    Als je het daarmee niet goed op gang krijgt (en ik denk dat je met bijvoeding wel zeker om de dag ontlasting moet zien, anders dan bij puur alleen bv), kun je nog meer gaan helpen met bijvoorbeeld forlax. Als je het idee hebt dat ze wel echt probeert te poepen, maar het komt maar niet - dus bv persen, en dan 1 zielig keuteltje of helemaal niks, of bv persen en daarbij huilen, dan kan een klysma helpen (hier ook een paar keer moeten gebruiken bij de jongste). Er zijn ook glycerine zetpillen die dan kunnen helpen, dan geef je dus geen paracetamol.
    En inderdaad de osteopaat! Soms kun je een oefening vinden die echt kan helpen. Hier was dat fietsen met de beentje en een soort zittende massage van haar onderrug. Alsof ze dan ontdekte welke spieren ze moest ontspannen en aanspannen ofzo? En het stimuleerde de aandrang, bij flinke verstopping kan dat ook nog wel eens lastig zijn om te voelen als baby…

7. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.249
    12.626
    113
    Vrouw
    Je kan ook wat bv door de groentes doen ipv olijfolie.

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Oh hier gaf ik ook probiotica trouwens, van Orthica, werkte ook zeker mee denk ik!

9. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.675
    1.787
    113
    Inderdaad wat @GroeneBomen zegt. Dat is het enige wat hier werkte...

10. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.681
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben lactulose gegeven aan onze dochter. Ze had last van reflux dus moest jbpm en raakte daardoor verstopt. Olijfolie ben ik zelf allergisch voor dus dat gingen we niet proberen. Maar ze heeft een paar keer als ze verstopt zat een beetje gehad en dat hielp. Ik gaf niet standaard of zoveel als ze moest krijgen. Want ze wilde toen 3ml toen ze 5,5kg was en dat was "weinig" maar dat arme kind had echt een week lang dunne ontlasting. We zijn toen 0,5ml gaan geven en daardoor werd het zachter en kon ze wel goed poepen.

11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.001
    14.665
    113
    Vrouw
    Mijn jongste heeft lang last gehad van obstipatie. Dat begon ook bij het moment van bijvoeden naast de borstvoeding.
    Hij kreeg toen bij de ha lactulose, daarmee kwam het wel op gang, maar hij heeft het tot hij ongeveer 3/4 jaar was gehad. En een hele lange periode ook een grote dosis. Hij zat heel lang op 15/20 ml per dag. Dat heb ik toen hij 3,5 was heel langzaam afgebouwd.
    Inmiddels is hij 7 en gaat het goed. Hij moet nog steeds best een poosje op de wc zitten, maar hij gaat nu echt regelmatig.

12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.635
    27.292
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina