Baby 6 maanden eet per ongeluk beetje pindakaas

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door prettymum, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prettymum

prettymum Niet meer actief

Ik zat vanmiddag een broodje pindakaas te eten met mijn baby aan de borst. Plotseling moest ik opstaan en gooide daarbij mijn bord van mijn schoot. Bord vloog door de lucht, brood op de grond... dacht ik.

Want toen ik mijn zoontje (6 mnd) in de box legde zag ik dat hij een stuk brood in zijn knuistje had die hij natuurlijk direct enthousiast in zijn mond had gestoken. Er zat aardig wat pindakaas rond zijn mond. Ik heb het er met een natte doek afgehaald, ook een beetje in zijn mond schoongemaakt, dus veel zal hij niet hebben ingeslikt, maar vast wel een klein beetje.

Nu zijn wij allemaal niet allergisch voor wat dan ook en aan mijn zoontje ook niks geks gemerkt.

Kan het kwaad op deze leeftijd om noten of pinda's binnen te krijgen?

2. fafa

fafa Niet meer actief

Relax! Als er afgeraden wordt om met 6 maanden al pinda's te geven vanwege een iets verhoogde kans op allergie, wil dat echt niet zeggen dat je kindje van een klein beetje pindakaas dus meteen wel allergisch wordt. :) Zeker niet als er geen allergieen in de familie zitten.

Moest wel een beetje lachen om je verhaal (sorry)... Arm kind, heeft ie een lekker hapte veroverd, wordt meteen zn mond vanbinnen gepoetst, hahaha

Hier heeft dochterlief (met 6/7 maanden) ook een keer dr vingers door de mayonaise (met ei) gehaald en afgelikt, toen ik een frietje met stond te eten met haar in de draagzak op mn buik :) Ze vond het heerlijk, en heeft nu echt geen ei-allergie.

3. Wam

Wam Actief lid

28 dec 2012
    259
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk het niet hoor! Hier een maandje geleden ook gebeurd. Mijn vader vindt het nogal grappig om mijn dochtertje van alles te laten proeven, dus toen had ze ook ineens een vinger pindakaas in haar mond :p. Heb me er eerlijk gezegd niet zo druk over gemaakt... Ik zei wel tegen mijn vader het is maar goed dat jullie haar niet opvoeden ;).

4. prettymum

prettymum Niet meer actief

Het zag er idd erg grappig uit :)

Ach ja, nu weten we ineens dat hij dus geen pinda allergie heeft.

5. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik zou ook zeggen relax! Zoveel kwaad zal het niet kunnen.

6. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Haha met 6 maanden at ons meisje al met de pot mee.
    Dus denk dat pindakaas echt geen kwaad kan hoor

7. Sjoukje88

Sjoukje88 Lid

19 sep 2013
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees geinteresseerd mee en ben blij dat het allemaal niet zo heel erg is als een baby al iets krijgt wat 'volgens de boekjes nog niet mag'.

Onze zoon is nu 10 maanden. Tot wanneer wordt aangeraden om pindakaas nog even niet te geven? Is de gedachte daar achter dat ze voor de aangeraden leeftijd een grotere kans hebben om een pinda-allergie te ontwikkelen of is het gevaarlijker voor kleine babys om pindakaas te eten als blijkt dat ze allergisch zijn?

8. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ook gekeken wat er in de vitamine D oliedruppels zit? Archide olie( als ik het goed schrijf) pinda olie dus!

9. Storm

Storm Niet meer actief

Precies! Het valt allemaal wel wat mee. Sommige dingen moet je uitkijken omdat de reacties vrij heftig kunnen zijn en dat wil je je kleintje zeker niet aandoen. Maar dat wil niet zeggen dat ze het absoluut niet mogen hebben.
    Het is goed alert te zijn, dat wel. Maar geloof me, als je zoontje de ergste reactie zou krijgen op pinda's had je dit bericht niet gepost met de vraag of het erg was dat hij een likje pindakaas binnen heeft gekregen, maar meer zo van: jeetje, vreselijk geschrokken. Heftige reactie op pindakaas!

10. Knuffelbeer

Knuffelbeer Niet meer actief

Relax...1 hapje kan echt geen kwaad.

Mijn dochter at met 10 maanden regelmatig broodje pindakaas

11. fafa

fafa Niet meer actief

Maar dat is dus alleen de olie, terwijl allergische reacties uitgelokt worden door eiwitten. Pure olie (waar geen eiwitten in zitten) is wat dat betreft dus veilig :)

12. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    amen!

13. willow23

willow23 Niet meer actief

Mijn zoon heeft een pinda allergie en die is dus ook allergies voor de olie....dus dat klopt niet..

14. fafa

fafa Niet meer actief

hmmm, ja dat vreesde ik eigenlijk ook al wel toen ik het typte. In theorie klopt het, maar ik was al bang dat het in de praktijk toch anders zou uitvallen :)

Nog even opgezocht en dit zegt een site over allergieen:

In 1981 werd een artikel gepubliceerd over de veiligheid van pindaolie voor pinda-allergische patiënten. Sindsdien is die mening aangepast. Zuivere pindaolie zou in principe geen pinda-allergenen mogen bevatten, maar afhankelijk van de productieprocessen blijkt dit in de praktijk helaas anders uit te vallen. Ongeraffineerde pindaolie bevat nog pinda-allergenen

Deel Deze Pagina