Hoi! Hoewel ik dacht dat we al redelijk ervaringsdeskundigen waren met twee zoontjes en verleden van KMA, reflux, liesbreukje enzovoort, heeft 1 van onze dochtertjes nu wel iets wat ik niet kan plaatsen en dus niet zo goed weet of en wat ik ermee moet. S. en haar zus zijn met 37+2 spontaan geboren binnen 2,5 uur. Beiden wogen 6 pond, apgarscore 10/10, en we mochten binnen 5 uurtjes weer naar huis. Voor een tweeling (en trouwens ook wel voor eenlingen), dus super gegaan! S. had bij de geboorte een temp van 36,2, maar door bij mij en in warm bedje te liggen was dat snel bijgetrokken. Eenmaal thuis dronk ze al snel goed uit de borst. En het leek erop dat ze haar temp ook goed hield (zonder mutsje of kruik amper lager dan 36,9). Totdat we na een aantal dagen merkten dat ze niet veel aankwam, en soms zelfs weer een beetje afviel. Samen met kraamverzorgster zijn we dan ook weer kruiken gaan maken en een mutsje op gaan zetten. Zonder mutsje maar met kruik kreeg zij het bijv niet warmer dan 36,9 midden op de dag, terwijl haar tengere zus 37,5 had zonder kruik en wij letterlijk geen luier op hun kamer konden verschonen zonder in zweten uit te barsten. Kortom, het lukt haar dus op zich wel om zich warm te houden, maar dat kost haar teveel energie. inmiddels komt ze flink aan (+/- 100 gr per 2 dagen), maar dat gedoe met die temperatuur blijft. En het is nu ook een stuk kouder.. Net haalde ik haar uit bedje met een temp van 36,5, man had de vorige keer geen kruik gemaakt.. Ze heeft dan ook echt koude, blauwige handjes, en nu was zelfs haar gezichtje een beetje blauwig. Moet ik me hier zorgen om maken? Ik heb geen idee namelijk, mijn twee "winter"zoontjes hadden rond dag 3 al geen kruik meer nodig, en na de eerste week ook geen mutsje. Wat is normaal? Hoe lang mag ze hier moeite mee hebben? Het gaat trouwens ook heel snel bij haar; inmiddels doe ik de hete douche weer aan voor ik haar uit badje haal zodat onze hele kleine badkamer een soort sauna wordt. Die 0,3 sec door de lucht van badje naar aankleedkussen met warme doeken zorgt namelijk al voor blauwe handjes en een bibberend mondje... Ze ligt trouwens met een broekje, sokjes, romper korte mouw,-truitje/jurkje lange mouw (of andersom) en een mutsje onder een dubbelgeslagen deken met kruik in haar bedje. Temperatuur kamer zal 17 graden zijn denk ik. 's Nachts ook, maar dan in een extra babydoek gewikkeld. Ik durf eigenlijk niet zoveel meer toe te voegen omdat dit me al zoveel lijkt en ik ergens ook wel bang ben voor warmtestuwing.. Iemand ervaring hiermee? Aangezien ik aan mijn eigen ervaring dus blijkbaar niets heb
Samen slapen misschien? Weet niet of je dat durft? Ik heb dat bij mijn zoontje ook gedaan en die heeft eigenlijk nooit mutsje en kruik nodig gehad. Hij sliep bij mij in bed met kleertjes aan tegen mijn buik. Overdag in de draagdoek of los op de buik met een dekentje. Zo reguleerde we samen zijn temperatuur en was er niks aan de hand.
hier alleen gehad in de kraamweek. Onze dochter kon zichzelf ook niet op temperatuur houden en viel heel erg af. Wij hebben haar inderdaad vooral heel veel aangetrokken en warm proberen te houden. we hadden haar ook in zo'n matje (kom niet op de naam, celstof?) gewikkeld. het duurde ruim 4 wk voordat ze weer helemaal op gewicht was.
Ons zoontje (wel prematuur) kon zich ook niet warm houden thuis. Hij lag uiteindelijk in de kinderwagenbak met een wollen dekentje, daarbij 1of 2 kruiken, en een omslagdoek als extra dekentje. Hij had zelf romper lange mouw, broekje en shirt lange mouw aan. Kruik werd snachts nog vervangen
Samen slapen durf ik wel, doe ik ook als een van de twee onrustig is, maar ik slaap zelf dan niet zo goed omdat ik niet kan draaien/bewegen. En slaap heb ik met 4 kids wel nodig.. Maar ik zal haar vannacht eens temperaturen voor en na samen slapen, kijken of dat inderdaad werkt.. Maar het komt dus wel vaker voor, fijn om te lezen dat het na 4 weken ook nog goed kan komen. Misschien maar wat winterkleding aanschaffen..
Zou een slaapzakje haar trouwens warmer kunnen houden? Ze zit nu in maat 50, maar zal snel overgaan naar maat 56, misschien een winterslaapzakje van 60 cm halen? Weet iemand of dat al kan en of dat warmer is?
Van welk materiaal zijn de kleertjes, gewoon katoen? Je kunt proberen om b.v. wol of wol-zijden rompers, shirts en mutsjes te gebruiken. En bovendien een schapenvacht onder het laken in het ledikantje leggen. Het blijkt dat wol babys helpt hun warmtehuishouding beter te reguleren. Wol en waarom wol zo fijn is voor je baby
Op zich is het wel logisch dat ze zich in de zomer niet warm kunnen houden. Kijk eens wat de omgevingstemperatuur is op hun kamertje om 22.00 uur en wat die is om 05.00 uur. Je zult zien dat het in de zomer nogal een verschil is. 's Avonds heb je de warmte nog van overdag, maar dat neemt 's nachts behoorlijk af hoor. In de winter staat de verwarming in de kamertjes constant op 22 graden ofzo, dat wisselt niet. Als ik 's avonds ga slapen lig ik onder een lakentje, halverwege de nacht gaat het dekbed erbij. Voor kleine babytjes is dat precies hetzelfde.
Mijn dochter is vorig jaar juni geboren met 34 weken. Vorige zomer was zo ongeveer 1 grote hittegolf, maar al was het 35 graden dan nog had ze dubbele lange mouwen aan en onder een lakentje + dekentje + badcape er nog over. Als ik kindjes van vriendinnen zag (op tijd geboren) die lagen amper een week oud alleen in een romper, maar mijn dochter heeft de eerste 2,5 maand nooit korte mouwen of iets bloters aan kunnen hebben. Gewoon warm toe blijven dekken en aankleden + evt kruik, zolang ze dat nodig hebben. Hopelijk houdt ze zich snel warmer en komt ze goed aan. Succes met de 4 kids!
36.5 net uit bed is echt een prima temperatuur. Hier twee kinderen die sowieso niet boven de 36.8 uit komen. Blauwe en koude handjes zegt niks over de lichaamstemperatuur. Dat hebben bijna alle baby's en de ene meer dan de andere. Temperaturen direct na het slapen levert altijd eeen lagere waarde op. Je lichaams temp zakt namelijk als je slaapt. Hier een meisje wat de eerste weken regelmatig onder de 36.1 kwam. Met veel huid op huid en kruiken werd ze warmer. Pas met 2.5 maand werd dat stabieler. En blijft ze laag qua lichaamstemperatuur maar dat is nu eenmaal zo ik zit ook 9 van de 10x op 36.7
met een slaapzakje heb je minder kans dat zmij zich onder zijn dekentjes vandaag trappelt dus dat is fijn. tevens denk ik dat het vast snel beter zal gaan zodra hij veel aankomt, uiteindelijk kost het op temperatuur houden minder energie. Mocht je het niet vertrouwen en/of hij verliest gewicht kun je altijd de ha vragen voor advies en een consult.
Ons meisje werd vorig jaar zomer geboren en toen was het weken lang 30 graden of warmer. Toch heeft ze zeker een maand (misschien wel langer, dat weet ik niet meer precies) met kruiken in bed geslapen...onze kraamhulp zei destijds dat dat heel normaal is. Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Zoals al gezegd zou ik niet op de gevoelstemperatuur van de handjes letten dit zegt namelijk helemaal niets. Baby's hebben vaak koude handjes omdat de bloedvaatjes in de handjes nog niet volgroeid zijn. Zoontje heeft een paar maanden altijd ijspegeltjes gehad maar was verder gewoon keurig op twmperatuur. Altijd in nekje voelen dus
Hey, bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen dat het vaker voorkomt en normaal is. Nogmaals, de belangrijkste indicator dat ze het koud heeft, is dat ze simpelweg niet aankomt als haar temp onder de 37 komt. Voor haar is 36,5 dus absoluut GEEN prima temperatuur. Daarbij komt ze dan ook steeds binnen anderhalf, twee uur voor een voeding om warm te worden, met als gevolg veel onrust, krampjes, overvol maagje, pijnlijke tepels,aamper kunnen kolven voor haar zusje enz. Nu laat ze er overdag netjes 3 uur tussen, en s nachts 4-5 uur en is ze heel tevreden. Zoveel ervaring heb ik inmiddels wel, om een tevreden baby te onderscheiden van een ontevreden baby We hebben nu overdag de verwarming op hun kamertje zachtjes aan. En het raam wat op een kiertje stond is nu dicht (zetten we s avonds als ze bij ons slapen weer open). Ik denk dat we gewoon maar even af moeten wachten, ze zijn nu 3 weken oud, als ik de ervaringen zo lees zal het niet lang meer duren voor ze met wat minder kan. Mocht het langer duren is voor de volgende maat een wollen rompertje wel iets om te proberen!
mijn dochter kreeg een maand lang 2 kruiken snachts en 1 overdag. om 23.00 uur maakte ik 1 nieuwe voor de nacht. sokjes aan in bed hielp hier wel.
Hoi, Toen Sophia geboren was, hadden wij dit 'probleem' ook. Het schommelde erg met haar temperatuur, het daalde ook. Wat ik toen gedaan had op advies van de kraamverzorgster. 2warme kruiken in haar wandelwagen. Ze sliep daarin omdat het wat compacter is dan een bedje en lekker warm blijft en ja natuurlijk goed aankleden.