baan opzeggen, nu al aangeven?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Danjay, 16 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    na mijn zwangerschapsverlof heb ik besloten om te stoppen met werken en nu is de regel dat je dit 10 weken voor je bevallingsdatum aan moet geven bij je werkgever dus zou ik dat in oktober moeten doen....

echter is mijn werkgever nu bezig met sollicitatieprocedures voor mijn andere collega die met zwangerschapsverlof gaat dus vind ik het wel zo eerlijk om nu al aan te geven dat ik ga stoppen met werken maar zitten hier voor mij consequenties aan??

ik wil niet dat hij mij er straks eerder uit gaat gooien natuurlijk, heeft iemand hier ervaring mee?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou daar toch wel voorzichtig mee zijn hoor. Ik bedoel het zou alsnog ergens fout kunnen gaan, je kindje wat komt te overlijden of je relatie loopt stuk. En dan zou je best wel eens je baan nodig kunnen hebben.
    Uiteraard hoop ik dat je in januari een gezond kindje in je armen mag nemen!

Je zegt de regel is dat je dat 10 weken van tevoren moet aangeven??? Is dat in jullie CAO vermeld, want het komt op mij een beetje vreemd over.

3. mystiklady

mystiklady Fanatiek lid

25 apr 2008
    1.787
    0
    0
    zuid holland
    ik ga ook stoppen met werken tegen de tijd van zwangerschaps verlof, en heb net die vraag toevallig bij mijn bazin neer gelegt, zal laten weten wat zij zegt

4. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    je moet 10 weken voor de bevallingsdatum aangeven dat je stopt ivm je bevallingsuitkering.

sowieso stop ik volgend jaar met werken omdat ik bij mijn man in het bedrijf ga werken.

5. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    oke thanks!!

6. mystiklady

mystiklady Fanatiek lid

25 apr 2008
    1.787
    0
    0
    zuid holland
    bevallings uitkering????? wat is dat??

7. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    wat je krijgt van het uvw, gewoon je zwangerschapsuitkering.

8. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik heb echt nooit van die regeling gehoord 10w voor beval datum. Het ligt er aan wat voor relatie je hebt met je werkgever anders zou je het op safe kunnen spelen en het de bevalling vermelden. Normaal gesproken heb je ook een opzeg termijn van een maand! En sowieso word je zwangerschap uitbetaald door het UWV dus dat maakt voor je werkgever ook niet veel uit.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou ook zeggen dat je alleen je normale opzegtermijn in acht hoeft te nemen. Dat is meestal 1 maand voor de datum waarop je daadwerkelijk wilt stoppen, dus niks 10 weken voor je verwachte bevallingsdatum. Natuurlijk is het voor je werkgever fijn om het eerder te weten zodat hij eerder een opvolger kan gaan werven (en dat hij weet dat hij geen tijdelijke hoeft aan te nemen, maar gelijk een vaste kan werven).

Maar ik ben het eens met Hopmarjanneke; je weet nooit hoe de toekomst zich ontwikkelt, dus zeg niet veel te vroeg al op.

10. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    de regeling is wettelijk en staat op de site van het uwv.

11. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    zo staat het op de site van het uwv

Zwangerschaps- en bevallingsuitkering

Bent u zwanger? Dan kunt u een zwangerschaps- en bevallingsuitkering krijgen als één van de onderstaande situaties voor u geldt:
    U heeft een werkgever.
    U heeft een WW-uitkering, Ziektewet-uitkering of loongerelateerde WGA-uitkering.
    Uw vermoedelijke bevalling is binnen 10 weken na het einde van uw dienstverband of na één van bovengenoemde uitkeringen van UWV.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.179
    113
    Brabant
    hmmm... er staat in mijn ogen niet dat je 10 weken voor je verlof moet aangeven dat je ná je verlof wilt stoppen met werken.
    Er staat dat je uitgerekende datum binnen 10 weken ná het einde van je contract moet zijn, dus als je VOOR je verlof je contract wilt beëindigen.
    JIj wilt toch ná je verlof je contract beëindigen. Dan zou je m.i. je ontslag pas in te hoeven dienen tijdens je verlof, afhankelijk van je contract. Bij de meesten is dat 1 KALENDERmaand.

ik vind namelijk de regeling zoals je het zegt erg vreemd!

13. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb mn baan pas opgezegd ( nadat ik t al veel eerder mondeling had laten weten) na de bevalling...

Dus waarom al stoppen voor je verlof... Kan ook net zo goed erna...
    Zolang je de opzegtermijn maar in acht houdt

14. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    omdat mijn baas nu met sollicitatie's bezig is en hij dan dus ipv een partimer een fulltimer aan zou kunnen nemen, ik weet dat ik het niet verplicht ben maar als het geen kwaad kan om het nu alvast aan te geven dan vind ik dat wel zo eerlijk maar ik wil niet op eens op straat staan.

15. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    er staat idd dat je voor een uitkering in aanmerking komt als je binnen 10 weken na je ontslag bent uitgerekend!
    Niet dat je 10 weken voor je uitgerekende datum moet aangeven dat je na je bevalling ontslag gaat nemen.

Ik zou het gewoon niet doen. Voor jou kan het nu wel eerlijk voelen maar denk dat je er op terug komt als je nu al ontslagen of anders behandeld wordt omdat je straks toch weg bent.

ik heb na mijn bevalling binnen het opzeg termijn een ontslag brief geschreven.
    net als anderen hier.

altijd doen wat je zelf wilt. maar wat je nu gezegd hebt is niet waar. je leest de zin verkeerd.

hopelijk heb je in januari ook een prachtig kindje in je armen ;)

16. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik snap het naar je baas toe, maa rje moet natuurlijk ook aan jezelf denken. Zeg je nu je baan op, dan heb je geen recht meer op een zwangerschapsuitkering.

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk inderdaad dat je het toch echt verkeerd hebt gelezen ;)

Verder zou ik ook niet te snel op de zaken vooruit lopen. Wat nou als het bedrijf van je man plotseling failliet raakt?

En je baas kan toch gewoon net zoals nu weer 2 parttimers in dienst nemen? Is ook nog eens goed voor de werkgelegenheid voor de vrouwen met kinderen ;)

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat is niet helemaal waar, want je kunt ook nu je baan opzeggen, per einde verlof. Je opzegtermijn is dat wat je minimaal van te voren aan moet geven als je je baan opzegt, dat kun je ook rustig een maand of 2 eerder doen. Als je maar zorgt dat je je afspraken op papier hebt. Je kunt daar dan ook in vermelden dat het onder voorbehoud is. Ik heb zelf eens een baan opgezegd, 4 maanden voordat ik echt wegging. Ik wist al dat ik met een opleiding zou beginnen, was ook al aangenomen bij een andere werkgever (had een contract getekend) en kon dus met een gerust hart opzeggen. Mijn baas waardeerde dat wel, hij vond het niet leuk dat ik ging, maar ze hebben ruim de tijd gehad om iemand anders te vinden en ik heb zelfs de nieuwe werknemer nog kunnen inwerken.

@TS: Maar wettelijk gezien is het enige waar jij rekening mee moet houden, je opzegtermijn. Dus wat de andere al zeggen, meestal is dat 1 hele maand. Dat wil dus zeggen, dat je dan de maand waarin je opzegt nog uitwerkt en de maand daarna.

Edit: En ook al zeg je nu op per einde verlof, je hebt een vast contract dus ondanks de opzegging kan je baas je er niet eerder uitwerken dan die datum.

19. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    oke dank je wel!

20. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat je ook nog zou kunnen doen, omdat je aangeeft dat je het vervelend vind naar je werkgever toe dat jij al weet dat je wilt stoppen en er een sollicitatieprocedure is, hem vertellen dat je er over nadenkt om na je verlof te stoppen of in elk geval minder te gaan werken. Dat je er nog niet zeker van bent maar dat je ivm de procedure hem er vast van op de hoogte wilt brengen. Wettelijk gezien hoeft het natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat je dat naar je werkgever toe wel zo netjes vind.
    Succes

Deel Deze Pagina