Avi niveau lezen groep 3 zonnetje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mama2bengeltjes, 2 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Onze dochter zit nu in groep 2 en gaat na de zomervakantie door naar groep 3. Op school hebben we al zeer regelmatig aangegeven dat ze al best goed kan lezen maar werd er telkens niks mee gedaan. Uiteindelijk hebben we zelf boekjes meegegeven en is ze zelf gaan voorlezen in de klas en hebben ook de juffen door dat ze kan lezen. Bij de rapportbespreking gaven de juffen aan dat ze zon boekjes aangeboden zal gaan krijgen maar weet iemand op welk niveau dat dan zit in groep 3?
    Ze hebben haar inmiddels dan ook getoetst op avi en ze leest op E4 niveau dus ik vraag me af of ze dan met de zonboekjes van groep 3 voldoende uitdaging krijgt. Weet iemand dat?

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter is ook lezend naar groep 3 gegaan. Kindjes die al kunnen lezen bij aanvang groep 3, zijn inderdaad een zonnetje en krijgen op een andere niveau leesles dan kindjes die nog niet kunnen lezen in groep 3 (maan-kindjes). Kinderen worden aan het begin van het schooljaar 'getoetst' op lezen. Volgens mij zat onze dochter ook op M4of E4 (en een paar andere kinderen ook), dat is op zich dus niet zo bijzonder (in de zin van dat school er echt wel ervaring mee heeft). Ze las dus ook boekjes op dit niveau. Inmiddels is ze AVI uit, en mag ze alle boekjes lezen. Nadeel is wel dat nog niet alle onderwerpen geschikt zijn. Maar goed, dat zien we dan wel weer (ze gaat volgend jaar naar groep 5).
    Hier hebben we trouwens een bibliotheek op school. Alle boeken zijn gerangschikt op AVI niveau. De kinderen weten precies op welk niveau ze zitten en welke boekjes dus geschikt zijn voor hen.

3. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik heb dezelfde ervaring als @Bubbel met mijn dochter. Het is eerst even wennen in groep 3, daarna zal ze waarschijnlijk op zon niveau gaan beginnen werkboekjes en op eigen niveau gaan lezen.

Boekjes in de schoolbieb halen ze op eigen niveau. Hier maken ze een boekenlegger, waar de leraar dan steeds het leesniveau op aanpast, zodat ze weten welke boeken ze kunnen pakken.

Wil je nog wel meegeven niet te veel te focussen op het Zon niveau, iig niet richting je dochter. Bij mijn dochter in de klas begonnen er een aantal meiden op zon niveau en halverwege het schooljaar gingen ze toch verder op het maan niveau, omdat het begrijpend lezen niet voldoende was. Dikke tranen omdat ze "niet goed konden lezen" :( Vaak gaan ze zelfstandig aan de slag in werkboeken, terwijl de rest uitleg krijgt over het te maken werk, waardoor het dus heel belangrijk is dat ze echt begrijpen wat ze lezen.

Mijn advies: Geef je dochter de tijd om te wennen en de juf om haar te leren kennen, na een paar weken kan je altijd nog aan de bel trekken!

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Mijn dochter las eind groep 1 (heeft groep 2 overgeslagen) ook ongeveer op E4 niveau. Aan het begin van groep 3 is ze toen AVI getest en zat ze op M5/E5 (bij E5 viel ze uit). Ze is toen met de zon boekjes ergens in het midden gestart (als ik het me goed herrinner kern 7). Daarnaast kreeg ze humpie dumpie boekjes op datzelfde niveau. Mijn dochter vond het verschrikkelijk en haatte school (ook met rekenen liep ze zo ver voor en moest ze toch in compacte vorm groep 3 doorlopen).
    Dus op de ervaring van mijn eigen dochter zou ik zeggen dat in zonboekjes werken terwijl je dat niveau al voorbij bent niet voldoende uitdaging geeft. Ik zou het persoonlijk juist niet een paar weken afwachten maar meteen op het goede niveau proberen in te zetten.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vraag me af of zonboekjes voldoende uitdaging bieden als ze al op dat niveau leest. Wel afhankelijk of ze dit alleen 'technisch' kan of ook begrijpend.
    Misschien kun je vragen of je die werkboekjes eens mag inkijken. En vraag inderdaad of ze leebsoekjes op haar eigen niveau mag pakken.

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wat ik begrepen heb is dat het bij zon vooral om het zelfstandig kunnen werken gaat. Wanneer dat niet lukt worden of blijven kindjes vaak maan. De zon leesboekjes zijn volgens mijn dochter erg saai. De werkboekjes kunnen wat uitdaging bieden doordat de juf strengere eisen stelt of aanvullende opdrachten toevoegd. Wanneer begrijpend lezen ook goed gaat hebben wij dit schooljaar wel gemerkt dat zon alsnog erg makkelijk is en weinig echte uitdaging biedt.

7. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Zonboekjes zijn niet uitdagend genoeg als je dochter M4/E4 leest. De werkboekjes moeten worden overgeslagen. Haar technisch lezen is meer dan voldoende. De nadruk moet komen te liggen bij begrijpend lezen en de andere vakken. Humpie Dumpie is een goed alternatief.

Mijn dochter deed echter wel mee aan de zonboekjes omdat ze erbij wilde horen.

LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn jongste ging ook lezend groep 3 in. Zat halverwege groep 3 op E4 niveau. Ze is begonnen met de rest van de klas om te wennen, na een maand ongeveer naar het zongroepje gegaan. Volgens mij heeft ze ook zonboekjes gelezen, maar ze mogen hier ook zelf naar de bieb en daar haalde ze vooral infoboekjes; over zwanen, paarden en bedreigde diersoorten heb ik in ieder geval meegekregen ;). Goed voor het lezen en goed voor de algemene ontwikkeling, en ze kon zo kiezen wat ze zelf leuk vond. Humpie Dumpie doet ze hier ook. Merkte dat ze daar wel genoeg uitdaging in kon vinden. Verder is ze zelf bezig met verder rekenen en ze maakt een begin aan de tafels (hangt een blaadje op onze wc). En ze is zelf bezig met klokkijken en bezig met wat is een half uur, wat is een kwartier. Gaat gewoon zo tussendoor als ze zich afvraagt hoe lang het nog duurt voordat we weggaan ofzo.

9. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Mijn dochter doet ook zon. Ze vind het qua woordenschat soms nog wel iets van een uitdaging. Maar ondertussen doet ze maar de helft van de lees lessen mee, de andere leesuren werkt ze aan projecten over de wereld. Mag qua boeken alle niveaus lezen. Sommige zon boekjes vindt ze wel leuk. Maar het meeste saai en kinderachtig.

10. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Jouw dochter is qua nivo al hoger dan mijn zoon die naar groep 5 gaat (ok we weten net dat hij dyslexie heeft).
    Ga eerst lekker vakantie vieren en ze start in een nieuwe klas met een nieuwe leerkracht. Laat ze eerst eens wennen aan elkaar en je zal zien dat er in gr 3 de dingen heel anders gaan dan in de kleuterklassen.
    Je kan altijd na week of 6 even vragen hoe het gaat en elk nivo ze leest in de bieb, ivm haar avi?
    En zon en maan, daar doen ze in de kleuterklas niets mee, dat komt wel, de leerkracht zien echt wel wat ze nodig heeft en anders kan je altijd na een aantal weken een gesprekje voeren.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij zijn met de juf van groep 3 in gesprek gegaan toen zoon aan het begin van groep 3 getest werd op AVI M6, begrijpend lezen toen rond E4.

Hij mocht zijn eigen boeken meenemen naar school.

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ben bang dat het met deze kinderen niet zo makkelijk werkt, er zijn natuurlijk uitzonderingen hoor. De meeste kinderen hebben het idee dat ze naar groep 3 gaan en écht iets nieuws leren; in groep 3 leer je lezen en schrijven. Ook al kun je van te voren al lezen, je zet niet zomaar die knop om. Wanneer je weet dat je kind dan met uitdagend werk kan beginnen, in dit geval zon werk, zal het een minder groot probleem zijn. Wij moesten van de IBer Q in de vakantie echt voorbereiden hoe het in groep 3 zou gaan en dat ze niks nieuws zou leren qua lezen in her begin. Ook heeft de juf de 2e schooldag al een gesprek hierover met haar gehad. Wanneer je 6 weken wacht heb je grote kans dat het kind zijn interesse al lang heeft verloren en dat terug krijgen is niet makkelijk (weet ik helaas uit ervaring).

amdaa vindt dit leuk.
  13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar wat vindt je dan dat TS nu zou moeten doen?

Dochter van TS kan lezen op E4 niveau, dat is aan de leerkracht van groep 3 doorgegeven en ze mag beginnen op Zon niveau. Meer kan TS en school nu toch ook niet doen?

Haar nieuwe juf zal haar toch echt de eerste weken moeten leren kennen en het is natuurlijk ook gewoon even wennen in groep 3. Vraag is natuurlijk of de dochter van TS al goed zelfstandig aan de slag kan en of ze ook echt begrijpt wat ze leest. Je nu al zorgen maken om voldoende uitdaging is toch nog niet (echt) aan de orde? :)

Mijn zoontje leest nu op M4 niveau en mag ook direct met zon beginnen. Hij gaat de eerste paar weken wennen aan zijn nieuwe klas & juf en daarna maak ik een afspraak om te kijken hoe het gaat. Ik denk dat in jou geval ook wel iets anders is gegaan aangezien de IB-er er al bij betrokken was....?

puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier dus ook een kind dat goed lezend groep 3 in ging en ze doet het prima nu, dus het zegt inderdaad niet meteen dat een kind te weinig uitdaging krijgt. Hier is ze eerst gewoon met de klas mee begonnen, de juffen dachten dat het zongroepje haar misschien onzeker zou maken. Na een paar weken een gesprek aangevraagd en uitgelegd hoe mijn dochter is (laat niet snel zien wat ze kan) en ze is toen naar het zongroepje gegaan en zit daar nu nog steeds met veel plezier. En volgend jaar zien we wel weer verder.
    Mijn dochter had trouwens helemaal niet zoiets van, in groep 3 ga ik echt leren. Ze wist dat kinderen in groep 3 leren lezen en dat kon ze al, dus ze ging er gewoon heel open in (net als wij).

15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Klopt. Maar de eerste 6 weken sowieso niks doen is niet altijd een goed idee. Voor sommige kinderen kan het werken, voor andere niet. Daarom denk ik niet dat het verstandig is om te denken 'het komt toch wel goed, lekker van de vakantie genieten en daarna wel zien'. Ik denk dat je beter naar je kind kan kijken, in gesprek met de juf en eventueel voor de zomervakantie de juf van groep 3 al spreken. Dit eventueel met de IBer. Maar het is idd per kind verschillend of dit nodig is (gelukkig maar).

16. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Bedankt voor alle reacties! Ze begrijpt zeker wat ze aan het lezen is en we hebben ook boekjes voor haar op E4 niveau en laten die haar lekker lezen. Helaas hebben we tot nu toe geen positief beeld over de school dat ze puur kijken naar het kind met wat ze kan en dat ze uitdaging bieden. Hopelijk doen ze dat vanaf groep 3 wel bij haar en wij gaan heel goed op haar letten. Morgen eerst nog even dit jaar afsluiten en daarna genieten van de vakantie!

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Niet te druk maken en lekker laten lezen.
    Onze oudste was in groep 5 door al de avi niveaus heen.
    Op school hebben ze een bieb en daar lieten ze hem gewoon uit kiezen.
    De jongste zit ik groep 3 en leest E4 en ook hem laten ze gewoon lezen.
    Ik vertrouw de leerkrachten er op dat ze weten wat mijn kinderen nodig hebben.
    En thuis lezen ze ook graag en veel, de oudste nu vooral Donald duck strips enzo haha maar goed.
    Overleg met de leerkrachten eens of ze zelf ook boekjes mee mag nemen. Doen ze hier ook wel.

Deel Deze Pagina