Hoi ladies Wij zijn momenteel aan het overwegen om een au pair in huis te nemen. Heeft iemand hier ervaring mee? Onze voorkeur gaat uit (vanwege de tweetalige opvoeding Spaans-Nederlands) naar iemand uit Spanje. Met affiniteit/ervaring in zorgen voor gehandicapte kinderen ivm onze oudste. Ik hoor graag ervaringen van dames die hier ook voor gekozen hebben.!
Ik ben zelf 2 keer au pair geweest. Misschien dat ik je ook het één en ander kan vertellen aan ervaringen? Ligt eraan wat je wil weten...
Ja tuurlijk! Hoe heb jij het ervaren? Hoe veel tijd bracht je door met de kindjes en hoe veel tijd met het gastgezin? (Als de ouders thuis waren bedoel ik? Had je nog een leven naast het gastgezin opgebouwd? Zijn eigenlijk wel dingen waar we nog wel moeite mee hebben. Je hebt toch 24/7 iemand die bij je woont en we weten niet goed wat we daarvan vinden of moeten denken. Heb je helemaal geen privacy meer? Of gaat zo'n meid lekker d'r eigen gang als ze vrij is? Bedankt alvast!
Ik heb 2 hele verschillende ervaringen: De eerste keer au pair was in Ierland. Daar werkte ik 50 tot 55 uur per week, bleek achteraf veel te veel. Ze hadden twee schoolgaande kinderen en een dreumes die de hele dag thuis was. Ik was toen nog niet op de hoogte van de regels qua werkuren en het gezin ook niet. Belangrijk is dus om dat uit te zoeken: hoeveel uur per week en hoeveel uur aaneengesloten mag een au pair werken? 's Ochtends gingen de ouders om 6:45 van huis, om 9:00 bracht ik de oudste twee naar school (begon om 9:20), om 14:30 haalde ik ze weer op en dan was ik met de kinderen tot rond 17:30 à 18:00 de ouders thuiskwamen. En de jongste dus de hele dag thuis. Tweede keer was in België. Dat gezin was wel goed op de hoogte van de regels. Dat was iets van maximaal 4 uur per dag aaneengesloten en maximaal 20 uur per week ofzo (precies uren weet ik niet meer, maar zoiets). De kinderen gingen daar allebei naar school, van 8:30 tot 15:45. Ik zorgde voor ze van 7:30 tot ze naar school gingen en daarna na schooltijd tot 18:00. Op woensdag waren ze vroeger uit en dan namen hun opa en oma een aantal uurtjes over om te voorkomen dat ik over het maximum aantal uren per dag zou gaan. Als de ouders thuis waren was ik in mijn eigen kamer of op pad. In Ierland ben ik weinig weggeweest omdat ik in een klein dorp zat zonder busverbinding o.i.d. Maar ik had daar ook een goede band opgebouwd met de ouders en andere familieleden en ik zat dus ook vaak de avonden met de ouders in de woonkamer tv te kijken of met de moeder in de keuken thee te drinken. Er kwam ook vaak familie op bezoek. Als het klikt is dat echt heel gezellig. In België was ik veel vaker weg, met de ouders klikte het niet dus 's avonds zat ik in mijn kamer en als ze overdag eens thuis waren ging ik erop uit. Dus wat dat betreft is het maar net hoe het klikt heb ik gemerkt. Ik voelde zelf in beide gezinnen meteen aan of het wel of niet gewenst was dat ik bij de ouders zou zitten 's avonds of dat ik mezelf moest vermaken. En je kunt dat natuurlijk ook altijd afspreken van tevoren. Wat ik verder heel fijn vond was dat ik zowel in Ierland als in België een proeftijd had afgesproken van 1 maand. Na die eerste maand gingen we om de tafel om te kijken of het van beide kanten prettig voelde zo. Dat gaf wat vrijheid omdat zowel de ouders als ik ons niet meteen verplicht voelden om een jaar met elkaar opgescheept te zitten als het niet zou klikken. Dus dat vind ik wel een aanrader. Oja, en stel een duidelijk contract op samen met de au pair. Wat zijn de werkzaamheden, hoeveel uren, welke tijden etc. Daarmee voorkom je wat ik in Ierland meemaakte, namelijk dat het begon met zorg voor de kinderen en licht huishoudelijk werk als een keer stofzuigen, dweilen en de vaatwasser in- en uitruimen en eindigde met complete huishoudschema's waar ik zo druk mee was (gigantisch huis) dat ik de dreumes voor de tv moest parkeren en amper tijd voor haar had. Als je wil dat de au pair ook huishouden doet, leg dat dan vast in het contract en bespreek het zodat het voor haar duidelijk is wat haar taken zijn.
Ah bedankt voor het delen van je ervaringen! Echt (groot) huishoudelijk werk zal ze niet hoeven doen want daar hebben we gelukkig al een hele fijne hulp voor. Dus dat scheelt idd. Ik las dat ze maximaal 7 uur achtereenvolgens mogen werken en max 30 uur per week. Ik werk zelf 4 dagen en mijn man ook, maar die start binnenkort met zijn eigen bedrijf en zal dan dus waars 60 uur per week aan het werk zijn, dus wellicht dat ik dan weer een dagje minder doe. Het is bij ons voornamelijk de zorg voor onze oudste. Haar bezighouden als ze thuis is, helpen met wassen etc. En als we eens wat willen ondernemen. Dat is met onze grote meid gewoon ontzettend moeilijk. Omdat ik zo vaak op onregelmatige tijden hulp nodig heb komen we er met onze pgb dames niet uit. We vragen gewoon te veel flexibiliteit. Daarom dus overwegen we nu dus een inwonende hulp. Een mix van af en toe gezellig meedraaien in het gezin als iedereen thuis is (of als we op pad gaan) en dat ze ook wat voor zichzelf heeft lijkt me fijn. Maar ja dat weet je niet van tevoren. We wonen dichtbij de grote stad (OV is prima geregeld hier en we hebben een extra auto tot onze beschikking) dus er zijn iig genoeg mogelijkheden. Zijn er ook zaken die jij erg moeilijk vond? Goede tip trouwens om alles van tevoren goed vast te leggen! Hoe kwam jij aan je gastgezinnen?
Ik kom morgen even uitgebreid reageren. Ik ben zelf ooit aupair geweest en we hebben nu al ruim 8 maanden een aupair in huis!
Wij hebben een aupair gevonden via https://www.aupairworld.com/en Zij staat niet geregistreerd en we betalen haar dus ook zwart. We hebben een aantal meisjes aangeschreven en een vragenlijst gestuurd. Op basis van de antwoorden hebben we met 3 meisjes geskyped. En uiteindelijk dus eentje uitgekozen. Van te voren heb ik een contract opgesteld. Hierin staat onder andere welke uren ze werkt, wat mijn verwachtingen van haar zijn, wat ze betaald krijgt, wat we doen als ze ziek is, hoeveel vakantie dagen ze krijgt en wat we doen in geval van ernstige gezondheidsredenen enzo. Ook hebben we een proeftermijn en een opzegtermijn van een maand. Dit is voor beide heel fijn, omdat je allebei ergens op terug kunt vallen. Ook de proeftermijn is handig. Na een maand zijn we rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe het gaat en of er nog verbeterpunten zijn. Onze aupair werkt 35 uur per week, verdeeld over 4 dagen. Ze is dus altijd het weekend vrij en wisselend de maandag of vrijdag. Qua huishouden hoeft ze niets te doen, daar hebben we al een schoonmaakster voor. Het enige wat ze uit zichzelf doet en wel heel fijn is, is de vaatwasser eens in of uitruimen en soms een was opvouwen. Mijn vriend werkt 60 uur per week en is dus veel weg van huis. We kunnen het allebei ontzettend goed vinden met de aupair en zitten Savonds vaak met z'n drieën beneden met een wijntje/kopje thee een serie te kijken of gewoon te kletsen. In het weekend is ze welkom om mee te gaan op gezinsuitstapjes, maar vaak trekt ze ook haar eigen plan. Ze had al snel vriendinnen gemaakt en gaat dus vaak in het weekend de hort op. Er is minder privacy in huis, en de eerste keer dat m'n vriend en ik ruzie hadden en zij ook in huis was vond ik erg ongemakkelijk. Maar het is ook zó gezellig. De meisjes vinden het geweldig en hebben zo'n goede band met haar. Ze kunnen niet wachten op de dagen dat ze werkt en balen als het weekend is.
Ik vond mijn gastgezinnen via de site die Boommm ook noemt. Hele fijne site, erg overzichtelijk. En als je je aanmeldt heb je waarschijnlijk binnen enkele dagen meer dan genoeg au pairs om uit te kiezen zonder dat je zelf hoeft te zoeken . Het is namelijk een erg actieve site. Wat ik zelf moeilijk vond was vooral hoe ik moest reageren op de kinderen als de ouders zelf ook thuis waren. Bij het gezin in België bijvoorbeeld mochten de kinderen niet op de bank staan, en soms was de vader thuis en zat op de bank een spelletje te doen op de Ipad en zag niet dat zijn zoon op de bank stond. Dat vond ik dan lastig, moest ik dan wel of niet iets zeggen tegen het kind? Dus misschien is dat ook handig om even te bespreken, haar taken wanneer één van de ouders thuis is. Dat maakte dat ik het soms ongemakkelijk vond om erbij te zitten in de woonkamer en liever wegging. Maar daar speelde ook mee dat de klik met die ouders er gewoon niet was. En ik heb zelf beide keren wel een paar dagen nodig gehad om te wennen en beide gezinnen vonden me heel stil en verlegen de eerste paar dagen . Maar dat komt omdat ik altijd bij vreemde mensen eerst even de kat uit de boom moet kijken voor ik me op mijn gemak voel, zeker als ik ineens bij wildvreemden in huis woon. Dus kijk daar niet gek van op als jouw au pair de eerste dagen ook even tijd nodig heeft om los te komen. Als jong meisje ineens in een vreemd land bij vreemden in huis wonen is zelfs voor de meest zelfverzekerde meisjes erg spannend.
Ik heb zelf minder goeie ervaringen met aupairs. Maar eerlijk is eerlijk, deze zijn allemaal indirect. Bij ons in de buurt wonen veel gezinnen die een aupair in huis hebben. Het is een erg hechte buurt en ik heb regelmatig negatieve verhalen gehoord van de ouders (ook regelmatig positieve hoor), 1x bv dat een ouder kind had verteld dat de aupair hem sloeg en bv dat een aupair een weekend wegging naar PArijs met een vriendin en nooit meer terug is gekomen (wilde blijkbaar niet meer, maar dus zonder iets te laten horen niet meer teruggekomen. Als ouder heb je de verantwoordelijkheid voor de aupair en die mensen moesten haar dus als vermist op gaan geven, erg vervelend allemaal) ik werk zelf bewust maar 3d/w en heb 2x extra lang zw verlof opgenomen; ik heb op mijn vrije dagen dus heel vaak de gelegenheid gehad om de omgang van aupairs uit de buurt met hun kinderen te zien. Ik vind dat ze regelmatig niet erg vrolijk overkomen en ze meer als een soort van oppassers met de kinderen omgaan ipv echte begeleiding/opvoeding. Ook zie je veel dat ze in een speeltuin de hele tijd op hun telefoon zitten en weinig naar de kinderen omkijken. Zeker niet allemaal hoor, maar ik denk dat je echt goed je selectie moet doen. De vaste oppassen aan huis (die je hier ook veel in de buurt hebt) vind ik echt beter uit de bus komen. Vergeet niet dat het jonge meisjes zijn, met enige regelmaat uit een land waar ze niet zoveel kansen hebben, ze hebben nog weinig levenservaring, geen pedagogische opleiding en geen eigen kinderen. niet om je af te schrikken maar om ook een ander geluid te laten horen.
Ik verbaas me eigenlijk over de weinige uren die een au pair mag werken, wat is dan het voordeel van een aupair boven een gastouder, eventueel aan huis?
Max 7uur aaneengesloten? Ik zou een nanny nemen, dat is een Gastouder aan huis! Zit geen max aan en mogen gewoon 3 dgn fulltime werken!