Pfff stond vanmorgen op en was totaal mijn stem kwijt ( is me nog nooit overkomen! ) Komt door 'n verkoudheid. Kindjes afgelopen week erg ziek geweest en nu begin ik met snotten enzo. Dat is niet zo erg. Maar geen stem hebben vind ik veel erger. Vooral met 2 kleintjes hier is het best vermoeiend. En dan de oudste heel bijdehand als ik hem probeer iets te vertellen : Ik hoor je niet! Maar goed, wat kan ik doen tegen die heesheid? Weet iemand een wondermiddeltje? Mamzie
- veel water drinken - niet roken of meeroken - zo min mogelijk praten en wanneer je praat, niet schreeuwen, fluisteren of gekke stemmetjes nadoen. - zo min mogelijk chemische dampen (schoonmaakmiddelen etc) inademen. - niet 'keelschrapen' en zo min mogelijk hoesten. - geen alcohol je kunt eventueel keelsnoepjes, dropjes of honing nemen ter verzachting. Wondermiddelen zijn dat echter niet. Ik zou even geen melkproducten nemen, want dat verdikt je slijm. Succes!
hahaha... zou die van mij kunnen zijn... maarja zelfde leeftijd... wondermiddel.. nee sorry... iig beterschap...
Oef, vervelend. Het beste wat je kunt doen is niet praten (vooral niet fluisteren) en goed je rust nemen. Erg moeilijk dus met 2 kleintjes. Een echt wondermiddel bestaat volgens mij niet, maar wat een beetje kan helpen: - een lepel honing met citroensap - een lepel gembersiroop - warme (kruiden)thee met honing (liever geen zwarte thee) - zuigtabletten (trachitol, strepsils) of snoepjes/dropjes, wat bij mij goed helpt zijn Isla pastilles. - keelspray van Vogel (kun je gewoon bij Etos/kruidvat kopen)
bedankt voor de reacties allemaal! En de tips Waarom mag ik eigenlijk niet fluisteren? Dat is het enige geluid dat nog een beetje eruit komt. Gewone stem lukt totaal niet. En af en toe moet ik toch iets zeggen tegen de kids
Water drinken, keelsnoepjes, niet stiekem in de douche met liedjes mee zingen, vooral niet schreeuwen anders is het morgen nog erger. Honing in thee helpt vaak. Pittig eten ( maar denk dat voor kids minder prettig is)
Fluisteren belast je stem juist extra doordat je bepaalde spiertjes rondom je strottenhoofd aanspant. Veel spanning in je keelgebied kan ook juist voor stemproblemen zorgen. Als je tegen je kinderen moet praten (liefst zo min mogelijk dus, maar ik begrijp dat het niet altijd te vermijden is), probeer dit dan zo ontspannen mogelijk te doen. Soms helpt het om eerst even te slikken of gapen, dat zorgt voor ontspanning.
zeker een week je mond houden en niks forceren. dat moest ik vroeger steeds van de dokter toen ik mijn stem kwijt was. nu gelukkig bijna nooit geen last meer van. bloknote en pen zoeken dus. ( wel lastig met 2 kleintjes , je zult van de week wat hulp nodig hebben vrees ik)
hihi ja de buren zeiden al tegen hem : jij hebt het nu wel lekker rustig thuis he Dat niet fluisteren heeft best wel geholpen. Toen ik gewoon alles wat meer ontspande en normaal probeerde te praten kwam er iets meer geluid uit. Nacht rust heeft ook goed gedaan. Want kan weer praten Wel nog een beetje schor, maar ben tenminste weer verstaanbaar hihi Nu maar weer lekker een kop thee nemen met honing.
Fijn dat je stem weer wat terugkeert. Met kleintjes in huis is je stem kwijt zijn erg lastig, heb het zelf 2 weken terug ongeveer gehad. Er is inderdaad geen wondermiddel. Niet fluisteren en als je wilt praten dan op de normale manier zoals je ook doet wanneer je wel stemgeluid hebt. Verder heb ik thee met honing gedronken, dropjes gesabbeld en spa rood gedronken. Na de spa rood kreeg ik weer een beetje stem maar of het daarvan kwam ... lijkt me sterk, maar proberen kan geen kwaad.