kan/mag dat? Mijn broer is onlangs overleden, en ik als executeur en erfgenaam moet nu alles regelen. Ik moet dus nu ook zijn appartement verkopen, waarvan de woz waarde 149000 euro is, en in overleg met de makelaar staat het straks te koop voor de vraagprijs van 143500 euro. Op het moment dat ik deze vraagprijs overeen kwam wisten we nog niet de woz waarde. Ik wil gewoon heel graag van het appartement af, en daarom wilde ik het zo laag mogelijk in de markt zetten, en omdat er nog 5 appartementen in dezelfde straat te koop staan. Al deze appartementen staan boven de 150000 euro te koop, maar hebben allemaal een luxe keuken, nette vloeren enz. Mijn broer was vrijgezel en vond het allemaal wel best, dus er ligt vloerbedekking wat er uit moet, er staat een eenvoudig keukenblok, douche en wc zijn ook in oudere staat, dus ik vind 143500 een mooie prijs, dit appartement kan je helemaal naar je eigen smaak verbouwen en inrichten en het is op de 4e verdieping (tevens hoogste verdieping) mooi uitzicht, appartementencomplex is voorzien van een lift. Maar krijg ik geen problemen nu het voor 5500 onder de woz waarde te koop gaat staan? Heb nog nooit met koophuizen e.d te maken gehad, dus ik heb echt geen idee hoe dit werkt. Groetjes july
Gecondoleerd met je broer! Het mag wel, het appartement waar wij wonen hebben we onder de woz waarde gekocht. Of het problemen geeft weet ik niet, denk het niet.
gecondoleerd en ja hoor dat mag. Wij hebben net een huis gekocht, ook onder de woz waarde. Ik denk alleen niet dat je het als executeur hee goedkoop aan een bekende zou mogen verkopen zeg maar.
Gecondoleerd met het verlies Maar lijkt me wel dat dat mag. vooral in deze tijd is de WOZ waarde van het huis vaak veel en veel hoger als de prijs waarvoor je het huis kwijtraakt omdat de huizenmarkt zo is ingestort
Gecondoleerd met je broer. Volgens mij mag het gewoon. De WOZ-waarde is alleen om de belasting over te berekenen. Wat iemand hierboven al zij, als je het te goedkoop verkoopt aan een bekende zit je wel met een schenking, waar dus weer belasting over moet worden betaald. Als een woning in de executieverkoop komt (en dus door de bank wordt verkocht), gaat ie ook vaak weg voor veel minder. Succes met alles regelen, zal niet meevallen!
bedankt voor jullie reactie's. Weet ik in ieder geval dat de makelaar niet moeilijk gaat doen, ik spreek hem maandag weer. Appartement gaat gewoon in de verkoop en niet naar een familielid oid. Hoop dat ik het gauw kan verkopen, maar ja in deze tijd weet je het maar nooit....... Groetjes
Gecondoleerd w.s heeft je broer de woz waarde nooit aangevochten en is de gemeente steeds hoger gaan zitten, daarmee heeft hij w.s altijd teveel woz betaald. woz heeft niks te maken met verkopen vd prijs van woning maar voor de nieuwe eigenaren iets opzich mee bezig te houden. ze gaan n.l vergelijken met prijzen van woningen/flatten/appartementen in de buurt en daar stellen ze een woz waarde aanvast. snap je t ??? onze woning was woz geschat op 420.000,- en staat al 4 jr te koop geen kip gezien, toen kwan de nieuwe woz waarde binnen van gemeente deze lag nog hoger dus in beroep gegaan met de mededeling als hun het voor die prijs wilden kopen, nou dan graag. daarna is de woz lager geschat, willen wij het verkopen voor bv 2 ton zal hun een worst wezen (de gemeente dan). sucses en verdrietig dat jij dit moet regelen.
Sorry dat ik je topic vervuil, maar ik heb een vraag. Mijn oma is vorige week overleden, mijn opa leeft nog. Mijn opa is dement en gaf aan dat er iemand (gister, op zaterdag) aan de deur was om de erfenis te bespreken. kan dat? Of 'vergist' hij zich?
gecondoleerd! ja dit mag mits de prijs marktconform is (wat het dus is). Ja mag dus niet een huis van 200.000 aan je kind verkopen voor 10.000 euro. Of tenminste dat mag wel, maar dan wordt het als schenking gezien en moet je belasting betalen over het verschil.
missym> als hij een afspraak heeft gemaakt met deze persoon kan het wel zo zijn. Maar zoals je al zij hoe zijn toestand is zal hij zich mss vergist hebben. Komt die persoon nog terug of gaat die wat sturen. Kan je dat ontfrutselen? julyray> veel sterkte met dit verlies en ik hoop voor je op een voorspoedige verkoop.
Ja dat kan zeker. Ons appartement hebben we laatst laten taxeren voor verkoop en is getaxeerd op 140.000 euro terwijl de WOZ waarde 170.000 is.. We hebben het nu ook verkocht voor de taxatiewaarde.
De WOZ-waarde is geen bindend voorschrift o.i.d waar jij je aan moet houden. Het is juist andersom eigenlijk. De gemeente is verplicht om jaarlijks van alle panden binnen de gemeente een WOZ-waarde vast te stellen. Hierbij moet worden aangesloten bij het geldende marktniveau. Dit gebeurt door alle woningen in te delen in groepen van vergelijkbare woningen (denk aan inhoud, ligging, staat van onderhoud, enzv). De waarde wordt vervolgens bepaald op basis van verkoopcijfers van woningen uit die groep rond een bepaalde waardepeildatum (dit jaar is dat 1-1-2010), waarbij met de bestaande verschillen tussen woningen in die groep rekening wordt gehouden. Bij het verkopen van je woning moet je dus juist niet kijken naar de WOZ waarde, de gemeente gebruikt bij de volgende waardebepaling nl juist weer jouw verkoopcijfer! Jij moet de woning gewoon verkopen voor het hoogst mogelijke waar je hem voor kwijt kunt/wil Overigens is het vrij normaal dat woningen uit een erfenis voor een lager bedrag worden verkocht. De gemeente houdt hier ook rekening mee bij het analyseren van de verkoopcijfers.
Helaas kon ik niks eruit halen, hij weet t gewoon echt niet meer. Ik bel morgen de huis notaris wel even. Maar het lijkt mij erg vreemd dat er iemand langskomt, op zaterdagmorgen.