Hoi, wij wilden een enorme Ikea Pax kast samenstellen, die mijn man vervolgens op maat gaat zagen (deels schuin dak). Echter zie ik nu ontzettend veel slechte reviews erbij staan waardoor ik me afvraag of het een goede keuze is. Zijn er betaalbare alternatieven? Zelf hout kopen zou echt paar duizend duurder uitpakken plus eigenlijk ook teveel werk voor hem. Afmetingen zijn 2.36 hoog x bijna 4m en diepte 58cm. Diverse roedes, lades, broekhangrek en planken moeten er ook in, plus deuren.
Ze zijn sinds deze zomer 'vernieuwd' maar schijnbaar is de kwaliteit gewoon echt veel slechter geworden, de lijmlaag van de achterwand laar meteen los (geen spijkersysteem meer), laklaag laat los om zelf te kunnen vermaken is het ook niet fijn meer omdat ze dat kliksysteem aan de binnenkant hebben aangepast. Ik weet van veel mensen dat ze heel tevreden zijn over Pax maar dat zijn die van vroegah. Ik lees trouwens ook trustpilot ook dat ikea in het algemeen slecht scoort met 75% 1 ster
Oh, wat jammer dat ze vernieuwd zijn, want die oude pax kasten zijn echt heel degelijk. Misschien tweedehands redelijk jonge pax kasten kopen, die op maat zagen en eventueel nieuwe deurtjes ervoor kopen. In de koopjeshoek van Ikea staan trouwens regelmatig planken en andere onderdelen van pax kasten en showroommodellen.
Ja alleen voor zo'n grote kast moet je dan wel wat adresjes af, het is niet dat we zeeën van tijd hebben haha. Er staat om wel eens een grote pax op marktplaats maar daar betaal je dan bijv zeker 350/400 voor en dan moeten daar nog deuren bijkopen (525,-) en wat onderdelen. Dat vind ik dan nog best veel geld en tijd kosten voor een kast waarvan je niet zeker weet hoe vaak die al uit elkaar is gehaald/doorgedraaid op plekken etc..
Wij hebben de vernieuwde versie, maar zijn er super tevreden over! Tot nu toe geen klachten en het in elkaar zetten ging ook vrij gemakkelijk. Maar goed, niet op maat gezaagd. Ik zou het voor dat geld ook best zonde vinden om erin te gaan zagen .
Misschien is dit iets: https://lundia.nl/collectie/kasten/kasten-op-maat/karwei/ ik heb geen ervaring met de kwaliteit. Wij hebben de kast door een lokaal bedrijf laten plaatsen. Wel erg blij met het resultaat (plafond hoge kast/ deuren), maar wel duurder dan de IKEA optie.
Ja er staan ook wel enkele positieve reviews op maar het merendeel geeft 1 ster en veel klachten over de nieuwe versie pax dus.
Ik heb net gisteren een grote pax kast in elkaar. Ik vind hem fantastisch. Kwalitatief heel goed en stevig en heel mooi systeem met in elkaar zetten. Erin gaan zagen zou ik dan weer niet doen.
Ik denk trouwens dat in het geval van Ikea de meeste mensen dol zijn op Ikea en geen moeite doen om reviews te plaatsen. En juist de zeikerds wel acher hun toetsenbord kruipen. Ik kan het anders niet rijmen met hoe druk het altijd bij Ikea is, terwijl ze maar 1,5 ster krijgen op trustpilot. Dat vind ik dan weer niet zo betrouwbaar…
Het is wel een mooi systeem hoor. Voorheen was het soms onmogelijk om een kast in een kleine hoek te krijgen en nu kan je hem staand in elkaar zetten.
Waarom zou je er niet in gaan zagen? Op zich worden de pax kasten wel vaak gebruikt voor het verder op maat maken hoor. Maar wel met de vorige versie. Het gaat sws met name om de deuren, daarvoor willen we de reinsvall ofzoiets. Dus helemaal glad en gevuld (er zijn ook holle deuren).
Misschien is jouw man een prima klusser hoor. Maar lijkt mij gewoon enorm zonde. Is natuurlijk projectie, maar ik denk dat je de afwerking dan nooit meer helemaal gelijk krijgt.
Wij hebben zowel de nieuwe als de oude en wij zijn over beide tevreden. De nieuwe kun je sneller in elkaar zetten maar dat moet wel voorzichtig.
Is een IKEA hack, staan veel filmpjes/ voorbeelden hoe je de pax kasten in een schuine wand helemaal mooi kan laten weg werken. Ik zou het ook niet aandurven, maar als je handig bent is het een mooie oplossing.
Vergeleken met de oude versie zul je wat extra stappen moeten doen om het met de nieuwe versie te kunnen combineren met een schuinte. Puur omdat het bevestigingssysteem aangepast is en je dat moet ondervangen zodra je de zaag er in gaat zetten. Als je de stap van op maat maken voor een schuinte in gaat met vertrouwen dan moet die aanvulling voor constructie versteviging ook wel lukken. Onmogelijk is het in elk geval niet, maar check even de bouwinstructie voordat je hem aanschaft, dat zou al voldoende pointers moeten geven waar de "zwaktes" zitten. En anders gewoon beginnen met de basis (zonder deur) van 1 en die op maat maken van de schuinte. Staat dat met de aanpassing stevig genoeg naar je zin, dan de rest van de kasten in huis halen. Dan heb je in het ergste geval 1 basis kast "verlies" geleden.
Ja hij is echt heel handig en super precies dus daar maak ik niet zo'n zorgen om. Meer de klachten over de nieuwe versie dat lijm en laklagen loslaten e.d.