Ik heb van die multivitamines gekocht van Davitamon met visolie erin. Zijn van die zgn kauwcapsules. Nu viel het me op dat mijn 8-jarige om zijn mond hele schrale, droge uitslag kreeg. Leek wel eczeem. Ik dacht dat het misschien aan die vitamines zou liggen, maar ik kan niets spannends vinden in de ingrediëntenlijst. Hij is niet bekend met eczeem of allergieën. Het was zo goed als weg dus gisteren nog een keer gegeven, en vandaag was het weer een beetje terug! Herkent iemand dit? Kan hij daar überhaupt een reactie op hebben? Visolie is toch geen allergeen, of wel?
Alles kan een allergeen zijn! Dus ook visolie. Verder zitten er vaak wel allerlei ‘vulmiddelen’ en andere stoffen in vitamines. Voor kinderen misschien zelf nog wel een handje suiker of suikervervanger. Zelf ben ik er niet bekend mee, maar ik heb ooit mama-multivitamines gekregen van iemand die daar ook niet tegen kon. Al weet ik niet wat voor klachten zij had.
Het zou inderdaad ook een vulmiddel kunnen zijn, je zou eem amdere kunnen proberen maar kan zijn dat ze de zelfde dingen gebruiken.
Dit zijn de ingredienten: Visolie, zoetstoffen: mannitol, xylitol, sucralose, bevochtigingsmiddel: glycerol, gelatine, glansmiddel: bijenwas, citroenolie, vitamines, mineralen, emulgator: sojalecithine, verstevigingsmiddel: cellulose, kleurstof: ijzeroxide, antioxidant: tocoferolrijk extract. Alles wat als eerste genoemd wordt, zit als meeste in de multi, vooral vulmiddelen dus. Ik zou aanraden om eerder Solgar of Orthica te nemen en geen kauwtabletten, maar gewoon multi. Je schrijft dat hij de dag erna minder gereageerd heeft, was de hoeveelheid wel het zelfde? Als dat zo is, een reactie neemt vaak toe en niet af.
Ja ik wilde ook multi, maar het gaat me vooral om de visolie en die heb je alleen met van die vage capsules. Die knip ik dan open en geef de inhoud op een lepeltje. De eerste keer was het wel van een week, nu had ik het 1 keertje gegeven en ik zag weer een reactie.
Dat zou ik dus nooit doen. Weet van een kennis die dat ook deed en die heeft er een pijnlijke tong van overgehouden. Was volgens mij ook van een redelijk onschuldige capsule. Waarom laat je de capsule niet gewoon doorslikken?
Dat begrijp ik ook niet helemaal.. een capsule is juist zodat je het niet door hoeft te slikken en direct in de maag terecht komt.
Omdat het omhulsel voelt en smaakt als plastic. Het is geen capsule die je moet doorslikken he, maar moet kauwen, dus het komt sowieso op je tong. Mijn kinderen gaan echt no way op zoiets ranzigs zitten kauwen. Dan kan ik een mooie hoge boom gaan uitzoeken om in te zitten.
Mag ik vragen waarom jullie je kind multivitamine geven? Oprechte vraag hoor. Is een gevarieerd dieet niet voldoende?
Het gaat mij om de visolie. Mijn oudste lust geen vis en hij heeft de diagnose autisme/ADHD en daarvoor kan visolie helpen bij de concentratie en zo, dus vandaar de supplementen.