Hoi allemaal, Nou,er is hier heel veel gebeurt. Woensdagochtend ben ik naar het ziekenhuis gegaan vanwege overgeven en misselijkheid. HEle zwangerschap al last van maar nu werd het erger. En wat bleek; mijn leverwaardes zijn verhoofd. Om precies te zijn de ALAT waarde=240 en hoort 35 te zijn. Ze hebben me opgenomen en net ff tijdelijk, tot morgenvroeg naar huis laten gaan. Alle zwangerschapsziekten/aandoeningen zijn uitgesloten, ze hebben 3 dagen lang bloed getest en het is volkomen onduidelijk waardoor dit kan komen! Ik wacht nog op een paar kleine uitslagen maar de grote/enge dingen zijn uitgesloten. Nobody knows! Ik moet morgenvroeg weer terugkomen voor een CTG en wederom prikken op waarden. Als het stabiel blijft/verminders mag ik weer weg voor een dagje, zoniet weer blijven. Een heel lastig, naar en vervelend gedoe dus. MAAR, het kindje maakt het super, lag voor op de groei en deed het perfect! En gek genoeg ik ook. Ik ben er helemaal niet ziek van, maar toch is het van belang dat we gaan weten waar het vandaan komt. Heeft iemand hier ervaring mee tijdens de zwangerschap? Dank jullie wel & groetjes Marieke
Jemig zeg... ik heb hier geen ervaring mee... ik hoop dat ze er gauw achter komen waar het vandaan komt en je heel veel succes wensen..
Hoi Marieke, Wat vervelend voor je! Hoeveel weken ben je zwanger? Ik heb bij mijn eerste zwangerschap een aandoening gehad waarbij de ASAT en ALAT waardes verhoogd waren maar ik had er ook erg jeuk bij. Heb je daar misschien ook last van? Als je geen jeuk hebt heb je hoogst waarschijnlijk niet het zelfde wat ik toen had. Graag hoor ik van je...... Groetjes
Hoi, Ja, ik heb wel jeuk gehad, nu sinds een week niet meer , of in ieder geval niet noemenswaardig. Maar de afgelopen weken was het inderdaad wel heel erg. De artsen denken daarom ook niet direct aan een zwangerschap gerelateerd iets. Tenminste, dat hoeft dus niet perse. Ik ben nu 30 weken zwanger...En inderdaad, mijn ASAT waarden waren ook verhoogd, maar minder als mijn ALAT waarden. Tis in ieder geval een vreselijk spannende en vervelende periode, bah! JE haalt je van alles in je hoofd en ondertussen voel ik me eigenlijk niet slecht ofzo... Komt je dit ook bekend voor?! En wat had jij als ik mag vragen destijds... Groetjes Marieke
Hoi Marieke, Dat komt mij wel bekend voor. Ik had toen een zwangerschapscholestase. Dat is een leveraandoening die je in het laatste trimester van de zwangerschap kunt krijgen. Ik wil je niet gek maken maar het is niet helemaal ongevaarlijk voor de baby. Het is misschien wel verstandig om het daar met je gynaecoloog over te hebben. Ik had toen ook erg verhoogde leverwaardes (ASAT en ALAT) en er werd voor de Galzuurzouten geprikt. Helaas duurt die uitslag iets langer maar omdat mijn gynaecoloog de zwangerschapscholestase vermoede kreeg ik de medicijnen "Ursochol". De jeuk werd na een paar dagen minder en de leverwaardes zijn ook mooi gedaalt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt maar maak je niet te gek. Veel succes!!! Groetjes Simone
Mijn waardes zijn ook wat hoger ik geloof rond de 150 ofzo.Allerlei bloed geprikt en dit wasin orde. Ik heb ook een lever echo gehad en dit was ook in orde. Nu blijkt het door mijn schildklier te komen. Die werkt te snel sinds ik zwanger ben. Ben je daar ook op getest? p.s. er zijn mensen die een ALAT van 2400 hebben dus dit is niet schikbarend hoog. Althans volgens mijn internist. Groetjes natascha
Hoi hoi, Ff voor beide dames; ik ben op beide gecontroleerd, schildklier en vervetting van de lever, was het ook niet! Ik mocht vanmorgen weer fftjes naar huis en moet me vanavond weer melden voor opname. Mijn ALAT zat vandaag op 240....als ik zo rondlees is dit niet echtr gevaarlijk hoog maar goed, ben blij dat ze het zo goed monitoren natuurlijk. Met kindje gaat gelukkig ook alles helemaal goed! Het schijnt heeeeeeeel langzaam te stijgen, vreemd he. Als er morgen niets uit de laatste onderzoeken komt, hepatitus etc, dan hebben we geen oorzaak kunnen vinden. Ook gaan ze , voor de 3de keer, voor de zekerheid kijken naar Zwangerschapsvergiftiging. Maar dit lijkt ook onwaarschijnlijk gezien ik verder totaal geen klachten heb. Wat een stress, haal me de gekste dingen, leverkanker en weet ik veel in mijn hoofd, bah! Wordt vervolgd dus.... DAnk jullie wel & grtz
Ik ben blij dat het beide niet is. Ik heb toenik hoorde van die waardes ook flink gbaan googlen (dacht hetzelfde) En daar lees ik dat sinasappelsap ook de leverwaardes verhoog vraag me niet waarom. En van stress krijg je dit ook. Ik heb momenteel veel stress en mijn schild werkt te snel dus ik neem aan dat dit de oorzaak is. Met andere woorden is dat ik veel heb gelezen dat het niet aan te tonen is waardoor het komt en ben je wel eens eerder getest? Misschien heb je het je leven lang al. Dat schint ook nog te kunnen. Maak je niet druk joh .... dat deed ik ook en achter af weer zonde van al het stress. . groetjes natazzz