Goeieavond! Ik heb al een paar dagen een 'discussie' met mijn vriend over het volgende: hij werkt sinds korte tijd bij een nieuwe werkgever, hij komt in de plaats van iemand anders die daar werkt. Met die persoon heeft hij nu in totaal vier keer een halve dag gewerkt. Nu wordt er dus aan mijn vriend gevraagd, of hij even 20 euro wilt betalen voor een afscheidscadeau, en hebben ze nog een afscheidsetentje over twee weken. Nu vind ik het persoonlijk nogal een groot bedrag, zeker voor iemand die je eigenlijk niet kent. Wij geven normaal gesproken zo'n 15 euro p.p. uit als wij een verjaardag van vrienden hebben, en daar hebben we er deze maand ook nog een aantal van. En met de kleine op komst en alles, hebben we wel genoeg kosten om dan ook nog eens zo'n 40/50 euro uit te geven aan het afscheid van een collega die hij amper kent. Nu heeft hij aangegeven aan degene die dit regelt (die overigens uberhaupt niet eens werkzaam is voor het bedrijf, maar een goede klant), dat hij 10 euro eigenlijk wel genoeg vindt gezien zijn relatie met die collega. Nou kreeg hij een berichtje terug: dan kan je beter niet mee doen. Ben ik nou zo raar dat ik dit overdreven vind, of zouden jullie hier wel helemaal aan mee doen? En hoe zouden jullie hier op reageren en mee om gaan?
Vindt het ook best een groot bedrag voor iemand waarmee je maar zo weinig gewerkt hebt. En over dat berichtje, het is 10-, en anders toch niks? Beetje vreemde opmerking van ze!
Ik vraag personeel die minder dan een maand in dienst is niet eens om mee te betalen. Ik zou me bezwaard voelen om te vragen omdat ze elkaar nauwelijks kennen.
Ik zou zelf niet eens meegedaan hebben, dus ik vind die tien euro nog wel schappelijk ook! Ik ben een krent hoor, wanneer je niet constructief en positief in mijn leven staat, kun je hooguit een kopje koffie van mij krijgen. Ik heb geen geldboom ofzo. Ik deed niet mee en kocht voor die collega gewoon zelf een kaart met een cadeautje (van de Action ) ofzo en liet mij verder niet kennen.
Hmm, nee zou ook niet meedoen. Op mijn werk, hadden we afscheidsborrels, en gaf ik meestal 5 (ging in een pot). Dan kon ik die collega's gewoon. Was heel normaal bedrag.
Ik vind ook dat ze nieuwe werknemers niet moeten vragen hiervoor, maar ik zou de eer aan mezelf houden en gewoon mee betalen en mee doen. Puur om niet als 'de gierigaard' gevonden te worden. (Moet bij dit verhaal heel sterk aan die aflevering van Friends denken dat Ross in het nieuwe gebouw gaat wonen en ze geld inzamelen voor de concierge )