Ik heb een jaar antidepressiva gebruikt (Lexapro, escitalopram) en vanaf maart in 2mnd tijd afgebouwd. Sinds 3wk ben ik echt behoorlijk de kluts kwijt. Misselijk, darmkrampen, diarree, hoofdpijn, evenwichtsproblemen en stroomschokken. Vandaag was het zo hevig dat ik mijn werk heb moeen verzuimen. Ik ben ook een keer gevallen doordat ik door de duizeligheid misgreep op de deur, en een keer met de fiets, stoeprand draaide weg. Ik heb de ha gebeld wat ik het best kan doen. Zij vond het zorgelijk en wilde dat ik op het spreekuur kwam. Ik heb nu het advies minimaal een week rust te nemen. Ik kreeg Oxazepam voor als het echt niet gaat, maar die gebruik ik liever niet, dat begreep zij ook. Zijn er meer dames doe zo ziek werden van het afbouwen? En ook zo lang beroerd bleven? Dit duurt nu al ruim 3wk. Ik heb maar een jaar geslikt in de laagste dosering, en samen met de ha langzaam afgebouwd. Ik voel me alsof ik cold turkey aan het afkicken ben.
Ik heb het maar 2 weken geslikt en wat ben ik beroerd geweest ervan toen ik gestopt was. Rillingen, duizelig, grieperig gevoel. Ik kan me voorstellen dat als je het een jaar hebt geslikt dat je lijf toch even nodig heeft. Sterkte!
Ssri antidepressiva geven vaak dit soort verschijnselen.. Heb er 1 soort van geslikt maar toen was ik zo depressief ( werkte dus niet) dat ik van het afbouwen niets gemerkt heb. Wat naar hopelijk doet meer rust je goed.
Ik zou wel de oxazepam gebruiken. Mijn moeder moest onlangs ook afbouwen van een anti depressiva en met behulp van de oxazepam is het haar gelukt in 3 weken tijd! Was een medische noodzaak.
Heb hetzelfde geslikt en het duurde weken voor ik me weer normaal voelde, maar had niet zoveel klachten als jij. Ik heb het ook binnen korte tijd afgebouwd. Ik had vooral last van duizeligheid, hoofdpijn. Zou echt doorzetten en niet meer eraan beginnen. Desnoods iets om te overbruggen zodat je even rust hebt.
Er weer mee beginnen doe ik nooit meer!! Op zich had ik tijdens het gebruik geen bijwerkingen, behalve 17 kilo aangekomen in dat jaar. Zonder dat was ik misschien nog wel veel langer doorgegaan. Ik ben niet bij de GGZ of andere begeleiding, gewoon iedere 3mnd via de huisarts herhaalrecept. Eigenlijk ook niet goed op die manier. Pas toen ik bij een dietiste kwam ivm overgewicht, kwam het ter sprake. Toen ben ik pas naar de ha gestapt om advies te vragen ivm afbouw.
Ik ben ook echt ziek geweest met afbouwen van (tricyclische) AD. Ik durf niet meer te zeggen hoe lang (weken) het bij mij heeft geduurd per stapje (ik heb na 10 jaar gebruik heel langzaam afgebouwd voor de eerste zwangerschap) maar ik vond het echt heftig. Begrijp dat je middelen als oxazepam liever niet gebruikt, maar het is tijdelijk en als het je helpt die zwaarste periode door te komen door af en toe gebruik te maken ervan dan zou ik het persoonlijk wel overwegen. Ik wist van te voren niet dat je er lichamelijk zo ziek van kunt worden. Sterkte!
Dat vindt ik ook raar. Je zou eigenlijk standaard iig contact moeten hebben met degene die het voorschrijft. Zeker de eerste twee jaar .
Ik heb heel langzaam afgebouwd maar toch een paar dagen als een soort van morfine verslaafde in bed liggen afkicken. Ik vond dat zo bizar dat ik nooit van mijn leven die vieze troep meer zal slikken. Maar dit is voor jou wel lang en heel naar, ik zou goed contact houden met de huisarts!
Ik had een lage dosering, heb in stapjes afgebouwd (al zou dat volgens HA niet eens nodig zijn) en heb ook behoorlijk wat last gehad, vooral van duizeligheid en "brain zaps". Heel naar. Ik heb het maar een half jaar geslikt en ben enorm aangekomen, vooral buikvet kreeg ik erbij
Ik ook vooral buikvet, van 58 naar 75 kilo gegaan in een jaar. Nu dmv koolhydraatarm dieet 71kg. Vandaag gaat het weer iets beter. Niet meer misselijk, wel nog lichte koorts en stroomschokken. Maar de misselijkheid lijkt gezakt. Maar dat was de afgelopen weken ook, dan was ik een tijdje heel misselijk, dan zakte dat weer en kwam opeens weer opzetten. De krampen idem dito. Ik voel me ook net een junk.
Meis, je gaat echt niet dood van een paar oxazepammetjes. En dat is echt totaal iets anders dan je antidepressiva. Het is een ontspanner die acuut werkt. Als je het eng vindt; neem dan 's ochtends een halve oxazepam en 's avonds. En dat maar een dag of 3. Haalt net de scherpe kantjes van je huidige klachten af.
Heel herkenbaar. Paar keer ook gestopt met afbouwen. Uiteindelijk wel gelukt en nu jaren de vanaf. Succes met afbouwen
Ter aanvulling; ik heb incidenteel wel eens oxazepam gebruikt, dat is echt heel ander spul. Je wordt er hooguit wat sloom/duf van, maar zolang je het niet regelmatig gebruikt krijg je geen enge afkickverschijnselen van
Maar zou het ook echt helpen tegen de lchamelijke verschijnselen? Ik heb geen last van psychische afkickverschijnselen waarvoor gewaarschuwd wordt, zoals angst en huilbuien. Ook nog ongesteld erbij, eerste keer in bijna 3 jaar... Na zwangerschap, pcos, mirena. Komt heerlijk allemaal tegelijk
Oh wat een ellende, ik wil ook afbouwen en eigenlijk zo snel mogelijk, maar ik ben in het begin van mijn zwangerschap te snel afgebouwd werd angstig en had weer opgehoogd. Bah! Nu baal ik, ik ben zo mij zelf niet. Ik zou niet aan de pammetjes gaan, je moet er doorheen vrees ik. Die vreselijke hoofdpijnen, misselijkheid etc doorstaan. Die pammen zijn helemaal niet goed en nee die paar pammetjes zullen je niet meteen verslaafd maken, maar de afkickverschijnselen van de AD kunnen lang aanhouden, ligt ook aan hoe lang je het hebt gebruikt, de drempel omdat nieuwe pammetjes aan te vragen ligt dan ook lager. Succes meid!
Misschien een gekke insteek van mij, maar mijn schoonmoeder is momenteel aan het afbouwen met behulp van de huisarts EN een natuurgeneeskundige. Ze "vervangt" de AD eigenlijk door homeopathisch spul en heeft nergens last van! Ze staat nu geloof ik 3 maanden zonder. Mocht je de naam van deze natuurgeneeskundige willen weten, stuur je me maar een PB
Vanavond voor het eerst weer wat kunnen eten. Klein bordje rijst met wat groenten. Ik heb het koolhydraatarm dieet even gelaten voor wat het is, dat komt wel weer. Helaas mijn baas de werkelijke reden van mijn "ziekzijn" nog niet durven vertellen. Ik heb vandaag gebeld dat "de buikgriep" nog niet over is. Ik ben assistente van 2 huisartsen, ik ben bang dat ze het niet serieus nemen dat ik van de antidepressiva zo beroerd ben. Ze weten niet eens dat ik dat gebruikte. Nou ja, morgen blijf ik nog maar een dag thuis.
Ik slik soms oxazepam voor me paniekaanvallen soms. Is niks engs hoor als je het netjes gebruikt raak je ook niet verslaafd
De brainzaps ken ik wel (overigens alleen bij t laatste stukje afbouwen, van laagste dosis naar niks dus) misselijkheid alleen van het starten/opbouwen. Verder heb ik alleen t gevoel een paar weken weer uit balans te zijn en heel snel geirriteerd/huilerig/gevoel alles niet aan te kunnen dat alles snel teveel is bij een volgend stapje. Ik doe het dit keer echt heeeel langzaam. Echt pas naar lagere dosis als ik paar weken tot maanden mezelf weer volledig stabiel en mezelf voel. Eerste keer afbouwen met stapjes per 2 weken is me níet goed bevallen Heb je niet gewoon toevallig een virusje te pakken?