Mijn dochter van bijna 5 zit op school. Harstikke leuk en het gaat supergoed. Ze zit in de klas bij een meisje uit de straat. Ik dacht dat ze altijd heel leuk samen speelden maar nu komt steeds vaker die naam (ik noem haar maar even X) negatief bij ons thuis ter sprake. Het schijnt dat ze in de klas een 'meidenclub' hebben (waar overigens alle meiden aan meedoen) maar X domineert de boel heb ik het idee. Mijn dochter zegt dan bijvoorbeeld: 'als ik niet met X afspreek mag ik niet meer meedoen met de meidenclub.' Of: 'X zegt: wil jij cool zijn?' Mijn dochter zegt dan 'Ja' en dan zegt X 'Maar jij bent niet cool...'. Uit de verhalen maak ik ook op dat ze van X perse elke dag die 'meidenclub' moeten 'doen'. En dat als je dat niet doet, je er niet meer bijhoort. Van de week was X ziek en toen zei mijn dochter; 'Ik ben blij dat ze ziek is want dan hoeven we geen meidenclub te doen'. Ik vind dit eigenlijk best wel heftig voor deze leeftijd. Ik heb het ook al bij de juf aangekaart en die zou ze wat meer in de gaten houden. Maar wat vinden jullie: zal ik ook de moeder van X hier op aanspreken? Ik ken haar goed en vind het eigenlijk erg lastig om haar hierop aan te speken... Maar ik zit er wel mee. Of stel ik me aan en is dit heel normaal gedrag bij meisjes van die leeftijd? Mijn dochter ligt overigens goed in de groep en heeft veel vrienden en vriendinnen in de klas en ze heeft ook haar mondje bij d'r.
lekker laten gaan. dat lost zich vanzelf weer op. hier hebben ze momenteel de sterke jongens club. helemaal met een rijmpje erbij
ik zou de moeder er niet op aanspreken in elk geval. Wel m'n eigen dochter weerbaarder maken. En dan in de zin van: JIJ mag zélf beslissen met wie je speelt. En als iemand anders dat niet leuk vind, is dat jammer voor hem/haar. Hier was er een meisje was een meisje wat telkens ging huilen en/of boos werd als mijn dochter niet met haar wilde spelen. Dus tja, dan speelde ze in de pauzes maar met haar (het is ook een vriendinnetje - maar ze heeft er meer) terwijl ze eigenlijk ook met haar andere vriendinnetjes wilde spelen. Maar onze dochter weet nu: Tja, dan gaat ze maar huilen. Je mag zelf kiezen. En in het geval van de meidenclub? Die heeft ze toch niet nodig? En misschien kan ze zelf wel een veel leukere club bedenken? Eentje voor álle kindjes? Of vooruit - alle meisjes ! Het is ook wel moeilijk hoor. Ik kan me wel voorstellen dat je het er met andere moeders over hebt in de trant: Ze zijn er vroeg bij met hun clubjes he.. En dan kijken hoe het gesprek loopt. Ik vind 'aanspreken' altijd wat beschuldigend klinken. Dus ik zou het daarom altijd wat algemener houden. Het lijkt me voor iedere ouder ontzettend rot om te horen dat je kindje 'niet leuk' is. Dus vandaar dat ik daar niet voor zou kiezen. En misschien de juf over een paar dagen nog eens vragen hoe het gaat met de meidenclub...
Hmm zoiets liep bij ons in de klas dus extreem uit de hand. Jongetje wilde zelfs niet meer naar school. Maar goed... De X in ons verhaal was dan ook (sorry!) gewoon tuig. Ik zou het wel bij de juf laten. Ouders kunnen er weinig mee als ze er niet bij zijn. Je kunt natuurlijk altijd wel de juf nogmaals inschakelen als er niks lijkt te veranderen. (Evt met ib-er erbij als je het idee hebt dat juf niet genoeg heeft gedaan/doet) En inderdaad... Dochterlief stimuleren voor zichzelf op te komen en dat ze de baas is over wat ze wel of niet doet. Maar dat kan wel even duren Als juf dan de andere dametjes in toom houdt ziet ze zelf ook dat het wel effect heeft.
Als je de moeder goed kent, kun je het toch gewoon een keer ter sprake brengen? Maar dan meer van, heb jij hier iets over gehoord, weet jij hoe het zit? Hoeft niet meteen aanspreken te zijn.
Idd, gewoon erover praten met die moeder, zonder oordeel, maar informeren naar wat zij erover weet en wat X er bv thuis over vertelt. En daarnaast ook je dochter weerbaarder maken; dit zal niet de laatste keer zijn, op mijn basisschool duurde het alle 8 groepen lang en op de middelbare school begon het weer opnieuw, kliekjesvorming en 'bazige types' zullen er altijd zijn... Ipv het te proberen op te lossen, is het denk ik beter om te leren er mee om te gaan. Misschien kan school daar ook tips in geven? Ik weet dat er hier in de wijk weerbaarheidstrainingen worden gegeven aan kinderen van alle leeftijden; kleuters, pubers, en alles er tussen in.
Tja, ik weet het. Aanspreken klinkt ook erg belerend zeg maar en zo bedoel ik het niet. Ik bedoel het meer zo als het in een gesprek eens te sprake komt om het dan wel eens aan te kaarten. Op een voorzichtige manier. Of ik mijn dochter weerbaarder moet maken weet ik niet. Dat vind ik haar namelijk al genoeg. En natuurlijk leer ik haar dat zelf moet bepalen met wie ze speelt en dat ze zich er noet zoveel van moet aantrekken. Maar het is volgens mij lastig als de hele groep iets doet (want alle meiden uit de klas zitten in die club) jij de enige bent die er niet aan mee doet. En dat is het meer denk ik. Maar jullie denken dus: waait wel over? En ik moet me er gewoon niet te druk om maken?
Niet helemaal hetzelfde, maar ik hoor van mijn dochter wekelijks dat X niet meer haar vriendin is, of dat ze gezegd heeft dat ze niet meer op haar feestje mag komen. Maar op de BSO spelen ze ieder vrijdag de hele dag samen, volgens de leidsters. In de klas heeft ze een beste vriendin Y (X zit ook in haar klas en volgens de juf speelt ze weinig met X in de klas) en mijn dochter zegt wel eens dat haar Y niet wil dat X mee doet.. Ik hoor het mijn dochter trouwens ook wel eens zeggen, dus komt van beide kanten. Vnl kleutermeiden schijnen behoorlijk bitches te kunnen zijn onder elkaar Moeder van X zegt trouwens ook dat haar beide kinderen dit om de haveklap hebben. Ik denk dat t redelijk normaal is. Maar als het ene kind veel dominanter is dan de ander is dat natuurlijk niet zo fijn. Van de week was er hier een meisje spelen, die erg dominant was. Dochter laat zich niet echt betuttelen, maar het was wel vervelend. Toen ze weg was, zei dochter, hehe lekker rustig nu ze weg is Ze spelen volgens mij in de klas ook niet veel samen. Ik denk dat je weinig hieraan kunt doen, dan je eigen kind weerbaarder maken of blijven zeggen dat ze niet perse met dat meisje hoeft te spelen oid. Ik denk dat t niet echt zin heeft om de andere moeder er op aan te spreken, die kan er ook weinig aan doen, lijkt me. Eerder de juf, dat die het wat in de gaten houdt.
Oh ja het is helemaal herkenbaar. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat dit ook gewoon echt meidengedrag is. Vervelend is het idd wel ja. Hier ook hoor. Ik hoor mijn dochter bijna elke dag wel weer met iets. Vandaag had een meisje uit haar klas haar met opzet pijn gedaan zei ze. Ze had pijn aan haar lip en dat meisje sloeg daar expres op. De andere dag hoor ik weer dat haar beste vriendinnetje heeft gezegd dat ze niet mee haar vriendin is omdat ze even niet met haar wilde spelen. Dan hoor ik weer dat een ander meisje altijd bazig is............ Eigenlijk is er gewoon elke dag wel wat. Het houdt gewoon niet op. Het hoort er denk ik dus ook wel bij. Vrouwen, hoe klein ze ook zijn, zijn idd vaak heksen!