Ik weet niet goed waar ik dit anders zou moeten plaatsen, anders is ZP vrij om het te verhuizen naar waar het wel moet. Zijn er mensen die ervaring hebben met kinderen met ADHD /ODD? Zouden die mij kunnen vertellen wat de kenmerken zijn en hoe onderzoek tot stand is gekomen? Wordt er medicatie gebruikt en helpt dit? Is er speciaal onderwijs nodig? Dat zijn zo een beetje mijn eerste vragen. Wie kan/wil antwoorden?
Ik kan je er veel over vertellen (zoon heeft adhd, toen ook vermoeden odd maar bleek pdd-nos te zijn) maar mag dit ook vanmiddag even? Ben nu aan het werk maar heb rond half 4 wel ff tojd alles op papier te zetten (via pb).
Vanmiddag is niet gelukt Ik ga er vanavond ff voor zitten. Je kan me ook alvast een pb sturen met wat je exact wil weten, dan kan ik daar antwoord op geven
Ik heb nu een leerling in de klas waarbij ik vermoed dat de diagnose ODD (mogelijk in combinatie met ADHD) gesteld gaat worden. Het onderzoek heeft al plaatsgevonden, mAt het uitslaggesprek moet nog volgen. Het enige wat we tot nu toe weten is 'dat het complexer is dan de onderzoeker in eerste instantie dacht" dus dit versterkt ons vermoeden wel. Bij dit kind is behalve de reguliere onderzoeken (gedragsvragenlijsten voor ouders en leerkrachten, gesprekken met ouders en kind e.d.) ook een neuropsychologisch onderzoek gedaan. Het gedrag in de klas is behoorlijk moeilijk. Met een gewone ADHD-er kam ik prima omgaan. Maar ik merk dat het omgaan met dit kind met ODD-kenmerken behoorlijk belastend is. Het is lastig uit te leggen. Voor mij is het nu goed te doen om dat ik maar een paar weken voor deze groep sta en maar voor een paar dagen per week. Ik sta er dus nog fris in. En bovendien vind ik het ook gewoon een leuk kind -afgezien van de momenten dat alle registers opengaan om mij uit mijn tent te lokken. Het is voor mij en mijn collega constant zoeken naar balans. Aan de ene kant frustraties voorkomen en problemen voor zijn. Je antennes moeten echt continu vol open staan. En het is eigenlijk zaak om elke keer weer net even anders te reageren dat deze leerling verwacht. Als wij niet boos worden, verstoort dat op de één of andere manier de 'flow' van het uitdagende gedrag en hebben we de boel sneller weer op orde. Maar aan de andere kant zijn er ook grenzen. Een kind op de basisschool leeftijd al gaan 'aanleren' dat niks hoeft en dat je met negatief gedrag alles naar je hand kunt zetten, is natuurlijk ook niet de bedoeling. Dat blijft gewoon een constant zoektocht: waar en wanneer lesstof aanpassen, waar en wanneer grenzen stellen. Dat is een constante uitdaging en heel vermoeiend. Heel eerlijk: ik zou dit kind niet een heel schooljaar fulltime inde klas kunnen hebben. En dan moet ik erbij zeggen dat ik over het algemeen wel 'feeling' heb met de minder makkelijke kinderen. Weet je wat nog het meest opbreekt: dat ondanks keihard werken en elke keer werk vol goede moed erin gaan, er toch steeds weer momenten zijn dat het misgaat. Niet alleen voor die leerling; maar voor de hele klas. De klasgenoten hebben gewoon een achterstand in de lesstof, omdat lesgeven op sommige momenten totaal onmogelijk is. Ze krijgen heel vaak aangepaste gymlessen omdat spel bijna onvermijdelijk tot een conflict leidt. Dat zijn ook gewoon 27 individuen die hieronder te lijden hebben. En voor die kinderen heb ik net zo veel 'hart' als voor die ene leerling. Dus om in alle eerlijkheid antwoord te geven op je vraag naar speciaal onderwijs; ik kan niets zeggen over jouw kind. Maar voor mijn leerling hoop ik echt dat hij zo snel mogelijk naar het speciaal onderwijs gaat. Of voor een school die ernstige gedragsproblematiek in het arrangement heeft. En dat hoop ik voor het kind zelf, voor de klasgenoten en voor mijn collega die hier anders volgend jaar mee moet dealen. Wij zijn hier gewoon niet voor opgeleid. Het breekt ons als leerkrachten en dus ook de klasgenootjes op. En het kind zelf is er ook niet bij gebaat.
Ik lees mee. Zelf ook een kind waarbij ik vermoed iets van adhd of iets anders. Ik vraag me af waarneer kan je zoiets testen?
Ik werk met leerlingen met ADHD/ODD en andere problematieken, je mag altijd een pb sturen met vragen!
waar het me met name om gaat zijn de kermerkende gedragingen. Liefst adhv voorbeelden. En hoe ging dat op school? En wat je deed toen je dacht dat er ADHD/ODD aan de hand was, welk pad je bewandeld hebt.