kleinigheidje voor de buren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Athina, 20 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi allemaal,
    Even advies gevraagd: Ik woon in een portiekflatje (6 woninkjes) met boven ons een turks gezin. Net als met de anderen mensen in het portiek hebben we eigenlijk niets met hen. We kennen elkaar van zien en groeten elkaar bij tegenkomen, maar bij elkaar op de koffie gaan doen we geen van allen. Het is meer van; in geval van nood weten we in elk geval wie er om je heen woont. En er is ook geen behoefte aan verder contact.
    De flats zijn zelfs nogal gehorig, dus we hebben nogal eens last zelfs van onze bovenburen (klein flatje, 2 pubers, dus dat 'knalt' regelmatig, het is dat ze turks spreken thuis, maar anders kan ik hier regelmatig letterlijk verstaan wat er geschreeuwd wordt), maar misschien is dat ook wel hun temperament?

Overigens hoor ik ze nu het ramadan is ook regelmatig om half 4 snachts, maar dat is meer dat je ze hoort 'rommelen' in huis zeg maar, en dat vind ik alleen maar logisch, meer mijn probleem dat ik zo licht slaap...

Maar oke, 1 x in het jaar ongeveer brengt de bovenbuurvrouw wel wat lekkers. Geen idee wat het is -2 deegbladen, met daartussen iets van lekker gekruid gehakt? En gisterenavond dus baklava (dat ken ik dan weer wel) . Maar daarbij dus ook een kraamkadootje voor Fae nog! Een erg leuk pakje! Dat had ik helemaal niet verwacht, zoals ik al zei; het contact is er verder helemaal niet en daar is ook geen behoefte aan, maar ik vind het wel echt superlief!
    Ik wil dan ook graag wat teruggeven/terugdoen als bedankje, eventueel aan het einde van de ramadan, maar wat? Ik heb hier al vaker aan gedacht, als we weer eens getrakteerd werden op wat lekkers, maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik kan doen/geven. Een goede kok ofzo ben ik ook niet ;) en hetgeen zij geven is voor ons bijzonder, omdat we het niet kennen, maar andersom?

Hebben jullie ideetjes voor een leuk kleinigheidje?

alvast bedankt!

2. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

wat een lieve boven buurvrouw zeg..!
    ik zou niet weten wat je zou moeten/willen geven.

3. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Aan ´t eind van de ramadan een lekkere zelfgebakken appeltaart langsbrengen? Dat weet ze vast te waarderen, het gaat niet zo zeer om wat je doet maar om het gebaar toch?
    En een appeltaart daar hoef je geen topkok voor te zijn ;)

4. Dushi

Dushi Niet meer actief

Klompen 8)

'k zou het zo snel niet weten. Iets typisch Nederlands misschien....

Succes

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja, zoals gezegd, maak gewoon iets van een appeltaart of bak wat simpele koekjes.. ;)

6. mama aes

mama aes Bekend lid

10 dec 2005
    684
    16
    18
    INderdaad een appeltaart of iets typisch hollands

7. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

haha het eerste wat ik dacht is APPELTAART!

8. MamavanSamia

MamavanSamia Actief lid

2 jan 2008
    344
    0
    0
    Medewerker Rabobank
    Breda
    hahahahhah klompen haha!

Ik zou ook iets bakken, een lekkere appeltaart inderdaad! altijd leuk met de suikerfeest! gegarandeerd dat je weer iets terug krijgt haha!

9. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Hai hai,

Wat ontzettend lief van je Turkse bovenbuurvrouw! Ja, wij Turken zijn wel zo lief! Hahahahaha :)

Maar wat je terug kunt geven. Ik zag al wat tips voorbijkomen over het zelf iets bakken. Dat zou ze zeker wel op prijs stellen, maar hou er rekening mee dat Turkse vrouwen (vooral als het een vrouw is die zelfs goed is in de keuken) behoorlijk kritisch kunnen zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is niet uit ondankbaarheid ofzo, maar Turkse vrouwen zijn over het algemeen behoorlijk eigendunkerig als het om keukenkunstjes gaat. :) Ik heb dat zelf niet, maar ik ken het van mijn moeder en andere oudere vrouwen.
    Overigens is het ook van belang dat de spullen die je gebruikt wel halal zijn. Kijk ik doe er zelf niet moeilijk over, maar ik ken mensen die zelfs de roomboter nagaan of er geen "verboden" ingredienten inzitten. Als het mensen zijn die netjes vasten in de Ramadan, zullen zij ook wel bezig zijn met halal eten enzo.

Het eerste wat in mij opkomt is een doos bonbons (let er wel op dat er geen alcohol inzit) of andersoort snoepgoed.
    Je kunt haar denk ik ook wel blijmaken met iets leuks voor in haar huis. Een bloemetje bijvoorbeeld, of een plant. Ik weet ook niet hoeveel je uit wilt geven, maar een handdoek in een leuke verpakking of een keukensetje (handdoek en theedoek) ofzo vinden ze meestal ook geweldig.
    Ja, of iets leuks voor in haar woonkamer. Klompen :) of een lekkere geurkaars ofzo. Let overigens ook op met beeldjes, sommige moslims willen geen beeldjes van mensen of dieren neerzetten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes ermee!

10. Tali23

Tali23 Actief lid

19 sep 2008
    299
    0
    0
    zorg
    zoetermeer
    ik zou het niet proberen met eten juist, vaak zijn turkse mensen helemaal niet zo fan van n lekkere hollandse recept,...
    (mijn vriendin in ieder geval niet)
    waar wie maak je nou niet gelukkig met n klein boeketje? zelfs de paus dank de nederlanders daarvoor ;)

succes!

Tali

11. ProudMum

De turkse dames bij mij in de winkel kopen zich wild aan rozen zeepjes, misschien die leuk inpakken met cellofaan?

Lekkere bodylotion van Dove?

12. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Och ja natuurlijk, is ook leuk!
    Maar kijk dan wel ff hoe die vrouw eruit ziet, sommige (Turkse) vrouwen hebben namelijk niets met verzorgingsproducten.

13. ProudMum

of een mooie bos rozen!

14. rahella

rahella Actief lid

19 nov 2007
    436
    0
    0
    ik wil ook een turkse buurvrouw hebben :p :p :p

een boeket zou mooi zijn, idd.

15. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    wauw wat lief zeg!

ik werk zelf in een supermarkt en merk dat met het suikerfeest altijd heeeel veel chocolade wordt gekocht, dus dat lijkt me ook wel goed!

ik zou gewoon een lekekr doosje bonbons voor haar kopen met een leuk bedankkaartje eraan ofzo...

16. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

ik heb een irakeze buurvrouw en ook zij brengt regelmatig wat lekkers vooral koekjes langs voor mij en de kinderen wij hebben dan wel goed contact sterker nog heb haar nog geholpen de douche in toen ze net bevallen was van haar prachtige dochter

inderdaad zijn chocolade favoriet maar een bosje bloemen is natuurlijk altijd goed, en als je het helemaal leuk wilt maken kun je natuurlijk iets oerhollands zoals leuke klompjes ofzo geven appeltaart zou je wel kunnen maken maar dan moet je wel kijken dat de rozijnen (mocht je die gebruiken) niet gewelkt zijn in alcohol en koop je ingedienten dan bij een islamitische groenteboer weet je zeker dat je daar goed mee zit (9 van de 10 keer ben je nog goedkoper uit ook)

persoonlijk zou ik geen badzeepjes enz geven maar dat is meer mijn persoonlijke mening

groetjes nathalie

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sorry dat ik offtopic ga, maar ik heb daar zo'n hekel aan. Volgens mijn schoonmoeder MOEST ik Turks leren koken omdat mijn man absoluut geen ander eten zou lusten. Ik ben zelf Indisch en mijn man smult ook van mijn kookkunsten. Turks eten is lekker, maar heb vaak genoeg meegemaakt dat de vrouw des huizes zeer trots was en ik het niet veel aan vond of het niet vond smaken..

dus tja.. smaken verschillen zou je kunnen zeggen. :rolleyes: ;)

18. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik zou niet iets heel ''hollandsch'' doen, daarmee leg je de nadruk zo op het cultuurverschil. Gewoon een doosje bonbons met het geboortekaartje of een lekkere taart.

19. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik zou niet iets van eten doen om dingen te voorkomen.
    Gewoon een mooie kaars in een leuke verpakking of een mooie bos bloemen.
    Daar kan niks mis mee gaan.

Mn zusje heeft ook turkse bovenburen en toen zij was bevallen kreeg ze een slab en wat andere dingetjes.
    Heel lief, want ze hadden verder nooit contact gehad.

20. ProudMum

Ferrero Rocher gaat vaak hard bij mij in de winkel!

Deel Deze Pagina