Hier net zo. Het lekkerste vind ik zelf aardappelen schillen en voorkoken (in de middag al) dan goed af laten koelen en ze in plakjes snijden. En dan verdeeld over 2 pannen bakken met olie en boter en er goed de tijd voor nemen. Ik leg ze plakje voor plakje in de pan en draai ze ook stuk voor stuk om. In het midden van de pan gaan ze wat harder dan aan de randen (kook op inductie weet niet of het daarmee te maken heeft) dus wissel ook regelmatig plakjes van het midden naar de rand en andersom. Weet in ieder geval dat als er te veel plakjes in de pan liggen (tegen elkaar/op elkaar) dat het niet lekker word bij mij. Alle plakjes hebben wat ruimte in de pannen nodig.
Hoef je ze dan niet nog tussentijds te draaien zodat de onderkant ook crunchy is? Klinkt erg lekker ga dit binnenkort eens proberen. En hoe heet zet je de oven en doe je de grill er dan nog bij aan oid?
Zo doen wij ook inderdaad, worden altijd zo lekker! Of ik nou krieltjes uit de winkel of zelf aardappels schil, even voorkook en daarna bak. Hoog vuur, veel zonnebloemolie en beetje boter en dan bakken maar. Regelmatig omkeren en als laatste beetje zout erover. Gebruik altijd een wokpan daardoor.
Ik snij de aardappels na het schillen al in blokjes/wedges, niet in plakjes, want dan gaan ze op elkaar liggen en zijn ze zo groot. De stukjes was ik goed voordat ik ze kook. Na het koken met koud water afspoelen in een vergiet, even laten uitstomen. Dan een flinke schep bloem er overheen strooien en goed omschudden, kruiden erbij en dat in roomboter bakken in een ruime koekenpan. Niet stuk voor stuk omkeren, maar omschudden/opgooien. Gisteren nog gemaakt, ik denk dat ik inclusief het koken 40min nodig had.
Ik koop altijd aardappelblokjes / bakaardappeltjes, nooit schijfjes. Dat scheelt al. En ik bak ze eerst op niet te hoog vuur met de deksel op de pan en dan later de deksel er af, wat extra olie of boter en vuur wat hoger zodat ze ook krokant worden. Maar sinds ik een airfryer heb, eten we eigenlijk alleen nog maar aardappelproducten uit de airfryer als we eens AGV eten. Heerlijk.
Tussendoor nog 1 of twee keer husselen is inderdaad wel beter nog, maar ik doe dat eigenlijk nooit. En dan zijn ze voor ons crunchy genoeg. Wil je ze helemaal perfect hebben, kan je dat zeker wel doen. Ik bak ze op 200 graden op boven-/onderwarmte. En dan hou ik ze wel een beetje in de gaten. Meestal schakel ik halverwege over op hetelucht.
Hier ook een airfyer, echt ideaal. We eten eigenlijk bijna nooit aardappelen.. als we ze eten dan vaak uit de airfryer.. m'n man maakt er dan gepofte aardappelen van, in folie gewikkeld en dan in de airfryer.. beetje crème fraiche en bieslook erbij.. heerlijk!
- Blokjes van gelijke grote maken (is een kunst) of kopen - In een grote koekenpan flink wat olie verwarmen - Bodem vullen met blokjes, niet meer en niet minder! - Op hoog vuur/hoge stand zetten - Goudbruin bakken aan alle kanten -> regelmatig omscheppen met spatel, niet te vlug en niet te langzaam - Daarna op middelhoge stand (5 of 6) zetten en nogsteeds regelmatig omkeren (ik doe dit meestal na een minuut of 10) - De laatste 10 minuten zet ik m opnieuw wat lager (standje 3 of 2). Omscheppen hoeft wat minder vaak nu. * Iedere 10 minuten een lagere stand kiezen dus. * Baktijd van 25-30 minuten intotaal. * Voorkoken doe ik nooit aan. * Deksel erop ook niet meer, worden ze te zacht& papperig van is onze ervaring. PS: wel aardappels gebruiken die geschikt zijn om te bakken natuurlijk!
Vastkokende aardappelen nemen. Schillen, in gelijke stukken en voorkoken. Volledig laten afkoelen (zijn ze het lekkerste). Boter en olie in een goede pan en echt heet laten worden. Aardappelen 10 minuten laten bakken. Niet heel de tijd met uw pan staan schudden of uw aardappelen draaien want zo koelt alles, altijd opnieuw terug wat af. Wij hebben aan1 pan meer of voldoende trouwens.
Ja hier ook alles in 1 pan, ik doe er wel wat langer over dan 10 minuten en inderdaad niet de hele tijd schudden of omdraaien. Ik laat de pan altijd goed heet worden maar daarna durf ik het echt heel wat lager zetten en af en toe omscheppen. De aardappelen krijgen nog evengoed een krokant buitenlaagje. Ik denk dat dat vooral komt omdat ze echt door en door afgekoeld zijn. Ik heb wel eens aardappelen gebakken die niet helemaar gekoeld waren en die waren niet zo krokant.
Hier hebben we een ideaal recept voor aardappeltjes. We snijden aardappels in vieren en koken ze voor (helft van de reguliere kooktijd). Daarna opschudden, olie erover en 45 min in de oven. Echt te lekker.
Zo maak ik ze ook altijd! 45 minuten in de oven en je hebt er verder geen omkijken naar. Klein beetje olie, kruiden/specerijen naar wens en mijn geheime ingrediënt: bloem! Heel klein beetje, niet meer dan een theelepel. Daar wordt het nl lekker krokant van!
Doe ze in de oven! Snij plakjes, doe beetje olie op het bakpapier en dan op de ovenplaat leggen met nog beetje olie en zout eroverheen.
Als ze nog warm zijn heb je dat aanbak effect minder natuurlijk en ook nog vocht /damp die het wat langer laat duren Ik bak ook eerst goed aan en dan idd ook ietsje zachter.
Ik gebruik een wokpan. Geregeld even omschudden op toch wel de één na hoogste stand (inductie). Zowel met kant-en-klare uit een zakje als voorgekookte aardappels. En altijd een klont blue band, vinden wij de lekkerste. Bij voorgekookte aardappels lekker met frietkruiden
Ik snij altijd verse aardappelen in schijfjes en stoom ze dan in 20 minuten in de stoomoven. Ze zijn dan in principe al helemaal gaar maar dan bak ik ze voorde lekker nog in de pan af. Wij gebruiken ongeveer 600 gram aardappels Maar dat past wel net in de pan maar dan liggen ze soms wel een klein beetje over elkaar heen dus wordt het minder mooi bruin
Ik heb het opgegeven dat bakken in de pan. Hier de airfryer nu favoriet. Beetje spray olie erop, regelmatig omschudden en de zijn perfect knapperig! En ook iets gezonder als mijn manier van gebakken aardappels in een pan met heel veel boter..
Wat ik weleens doe is ze eerst een poosje bakken en daarna een tijd wegzetten. Dan zit de hitte er nog in en kunnen ze wat ‘uitdijen’. Daarna nieuwe boter in de pan en nog een half uurtje bakken. Geduld bij aardappels bakken is de sleutel, heb ik altijd van mijn ex-schoonmoeder geleerd en die kon me toch aardappels bakken