Er is heel veel verschil in kwaliteit en doort wol. ik heb een wollen vest gehaakt van een fijne kwaliteit merino. Die kriebelt bijna niet. Ook mijn ondershirt en legging die ik bij dilling had besteld heb ik geen last van. Terwijl er ook meer dan genoeg zijn die echt vreselijk kriebelen. Ben daar ookbest gevoelig voor.
Oh, daar had ik geen idee van. Moet wel zeggen dat ik best wel wat dames ken die ook een beetje van "dat soort types" zijn. Niet antroposofisch, maar dat zou je wel denken als je het niet wist. Het is nogal een dingetje tegenwoordig in de islamitische gemeenschap in Nederland, en dan heb ik het vooral over dingen als niet vaccineren, homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen, lotusbevallingen , enz. Ik val daarbij best buiten de boot. Is soms wel lastig, want als ik zeg dat ik duurzaam probeer te leven dan denkt men direct ook dat ik "zo'n type" ben. Terwijl ik met bovengenoemde dingen juist weinig heb. Vind ik overigens niet per se een probleem hoor, zolang er respect vanuit beide kanten is, maar het is soms wel grappig hoe men een beeld heeft en hoe dat dan totaal niet klopt.
Ha, je had het over 'types', dat vond ik meer tekenend dan 'antroposofisch'. Het klopt dat zowel antroposofisch als duurzaam geassocieerd worden met 'geitenwollensokken' types, terwijl vanuit de antroposofische hoek veel dingen juist niet per se duurzaam zijn.
De geitenwollen sok past wel heel hoed in het beeld Mijn vader heeft mijn hele jeugd op geitenwollen sokken gelopen. Van hem heb ik ook het groene. Maar nog veel sterker het pacifistische. En opkomen voor zwakkeren in de samenleving. Soms ben ik blij dat hij de huidige ontwikkelingen niet meer mee hoeft te maken
Ik draag dat zelf ook. Is echt super zacht. Ik heb helemaal geen wol die kriebelt eigenlijk. Soms is het “superwash” en dat is inderdaad bewerkt om zachter te maken maar ik heb een trui van gerecyclede wol en die kriebelt ook niet. En ik ben behoorlijk gevoelig want labeltjes ofzo kunnen me vaak wel irriteren. Meeste is merino wol, wat ik heb
Nou, het is alsof je mij beschrijft. Ik kwam vanwege duurzaamheid dus ook vaak in die hoek terecht (alleen niet islamitisch) maar ik ben daar erg van terug gekomen. Nog nooit in zo’ veroordelende, betweterige groep mensen terecht gekomen… maar nu vind ik dat wel heel lastig qua vrienden maken hoor. Want ik pas dan niet bij de antroposofie, de geitenwollen sokken etc maar ik kan ook weinig mensen vinden ik dan wel echt die klik mee heb
Even een gekke vraag: zien jullie er 'groen'/'duurzaam' uit? Als in: kunnen anderen aan jullie buitenkant zien dat jullie met duurzaam bezig zijn? Geen oordeel verder, althans niet van mijn kant.
Denk niet dat mensen dat echt zien. Over het algemeen draag ik “gewoon” een spijkerbroek met een blouse of trui. Niet heel spannend modieus maar ook niet erg geitenwollensokkerig. Ik draag alleen zelden make up, misschien dat dat mensen opvalt
Haha, leuke vraag. Nee, aan mij zie je niets. Tenminste, ik ga er vanuit dat een bedekte moslima niet direct geassocieerd wordt met groen/geitenwollen sokken of hoe je het ook omschrijft. Thuis draag ik natuurlijk wel "gewone" kleren maar geen idee of je het daaraan kan zien. Denk het niet. Mijn moeder zag er dus nogal "groen" uit Van die tie dye shirts (daar heb ik er ook één van... oeps!) en wel meer hippie-achtige kleding, boeddhistische ketting enzo. Gelukkig is dat de afgelopen jaren wel iets minder en kleedt ze zich nu redelijk normaal.
Wat noem jij 'er groen uitzien '? Hoe zou jij dat beschrijven? Ik: Qua kleding en make up, bijna niks is nieuw, kinderen dragen deels tweedehands, deels hand me downs van de oudsten etc. Maar dat 'zie' je niet. Hergebruik staat hier wel voorop en ik denk veel na voordat ik iets nieuws koop, maar soms ook weer niet. Wij zijn op zoek naar een nieuw huis/groot erf etc. Daar wil ik bij een verbouwing echt op het 'groene' en zelfvoorzienende gaan letten. Grote moestuin, kassen en dergelijke. Het groene zit meer in mijn mindset dan in mijn uiterlijk gok ik. Maar dus geen geitenwollen sokken hier. Geen grauwe kleding alsof je het met een of ander natuurlijk middeltje hebt gewassen (dat is misschien een vooroordeel van mijn kant), geen alternatieve looks, geen zweverig gedoe alsof ik een wereldverbeteraar ben. Ik ben gewoon een doorsnee vrouw met een doorsnee gezin, maar leer mijn kinderen wel het principe van duurzaamheid en wijs ze vaak op het milieu en hun invloed daarop.
Zelfvoorzienend leven is ook mijn droom, hoewel compleet zelfvoorzienend tegenwoordig niet echt mogelijk is, gok ik. Maar dan vraag ik me wel af in hoeverre dat eigenlijk duurzamer is: je woont vaak afgelegen waardoor je vaak de auto nodig hebt, of in ieder geval een elektrische fiets. Of je laat hierdoor sneller pakketjes bezorgen. Groter wonen betekent m.i ook een grotere ruimte om te verwarmen (en koelen in ons geval 's zomers), schoonmaken, gras maaien enz. En een groter huis betekent ook vaak dubbel aantal spullen. Toen wij nog in een huis met meerdere verdiepingen woonden, hadden we veel dubbel, puur omdat ik geen zin had om overal mee steeds de trap op en af te gaan. Als we er waren gebleven had ik ook wel een extra stofzuiger gekocht waarschijnlijk, dat gesleep met de stofzuiger vond ik heel lastig. En als je dieren houdt is dat natuurlijk ook best milieubelastend. Voor mij is zelfvoorzienend(er) leven dus meer iets waar ik plezier/energie uithaal dan dat ik denk dat het veel beter is voor het milieu.
Mijn vraag was meer dat je op je uiterlijk beoordeeld wordt, dat mensen direct een (voor)oordeel hebben over iemand. Hier in de straat hebben we wel een aantal buren die er 'groen' uit zien. De soberheid straalt ervan af zeg maar. Geen oordeel hoor, alleen maar goed dat mensen zo bewust leven. Maar ik kan me voorstellen dat anderen helaas wel een oordeel over ze hebben. Toch jammer (net zoals bij andere situaties waar men puur op uiterlijk al een oordeel heeft). Die buren hebben duidelijk oude kleding, vinden verwassen kleding niet erg, ook niet of het allemaal bij elkaar past, als het maar kleding is. Naturel uiterlijk. Ik ben ook niet van de poespas, maar als iemand mij ziet, zal ik niet direct het stempel 'groen' krijgen. Nou, ook al kreeg ik het wel, dan is dat ook goed, kan mij niets schelen.
Hoe zou zelfvoorzienend eruit zien? Een huis dat niet op het stroomnet is aangesloten. Niet op riolering, regenwateropslag voor wasmachine en toilet, evt douche? Een bron voor drinkwater, zonnepanelen en evt een windmolen? Maar al dat spul kost ook weer veel qua productieproces, vervuiling etc. Niet echt duurzaam dus? Op de langere termijn wel maar uiteindelijk moet je ook materiaal gaan vervangen door weer (niet duurzaam geproduceerd) nieuwe panelen en windmolens. We denken dan dat we heel duurzaam bezig zijn, maar feitelijk is dat helemaal niet zo... Maarja... Ik zie dan meer heil in eigen eten verbouwen, biologisch telen, maar als je volledig zelfvoorzienend bent heb je ook dieren nodig voor melk, kaas, yoghurt etc. Ook weer vervuilend zoals @citroenrasp zegt, hoewel één koe of geit misschien nog niet zo erg is Kleding... Zelfvoorzienend? Kan m.i. niet. Dan moet je een kudde schapen gaan houden en zelf wol spinnen en kleding breien ofzo. Mijn streven: Groente en fruit uit eigen tuin (maar ook hier geldt dat je lang niet alles zelf kunt verbouwen en ook deels wel zult kopen) Honing hebben wij zelf in overvloed. Een stel enorme kippen (brama's?) voor eigen eieren. Zou graag wat notenbomen willen aanplanten op mijn toekomstige erf en een grote fruittuin aanleggen met veel bomen en struiken, echt een soort natuurlijk voedselbos waar ook de wilde dieren lekker van kunnen genieten. En meer tijd besteden aan het inmaken van produkten. Het liefst vind ik een boerderij waar ik een grote bijkeuken kan inrichten voor het inmaken en andere hobbys. Een soort wasmachineruimte (niet mijn hobby maar noodzakelijk kwaad haha) met inmaakaanrecht en naaimachinetafel en veel opbergruimte/kastenwand, een atelier ofzo. Een plek waar ik de spullen ook tot de volgende dag kan laten liggen als ik meerdere dagen er aan werk. Nu moet ik telkens alles opruimen Ik wil een paar grote kassen zodat ik lang kan telen, paprikas en komkommers, tomaten, dat soort dingen die hier niet in de volle grond kunnen. Zuivel zal ik blijven kopen, net als kaas. Hoewel het me wel heel leuk lijkt om dit ook zelf te gaan maken. Misschien maar naast een melkveebedrijf gaan wonen en dan dingen ruilen voor verse melk En dan de kinderen... Een groot erf waar ze elke dag heerlijk buiten kunnen spelen en lekker vies kunnen worden. Ik zie ze al rondrennen in overall door de modder haha. Nu hebben we ook voldoende buitenruimte hoor, maar ik wil dan een tuin waar ze kunnen ontdekken en kunnen leren. Het is een ideaalbeeld en ik denk dat ik nu nog niet eens op 10% zit van wat mijn ideaalbeeld is, maar ik denk ook dat wij allen doen wat binnen onze macht en onze mogelijkheden ligt op dit moment. En dat is toch ook prima?
Ik let er niet zo op wat anderen van mij vinden maar ik zorg er wel voor dat ik er niet 'verlopen' bij loop. Sommige mensen hebben een bepaalde 'alternatieve' look, volgens mij de generatie een paar jaar ouder dan ik zelf ben, zo rond de 45-50 jaar meestal, tenminste dat is mijn beredenering als ik dit 'soort' types tegenkom die jij beschrijft. Dit zijn mijn oudste drie, en een foto van mij. Zie je dat wij groen zijn? Denk het niet echt. Ik haal de fotos zo weer weg. Dochter had een onesiedag op school gisteren. Normaal loopt ze er niet zo bij (Ohja, die foto van mij is MET makeup. Eens in het schrikkeljaar haha)
Een ander probleem met offgrid leven lijkt mij, helemaal in Nederland, is dat je wel een alternatieve warmtebron moet hebben. In de winter leveren zonnepanelen lang niet genoeg op. Bij veel offgridders wordt dat dan een houtkachel. En of dat nou zo groen is valt te betwijfelen. Volgens mij wordt offgrid leven best wel geromantiseerd. Natuurlijk heeft het voordelen maar je ziet/leest eigenlijk alleen maar over de positieve kanten lijkt het wel. Maar ik "ken" bv iemand via instagram die offgrid leeft in Californië, zij is wel eens gaan "overzomeren" in een andere staat tijdens hittegolven, ivm dat ze te weinig zonne-energie hadden om de airco steeds aan te hebben. Dan is het toch wel verdomd makkelijk om gewoon aan het stroomnet aangesloten te zijn.
Jeetje, hoe moeilijk kan het zijn om schaduw te creëren en koele ruimtes in dat geval. Een natuurlijke kelder bijvoorbeeld. Vroeger had je diepvriezen en kelders die het eten goed hielden het hele jaar. Dat kan je ook als woonruimte maken voor de warmere periodes. Denk ik nou te simpel? Waar heb je airco voor nodig?
Nee, dan moet je het al combineren met bijvoorbeeld windenergie en een enorme accu capaciteit om de winter door te komen. Stoken op hout etc. Zeker niet uitstoot-vriendelijk maar mensen die off grid leven moeten ook concessies doen denk ik dan maar. Je kunt het nooit 100% goed doen.
En dan nog valt de opbrengst best wel tegen hoor. Green Evelien heeft nu ze offgrid is ook én zonnepanelen én windmolens en dan nog moet ze haar laptop bij de buren opladen en doet ze de was niet meer machinaal. En idd een houtkachel. Dar zijn de minder leuke dingen van offgrid die niet echt zo geromantiseerd worden en waar je dus weinig over leest. Maar ja, eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de meeste offgridders offgrid zijn omdat het zo duurzaam is hoor.