(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    #3961 citroenrasp, 6 aug 2024
    Laatst bewerkt: 6 aug 2024
    Hoewel ik vind dat er echt iets moet veranderen binnen/tegen de mode-industrie, vraag ik me toch af of het probleem niet dieper ligt? Het is net als met eigenlijk alles een kwestie van vraag en aanbod. Dus als de klant geen 10 microcollecties per jaar wil, dan komt die er logischerwijs ook niet. Mensen zullen m.i toch minder afhankelijk moeten worden van al die modegrillen, net zoals vroeger toen ze 20 jaar lang met een paar kwalitatieve setjes kleding deden. Natuurlijk hoeft het niet zo extreem, maar hoe het nu gaat is ook gewoon te belachelijk voor woorden.

    En eerlijk gezegd, ik denk toch dat als winkels hiermee stoppen dan zullen de Chinese webshops dat waarschijnlijk nog wel blijven doen. Daar zal dus ook echt een oplossing voor moeten komen. Ik weet dat ze hier belachelijk hoge douanekosten vragen dus vrijwel niemand bestelt bij Ali/Shein/Temu. Ook al is dat bij de meeste mensen dus niet een overweging vanuit duurzaamheid, het helpt wel.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.698
    6.000
    113
    Nou, ik denk dat er juist wel vraag is naar 10 collecties per jaar. Daarom niet vraag>aanbod, maar aanbod>vraag. Een vriendin van mij heeft een puberdochter. Die gaat minstens 1 keer per maand shoppen met haar en dan allemaal bij de fast fashion winkels. Elke keer op fb een bericht dat ze weer goed geslaagd zijn. Ik weet wel zeker dat er meer pubermeisjes zo zijn.

    Er zijn wel geluiden in de EU om hogere belastingen op Chinese spullen te hanteren, met reden oneerlijke concurrentie nu. Ik ben helemaal voor. Laat een prulshirtje van 2 euro nu maar 22 euro kosten. Ik weet niet wat mijn kinderen (zonen, zal wel anders zijn) later met hun geld gaan doen, maar ik faciliteer het niet en zal ze ook ontmoedigen.
     
    Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Ja, dat bedoelde ik eigenlijk dus ook :oops:Daarom lijkt mij dus dat dit probleem dieper ligt en dat mag van mij best aangepakt worden. Ik denk dat een groot aandeel van deze trend aan influencers e.d te wijten is. Die shopvlogs mogen wat mij betreft verboden worden. Of zet er desnoods een waarschuwing bij ofzo. Kennelijk zijn mensen (helaas) nogal beïnvloedbaar hiermee :(
     
    Vulpen en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.698
    6.000
    113
    Ik vind sowieso dat alle influencers verboden moeten worden. Wat voor gevolgen zij hebben op de maatschappij, echt zorgelijk.
     
    Nummer4, Vulpen, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Inderdaad. Ik zeg dit niet zo snel, maar voor deze groep geldt m.i echt: ga eens een normale baan zoeken.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.076
    27.702
    113
    Vrouw
    Nou idd! Tekort aan alle soorten personeel :rolleyes:

    Wat betreft het enorme aanbod. Ook zonder influencers blijft dat wel verkopen vrees ik. Ik vind kleding zelf 1 van de lastigste dingen. Zoveel leuke outfitjes. Die wil ik dan ook wel hebben. Maar als je dan binnen het groene aanbod gaat zoeken dan vind ik zelden iets leuks.

    Dus ik snap wel dat mensen die hier niet over nadenken lekker goedkoop door blijven shoppen zolang het aanbod er is.
     
  7. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.698
    6.000
    113
    Laatst iemand horen zeggen: Als mijn puberdochter de keuze heeft tussen 5 dingen van shein of 1 ding van hier uit NL, dan snap ik haar keuze wel.

    Nou, ik snap dat niet. Mijn kids horen regelmatig in de opvoeding over alle troep uit China. We weten helaas niet of hun kleding ook troep is, maar het gaan m.i. ook om de hoeveelheid. Niet meer kopen dan nodig. Vlak voor de vakantie zei mijn snelgroeiende zoon dat hij maar 5 shirts had. Dat is duidelijk te weinig, nu heeft hij er 8.
     
    Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.727
    5.539
    113
    Vrouw
    Ja dat doen wij dus ook niet. Dochter heeft nogal een uitgesproken kledingstijl. Haar beste vriend haalt dat soort kleding van temu, Amazon en Sheen maar dat komt er hier niet in. We gaan op zoek naar tweedehands en anders maar wat minder maar duurder
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.076
    27.702
    113
    Vrouw
    Het verschil tussen haar puberdochter en mijn puberzoon is dat die van mij geen keuze heeft.

    Tijd terug discussie over een of andere Chinese site die nep-voetbalshirts verkoopt. En die shirts (van clubs) zijn echt duur als je ze origineel wil kopen. Dat werd dus een keihard verbod. Met uitleg erbij uiteraard.

    Nu koopt hij ook kleding van merken waar ikniet achter sta. Maar dat kan/wil ik niet tegenhouden. Ze vinden me hier al een enorme zeur wat dat betreft. Dus ik sta hem meer toe dan dat ik mezelf toesta (t is ook zijn geld). Maar Chinese troepsites zijn echt een harde grens.

    Amazon zit nog in de discussie-zone. Man wil er nog weleens bestellen. Die is veel meer impulsief en materialistisch dan ik en denkt veel minder na over de gevolgen van zo'n bestelling.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Dit is ook een irritatiepunt van mij, ik ken namelijk heel wat "groene" mensen die om de haverklap bij Amazon bestellen :confused: Of tenminste, ze claimen groen te zijn... Ik vraag me af waarom mensen zo fel tegen Shein (e.d) zijn, maar Amazon ineens geen probleem is?
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.224
    5.997
    113
    Vrouw

    Amazon staat tegenwoordig ook, net als bol en andere grote sites, vol met Chinese meuk.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Vreselijk.
     
  13. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    W.b kleding, wij kopen eigenlijk alleen nog maar tweedehands, of kopen stof en laten we iets maken door een naaister. Tweedehands is voor ons niet alleen ivm milieu, maar ook omdat er verder weinig opties zijn: nieuw is troep uit China en voor betere kwaliteit moet je een aantal uren reizen. En tweedehands is kwalitatief gewoon veel beter hier.
    Gelukkig zorgt tweedehands er bij ons niet voor dat we meer kopen dan nodig, want dat is nogal een valkuil bij de meeste mensen geloof ik. En dan is er nagenoeg geen milieuwinst. Ook bestellen we niet, maar kopen het gewoon bij de tweedehands kleding-kraam op de markt of in een fysieke winkel.
     
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.698
    6.000
    113
    Amazon is ook een slavendrijver. Die Bezos harkt miljarden binnen, maar het uitvoerend personeel werkt voor een hongerloontje en loopt de benen onder hun lijf vandaan om aan de target te kunnen voldoen. Mogen nog eens niet fatsoenlijk naar de WC.
     
    citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Toevallig zag ik laatst een item over armoede in de VS (was van Nieuwsuur), ging o.a over slechte werkomstandigheden. Kennelijk is het dus normaal in de VS om met een luier aan te werken omdat je dus niet eens naar de wc mag tijdens werkuren. :eek:
    Om het dan nog maar niet te hebben over zwangerschapsverlof, betaald worden tijdens ziek zijn (überhaupt je ziek mogen melden als je niet ontslagen wil worden), betaalde vakantieuren... Vind het soms echt bizar hoe een groot deel van de Amerikaanse bevolking leeft, er vanuit gaande dat het officieel toch het rijkste land ter wereld is.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.698
    6.000
    113
    Waar val je precies over? Dat die sporters vooral dierlijke eiwitten eten of dat de Spelen dit faciliteert?
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Ik "val" er niet zozeer over hoor :) Maar vind het inderdaad opmerkelijk dat ze kennelijk zoveel vlees nodig (denken te) hebben. Volgens mij is dat nogal hardnekkig bij de meeste sporters. En idd, vind het toch opmerkelijk dat dat wordt gefaciliteerd.
    Maar ja, milieutechnisch bekeken: waarschijnlijk is al dat gevlieg er naartoe (ook van toeschouwers) wel weer erger dan dat vlees. Gelukkig is 't geen jaarlijk evenement.
     
  18. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.076
    27.702
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het voor topsporters tijdens een evenement als dit erg moeilijk is om hun volledige eiwitbehoefte uit vegan eten te krijgen. Vast niet onmogelijk. Maar het zal voor de meeste sporters ook niet de eerste prioriteit zijn. Due hebben maar 1 focus daar, en dat is presteren.

    De hele logistiek rondom de spelen zal idd wel een grote belasting zijn.
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.903
    20.010
    113
    Er zit natuurlijk nog een grijs gebied tussen een (vrijwel) carnivoor dieet en veganistisch: vegetarisch of zelfs flexitarisch. Van veganistisch ben ik zelf absoluut geen fan, ook voor "gewone" mensen. Dat is echt geen ideaal dieet waarbij je allerlei pillen bij moet slikken om maar tekorten te voorkomen. En dan nog zien veel veganisten er niet bepaald gezond uit.
    En w.b dat laatste: je kan je afvragen hoe egocentrisch het is om er zo'n milieubelastende leefstijl op na te houden alleen om te willen "presteren". Voor mij is dat niet heel anders dan de reislustige persoon die het zo leuk vind om heel de wereld af te reizen voor de leuk, of modefanaten met ieder seizoen een nieuwe garderobe. Maar die worden daar, in tegenstelling tot topsporters, sneller op veroordeeld.
     

Deel Deze Pagina