Aangescherpte ‘eetregels’ voor zwangere vrouwen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Tessss, 18 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Kwam er net, na per ongeluk iets verkeerds te hebben gegeten (kaastapenade met blijkbaar eigeel), achter dat de regels voor voeding zijn aangescherpt ten opzichte van mijn vorige zwangerschap. En die is echt nog niet zo lang geleden (2016).
    Nu mag je dus ineens helemaal geen tonijn meer, ook niet uit blik terwijl dit 1,5 jaar geleden nog mocht met mate. Ook paté mocht toen beperkt tot een paar boterhammen per week en nu dus helemaal niet meer. En zo zullen er vast nog wel meer dingen zijn. Wordt er een beetje ongelukkig van. Ergens heb ik het idee dat we een beetje doorslaan met z’n allen maar ik wil geen risico’s nemen met mijn ongeboren kindje. Hoe gaan jullie hiermee om? Heb het trouwens ook gewoon al gegeten omdat ik dacht dat ik de ‘regels’ nog wel wist van mijn vorige zwangerschap.

2. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Heb ik ook gemerkt inderdaad. Mijn vorige zwangerschappen waren in 2009/2010 en 2010/2011.

Nu mag salami etc. bijv. ook niet meer volgens het Voedingscentrum. En harde rauwmelkse kazen. Maar ik vind dan ook weer bronnen die goed onderbouwd aangeven waarom dingen wél kunnen.

Salami: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/145943-zwanger-en-salami.html

Harde rauwmelkse kaas: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/142628-zwanger-en-kaas.html

Ik houd dus gewoon de regels aan die er een aantal jaren geleden ook waren en eet met mate tonijn uit blik en als ik er echt zin in heb een broodje paté. En dus ook gewoon salami/chorizo en harde rauwmelkse kaas.

3. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.476
    5.837
    113
    Oeps, ik eet ook gewoon broodjes met paté en salami en mijn vorige zwangerschap was in 2017. Overigens mag volgens de gynaecoloog salami en droge worst gewoon. Heb het nog gevraagd.

4. chicca

chicca Fanatiek lid

14 mrt 2012
    1.019
    466
    83
    Vrouw
    Hoe zit dat met die tonijn dan? Ik weet niet beter dan dat uit blik mag maar idd met mate, niet meer dan 1a2 X per week. Vorige week namelijk gewoon gegeten terwijl de zwangere waar het wel bekend van was iets anders kregen.

5. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Op de site van het Voedingscentrum staat nu dat het niet mag, ook niet uit blik. Ik denk dat ik dat ook blijf doen hoor met mate. En ik zal bij mijn verloskundige ook eens navraag doen over droogworst. Zou wel fijn zijn als dat mag. Heb weleens gehoord als er veel zout in zit je het wel mag eten omdat bacteriën niet kunnen groeien dam.

chicca vindt dit leuk.
  6. NurseKel

NurseKel Bekend lid

20 sep 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Mijn vorige zwangerschap was ook in 2016, en dus dacht ik het idd nog wel te weten..
    Ik eet dus regelmatig (1-2x per week) één boterham met smeerworst en heb 2wkn geleden nog een pastasalade met tonijn uit blik gegeten.. oeps.

7. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Ik gebruikte de Zwanger en zo app om voedingsmiddelen te checken en daar mag tonijn uit blik en smeerleverworst nog wel. Met mate dan en dat heb ik ook gewoon gegeten.
    Het Voedingscentrum is dus een stuk strenger.

8. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Waarom zeggen we toch steeds dat dingen niet mogen? We zijn toch volwassenen, geen kleine kinderen, en wij bepalen wat we eten en drinken. Wat door het Voedingscentrum wordt aan-en afgeraden en waarom is één ding, maar het is aan ons om te bepalen wat we doen met die aanbevelingen. Zeggen dat iets "niet mag" creëert een cultuur waarin snel wordt aangenomen de zwangere geen zeggenschap heeft over haar gezondheid en wat ze wel of niet in haar mond stopt. En daar moeten we voor waken. Zwanger of niet, het is jouw lijf en jij hebt de eindverantwoordelijkheid en de zeggenschap.

Het taalgebruik moet echt veranderen. Voedingscentrum raadt aan. Voedingscentrum raadt af. Voedingscentrum zegt niet: "Mag niet."

Leni88, Glimmer, Cynnie1984 en 10 anderen vinden dit leuk.
  9. siepel

siepel Actief lid

15 jun 2010
    417
    206
    43
    Hmm volgens mijn vk en boekje mag tonijn uit blik wel, en pate etc met mate.
    Droge worst enz niet. In de app, die samenwerkt met voedingscentrum staat hetzelfde!

10. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik hoor het al, niet super eenduidig dus dat advies, ook niet via dezelfde bron. Ik blijf gewoon af en toe tonijn eten. Paté laat ik denk ik wel staan als ik via de RIVM site zie dat dat gevoelig is voor listeria (al heb ik in het echt alleen ooit van gerookte zalm gehoord dat er ook echt listeria im is aangetroffen).

11. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Wazig, ik ben in juli 2017 bevallen en tot die tijd mocht tonijn uit blik zeker nog met mate net als pate.

Ik vond het al raar dat tussen 2014-2017 koffie al van 2 naar 1 was gegaan.

12. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.221
    28.179
    113
    Je bent vrij om te eten en drinken wat je wil.
    Als het voedingscentrum iets afraadt dan neem ik dat wel serieus. 9 maanden geen tonijn, prima. Al moet ik 9 maanden op rantsoen, alles voor de gezondheid voor het mensje in aanmaak in je buik.

Littlegirl1989, Snoopy1979, Raket78 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. dingetje81

dingetje81 Actief lid

21 nov 2011
    166
    186
    43
    Het voornaamste probleem vind ik voornamelijk dat er steeds meer opgelegd word wat je niet mag eten. Nog een jaartje en je mag echt alleen nog maar een stronk selerie eten:roflmao: paté eet ik, maar met mate. Salami eet ik, maar met mate. Tonijn, wat een roofvis is en niet mag net zoals andere roofvissen (oa paling, zwaardvis, makreel enz) mag niet, maar eet ik ook met mate. Je kunt je niet houden aan alles wat het Voedingscentrum je oplegt want dan kun je echt niks meer eten. Enige dingen waar ik wel echt mee uitkijk is verse vis, filet americain (en andere vleessoorten die niet goed doorbakken zijn), dingen die bereid zijn met verse eieren (zoals verse aïoli of diverse toetjes) en rauwmelkse kazen, dat eet ik pertinent niet. Voor de rest vind ik t langzaam een beetje doorslaan allemaal.;)

Strijkkraal en HvO vinden dit leuk.
  14. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Bijzonder; ik wist niet dat tonijn uit blik nu ook al niet meer mag... Dat heb ik deze zwangerschap dus wel regelmatig gegeten... Heeft iemand enig idee waarom die regel is veranderd? Ik weet dat roofvissen niet mogen omdat er teveel kwik in kan zitten. Maar dat dit voor tonijn uit blik in principe niet geldt, omdat het jonge vissen zijn toch?

15. HvO

HvO Niet meer actief

Ik dus ook! En tonijnsalade op brood etc. Kan mij ook echt niet heugen dat ik toen ik de eetregels ging checken het niet mocht. Moet echt vrij recent veranderd zijn dan!

Ellen8 vindt dit leuk.
  16. dingetje81

dingetje81 Actief lid

21 nov 2011
    166
    186
    43
    Ze willen gewoon niet hebben dat we teveel aankomen denk ik... Dus alle groenten mag je wel blijven eten:roflmao::roflmao: (zou mij hebben geholpen, ben nu 37 weken en +23 kilo:|)

17. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Paté heeft niet te maken met listeria, maar met vitamine A. Dit is een stapel-vitamine, wat schadelijk kan zijn als je er teveel van in je lijf hebt. Vandaar dat dit wordt afgeraden.

Wat tonijn betreft: dit is inderdaad het nieuwste advies (het helemaal niet eten). Eerder werd gedacht dat er in tonijn uit blik minder kwik zat, maar dit blijkt niet zo te zijn (volgens RIVM en RIKILT) vandaar dat het advies is gewijzigd. Dat niet elke verloskundige dit weet/aangeeft is omdat veel verloskundigen ook maar een keer in de zoveel tijd dit soort dingen checken. upload_2018-3-19_19-57-36.png ),

Het is natuurlijk niet zo dat zodra je een broodje tonijnsalade eet, dat je dan een kwikvergiftiging oploopt. Tonijnsalade bevat een veel minder groot percentage tonijn dan als je een tonijnsteak naar binnen werkt.

Verdorie, het lukt me niet om de link te plakken, hopelijk werkt dit: https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/documenten/risicobeoordeling/voedselveiligheid/archief/2016m/advies-over-methylkwik-in-vis/advies+methyl+kwik.pdf

Raket78 en KleineLai vinden dit leuk.
  18. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28

Dank je!
    Ik schrik er wel van, want ik heb deze zwangerschap geregeld tonijn uit blik gegeten. Moet ik dit nog bespreken met mijn verloskundige? Wat voor risico's kleven eraan voor de kleine? Maak me geloof ik wel een beetje zorgen...

19. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Het word steeds erger in 2020 moet je potten kopen die je kan aanmaken met water omdat niks meer mag haha.

dingetje81 vindt dit leuk.
  20. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Wie weet, wat alles wat we nu nog 'mogen' eten, allemaal voor schadelijks blijkt te bevatten.
    Mijn moeder werd tijdens de zwangerschap (weet niet of dat van mijn zus of mij was) geadviseerd om vooral extra lever te eten, goed voor t kind! :o:

En later blijkt dus dat vitamine A zich opstapelt en totaal niet gezond is...

Ik heb ook tonijn uit blik gegeten deze zwangerschap. Er staat nog een blikje in de kelder, en die ga ik ook nog gewoon eten, door de pastasalade. Daarna koop ik geen nieuwe meer, maar ik ga hem nu niet ineens weggooien.

Deel Deze Pagina