Dag allemaal, Ik zal even uitleggen wat mijn situatie en vraag is. Ik ben momenteel 6 weken zwanger en vanaf de 5e week heb ik af en toe last van bruine afscheiding (vegen). Ik weet dat dit onschuldig kan zijn, maar ook dat dit uit kan lopen tot een miskraam. Ik moet wel zeggen dat de thuis situatie best stressvol is, omdat mijn ouders en zus niet achter mijn zwangerschap staan. Sinds ik het aan mijn ouders en zus verteld heb, is mijn afscheiding veranderd. Daarvoor had ik er geen last van. (Mijn zus had tijdens haar zwangerschap ook last van rare afscheiding en wist daardoor niet zeker of zij zwanger was.) Wat kan ik doen om dit te veranderen? Heeft het misschien met stress te maken dat ik ineens last heb van bruin/ gelige afscheiding? Ik woon gelukkig wel op mezelf, dus rust kan ik wel proberen te nemen. En ik voel me nog wel zwanger (gevoelige borsten, veel plassen, moe en soms misselijk.) Ik ben ook helaas best veel afgevallen in korte tijd. Ik woog eerst 68 kilo en nu nog maar 62 kilo. Ik weet dat het voor jullie ook moeilijk is, maar hebben jullie misschien adviezen of een verklaring voor mij? Liefs, Chocoprinses
Hoi chocoprinses, Wat jammer dat je geen support krijgt van je familie, juist nu je ze zo nodig hebt! De afscheiding heeft niets met je stress te maken, je hebt daar geen invloed op. Gele afscheiding is normaal, als het groen word ga dan even langs je huisarts. Bruinige afscheiding is vaak afkomstig van een haarvatje dat is geknapt bij je baarmoedermond. Dit is vaak heel onschuldig en word veroorzaakt door de goede doorbloeding en de groei van de baarmoeder. Door de zwangerschap veranderd je eet patroon en stofwissleing en ook stress heeft invloed op je eetpatroon en stofwisseling daardoor kan je afvallen. Dit kan zolang je niet bewust lijnt geen kwaad, zorg dat je regelmatig, gezond en gevarieerd eet, doe je dit dan geeft het niets dat je wat afvalt. Maak een afpraak bij een verloskundige dan kan je over twee tot vier weken tercht voor een echo. Imke
Hoi Imke, Bedankt voor je reactie! Ik ga inderdaad zo snel mogelijk een afspraak maken bij een verloskundige. En waar ik ook regelmatig last van heb zijn krampen van mijn baarmoeder, heeft dit te maken met de groei ervan? Het is echt de eerste keer voor mij, vandaar al die vragen haha. Maar nogmaals bedankt voor je reactie! Liefs, Chocoprinses
Hoi Imke, Ik wou nog even zeggen dat mijn ouders er nu (gelukkig) wel helemaal achter staan! Ik krijg veel steun van ze en ik kom vaak langs om daar heerlijk te eten haha. Mn ouders en zus willen er helemaal bij betrokken worden en mn moeder gaat as maandag ook met mij mee naar de verloskundige. De bruine afscheiding is nu ook weg en soms is het nog geel, maar niet extreem (gelukkig.) Ik ben ook steeds heel erg moe en heb gevoelige borsten. Ook vaak een rare smaak in mn mond, is dat ook een zwangerschapkwaal? Nou iedergeval bedankt voor je reactie! Liefs, Chocoprinses ps. ik heb gelukkig ook geen blaasontsteking/infectie