Wanneer mijn zoontje 6 maanden is willen we graag beginnen met bijvoeding. Dit willen we deels a la Rapley doen (stukjes aanbieden en zelf laten proeven) en deels op een lepeltje aanbieden. In mijn hoofd heb ik het idee: eerst een borst aanbieden, dan twee lepeltjes groente/fruit, dan datzelfde fruit in de hand om mee te spelen/proeven enz. En dan de tweede borst als toetje. Nu begint iedereen over mixen enzo, maar ik vroeg me af of je met 6 maanden nog groente en fruit moet mixen of dat prakken al voldoende is? Of als tussenweg raspen (al zie ik dat niet gebeuren met een banaan haha ) Wat is jullie ervaring? (ik vraag het ook omdat we vrij snel op vakantie gaan en ik geen mixer mee kan nemen maar wel een rasp en een vork lukt ook nog wel Ik toets graag even of dit realistisch is haha)
ik heb alleen fruit gemixt...maar PAS wanneer hij alles apart heel lekker vond en goed at, gewoon geprakt en alleen voor de variatie...dit deed ik ehct alleen af en toe! Oh en wel es voorgekomen toen ik enorme haast had..dan prakte ik ff snel een banaan met whatever... groente alleen gemixt geprakt als stampotje dus aardappel+groente...ook alleen ter variatie..maar alles in het begin geowon het liefst puur raspen doe ik alleen met een appel Ik deed met sommige dingen in het begin eerst de stukken eten en proeven en ontdekken..en daarna of tussendoor wat hapjes...maar dee ddit alleen in het begin omdat ie nogal wat kokhalzde...maar zodra het weer goed gign ben ik gestopt met prakjes
wij zijn wel eerder begonnen met bijvoeding, maar hier eet ze bv wel geprakte banaan (echt helemaal geprakt) maar geen geprakte meloen ofzo, dan is dat toch nog te "korrelig". Wij pureren het eten dus nog, maar zijn dus ook geen rapleyaanbieders. Ik zou zeggen, gewoon beginnen met geprakt eten, goed gaar koken, komt goed! Over borst en dan eten. Hier is het zo dat ze dus geen groente/fruit wil als ze honger heeft, dan wil ze de fles. wij begonnen met bijvoeding op een punt dat ze wel uitgeslapen was, maar (naar onze verwachting) nog niet echt honger had. dan een paar hapjes/likjes (haha) en vervolgens de fles. Succes en fijne vakantie!
Met mixen bedoel ik pureren met de staafmixer (sorry, onduidelijk). Hier ook één groente- of fruitsoort per keer! Dan ga ik wel prakken proberen. Ach als het niet werkt merk ik dat natuurlijk ook snel genoeg. En tussen twee voedingen is natuurlijk ook een slim idee! Wil niet dat mijn productie terugloopt namelijk.
ohhh sorryyyyy...nou ik heb nooit iets gepureerd...ha het wel gedaan als het nodig wa.s..maar prakken was voldoende als de groente gewoon goed gaar was...ik wilde dat ie gewoon aan stukjes gelijk zou wennen...
Als een banaan in stukken niet zo goed lukt, dan kun je ook met een theelepeltje steeds wat eraf schrapen, dat is lekker zacht en dat zo geven. Wil je kind dan niet meer, dan hab je gewoon nog een stuk banaan in je hand dat je zo verder zelf kunt afbijten. Is ook erg makkelijk als je onderweg bent, meer dan een banaan en een lepeltje heb je niet nodig. Alles wat gaar en zacht is kun je ook prakken. Appelpartjes kun je zacht maken door ze even in de magnetron te zappen en af te laten koelen. Dan heb je iets wat je kind kan vastpakken, maar je kunt het ook prakken.
Ja Fafje dat idee heb ik dus ook: pureren vind ik maar omslachtig (ik ben lui..) maar wist niet of het dus ook kon. Maar het kan dus, als uk het tenminste accepteert haha. Als hij meteen het zelf eten snapt dan houd ik er ook snel mee op hoor. Maar nou ja omdat de kans op allergieen weer toeneemt als je te lang wacht met bijvoeden wil ik toch dat hij wel al iets binnenkrijgt en proeft. Dirksmama bedankt voor de tips. Dat is precies hoe het in mijn hoofd zat. Ben blij dat ik niet iets geks heb verzonnen. He jullie maken me helemaal blij, heb helemaal zin in het eerste weekend van juli nu haha
Je moet het geowon proberen...lukt het niet, kan je altijd nog fijner prakken..maar prakken von ik al behoorlijk glad... en op vakantie zou ik me geen zorgen maken, je hebt je borstvoeding lekker bij je...egeft niks als je kidnje dan weinig eet...! Fruit ging hie rin het begin het best, ha dook het idee dat ie het kauwen, dara beter mee oefende...en vervolgens lukte groente ook beter... (vooral rijpe mango en peer gign rapley heel goed)
Hier gaat banaan rapley heel goed! Hij knaagt zo een halve banaan weg. Zo koddig om te zien. Groente gaat hier ook maar zozo, hij lijkt de structuur niks te vinden ofzo.
@ fafje nee ik maak me ook geen zorgen hoor, hij komt verder niets te kort en heb ook geen haast. @ rata ik begreep dat banaan juist vaak bleef hangen in het keeltje, net als aardappel?
Oh, hier niet hoor. Aardappel hebben we nog niet geprobeerd. Van de banaan knaagt hij een stukje af en als dat te groot is dan kokt hij het wel terug tot het eruit komt, of tot hij het tussen zijn kaakjes krijgt om te kauwen (zó scheetig). De eerste keren schrik je daarvan maar ik ben er nu aan gewend.
OT: wat knap dat je ft kolft! Respect hoor! Okay ik ben er wel uit. Op vakantie een bordje en een lepel mee en veel slabbers (heb van die plastic schorten). En als het niet lukt, dan maar niet. Is hij er waarschijnlijk nog niet aan toe
Hier ook een combinatie van rapley en lepeltje eten. Banaan en tomaat eet ze zo weg, heel leuk! Helaas heeft ze moeite met poepen dus krijgt ze maar weinig banaan. Datgene wat ik met een lepeltje geef, pureer ik wel ( staafmixer ) maar inmiddels niet meer zo soep-glad. Mijn ervaring is inmiddels wel dat ze in gepureerd eten sneller "stikt" als in rapley. Gisteren met gepureerde zoete aardappel 3x moeten helpen het uit dr mondje te krijgen, de 3e keer kwam alles ook mee. Met gepureerde advocado ook meer verslik problemen als met happen. Prakken lukt hier ook redelijk. Ik zou toch eventueel een staafmixer meenemen en een vork heb je ook zo mee een staafmixer neemt tenslotte erg weing ruimte in en je hoeft al geen flesjes & potjes mee te nemen! Wbt tijd van eten; hier ook tussen een voeding in. Dus bijvoorbeeld om 16.00 melk, om 18.00 eten en om 19.30 melk.
Hij kan wel mee maar we hebben geen stoom haha. Wat leuk dat jullie kleine het zo goed doet als hij zelf hapt
Wij zijn sinds kort ook begonnen met bijvoeding. Alls nieuwe dingen 3 dagen achter elkaar. Eerst broccoli, toen bloemkool, toen worteltjes en toen sperziebonen. Toen weer herhalen, maar niet perse 3 dagen of in dezelfde volgorde. Daarna ook fruit gegeven en begonnen met peer. Nu bezig met banaan. Wij doen hetzelfde als dat jij van plan bent: deels met een lepel geven en altijd een paar stukken geven. Hetgeen wat ik met de lepel geef prak ik, omdat ik wil dat hij het proeft zoals het is en dus niet als vloeibaar.. En als je toch al stukken wilt geven, heeft pureren niet veel nut voor mijn gevoel. En sommige dingen zijn gewoon niet handig om in stukken te geven, dan doe ik het niet. Peer ging met grote stukken niet fijn en banaan plet hij snel, maar ja..! Oja, en ik ben begonnen met groente en ook fruit aanbieden vlak voor een fles. Dus dat hij er trek in had en daarna nog een fles zou willen. Ik vind dat het heel goed gaat, Simon hapt al aardig en eet werkelijk alles zonder rem!!
Het na een voeding vast voedsel aanbieden heeft zeker wel voordelen. Moedermelk helpt o.a. Bij het makkelijker verteren. Bij onze dochter was dat erg duidelijk omdat ze krampjes had als ik niet eerst voedde.