Ik heb tijdens de zwangerschap van Thirza wel bekeken hoe dat zit, maar werkgevers zijn niet verplicht om dan ook na de bevalling mee te schuiven naar weer 12 weken. Dat mogen ze wel doen, maar ze mogen ook gewoon aanhouden dat je iig 10 weken na de bevalling hebt en iig 16 weken totaal aan verlof hebt. Zolang dat zo is, mogen ze dus bij een latere bevalling ook zeggen dat je dan pech hebt en dus geen 12 weken verlof meer krijgt nadien. Dus dat moet je vooral bij je werkgever even navragen, hoe die dat regelt! Ik stop 6 weken vooraf, maar de verwachting is hier al dat het moeizaam gaat worden om mijn verlof te halen, vanwege bekkenklachten. Kom ik eerder thuis te zitten in de ziektewet, dan gaat daarmee automatisch je verlof 6 weken voor de uitgerekende datum in: dan heb je daar geen keuze meer in en houd je dus maar 10 weken bevallingsverlof nog over sowieso.
ik heb ook tot 36 weken doorgewerkt vooral omdat ik dacht van als ik tot 34 weken doorwerk en de kleine wordt ook nog eens haast 2 weken te laat geboren zit in 8 weken thuis!!! ook ik denk dat het heel veel van je baan afhangt. Ik werk als kapster en heb het echt mega druk gehad de laatste dagen omdat me vaste klanten allemaal wisten dat ik dalijk minimaal 16 weken vrij zou zijn!! en daarbij niet genoeg personeel op die hele drukke dagen. dus tja ik was echt gesloopt op het laatst !!! sommige dagen kon ik haast niet meer lopen aan het eind van de dag maar hou ook heel veel vocht vast helpt ook niet mee!! maarja zit nu inmiddels lekker thuis van mijn verlof te genieten! groetjes
Hoi Ik las een paar misverstandjes. Alleen als je 6 weken voor de datum stopt heb je de kans dat wanneer je tot over de 40 weken gaat erbij te krijgen. Je moet namelijk minstens 10 weken vrij zijn na de geboorte. Als je gebruikt maakt van vakantie en dan met 4 weken met verlof gaat kan je dat veel beter na je verlof opnemen. Omdat je dan de meeste kans hebt op die extra verlof dagen. Dus stop je met week 34 doe dat dan met je zwangerschapsverlof want dan weet je zeker dat je niet (8 weken) tot 42 weken verlof hebt gehad en gebruik je vakantiedagen achter je verlof. Stel dat je over de uitgerekende datum gaat dan moet je namelijk 10 weken vrij hebben...Dus bij 42 weken heb je dan geen 16 maar max 18 weken verlof. Die extra wachttijd is dan voor je werkgever. Het enige voordeel van doorgaan tot week 36 is dat je hoopt die extra 2 weken dus optijd bevallen met baby te hebben. Overigens is het zo als je ziek of deels ziek bent 2 weken voor je 34e week dan MOET je met 34 weken met verlof. Ik wilde eerst ook tot 4 weken doorwerken, helaas v.a week 24 kreeg ik het erg lastig dus ben nu ook verplicht te met 36wk te stoppen. En ik vind dit nu ik op week 32 zit echt helemaal niet erg. Vakantie achter het verlof aan en ik ben ook lang thuis. Ps. Je mag ook bijvoorbeeld voor 5 weken van te voren kiezen trouwens.. Groetjes!
ik twijfel heel erg, maar ik heb een staand beroep waarbij ik veel moet lopen ook dus ik vermoed zomaar dat ik het niet ga redden tot 4 weken voor de uitgerekende datum, maar ik wil dat wel het liefst. Hoef het gelukkig nog niet te beslissen.
Tja, je weet niet of je overtijd raakt. Ik kies voor 4 weken van tevoren omdat ik zeker wil weten dat ik 12 weken met de baby heb. Ze zijn echt nog heel mini met 10 weken. Maar aan de andere kant moet je wel zorgen dat je niet ziek wordt - dan ben je verplicht om je verlof eerder in te laten gaan. Ik heb ook heelveel harde buiken, en als dat erger wordt kom ik eerder thuis. Ik heb het geluk dat ik thuis kan werken, dus ga dat nu 2 van de 4 dagen doen.
Ik kies ook voor 6 weken van te voren en 10 weken verlof na de uitgerekende datum. Ik plak hier wel gelijk 2 weken vakantie achter aan omdat ze toch een vervanger moeten regelen en die 2 erken extra dan ook niet uitmaken. Ik heb wel echt een kantoorbaan dus voor het zware werk hoef ik het niet te doen maar heb hier ook nig een dreumes rond lopen en ik ben de helft van de maand altijd alleen omdat mijn vriend in de binnenvaart werkt. Deze heeft geregeld 1 week voor de uitgerekende datum vrij te zijn en 4 weken erna. Dus dat is wel heerlijk!
Hier is de planning eruit te gaan met 36weken. Als dat lukt dan. Ik werk 2,5dag in een winkel en dan ook nog eens de halve vrijdag en zaterdag,dus best heftig want het is bijna de hele dag staan. Er zit een zenuw klem in mijn rug,momenteel ben ik onder behandeling van een fysio en gaat het goed maar ja niemand die weet of het goed blijft gaan. Met Tycho werkte ik 40uur per week in de winkel en toen had ik helemaal nergens last van en heb toen ook tot het maximale gewerkt... Dus het kan nog alle kanten op hies. Gelukkig heb ik alles al besproken met werkgever die gaat er rekening mee houden dat ik ook met 36weken al uit kan vallen. xxx
Hier was de planning ook zes weken van tevoren met verlof te gaan. Ik had al vroeg een vervanging kunnen regelen (ben filiaalmanager van het Kruidvat hier in het dorp, dus er moest goede vervanging zijn natuurlijk, gelukkig is er een ass filiaalmanager van een ander filiaal, die filiaalmanager gaat worden zodra er een filiaal voor haar beschikbaar is, die mij die weken overneemt), en plak er drie weken vakantie achteraan. Helaas zit ik nu al vier weken thuis en met die vakantie erbij, is mn eerste werkdag pas 11 september! Maar mij hoor je niet klagen hoor hihi
Aangezien mijn werk 6 weken aan houdt van te voren, heb ik dat ook aangehouden en geloof me het is heerlijk!! Ik ben nu bijna 39 weken en nu wordt het pas echt zwaar. Mocht je je tijdens je verlof nog lekker veel kunnen en willen doen zou ik aanraden 6 weken van te voren. Succes met je zwangerschap
Mijn planning was ook om tot 36 weken door te werken, dacht dat ik dat makkelijk aan kon, maar die laatste weken vallen erg tegen. Dus heb begin deze week besloten om eerder te stoppen en vandaag is mn laatste dag, heerlijk gewoon!! VK's raden vaak 6 weken aan, vanwege de mentale en lichamelijke voorbereiding op de bevalling. Je hebt die weken echt wel nodig om je voor te bereiden en tot rust te komen. Ook al denk je misschien van niet en heb je zoiets van pfffff ik ben het zat, toch is het goed om niet te werken en gewoon wat aan te rommelen, wandelingetje maken enz. Volgende keer ga ik voor 6 weken, die 4 weken vind ik echt niet te doen.
Me too. Heb je tenminste kans dat je de eerste weken van je verlof echt nog wat kunt. Ik kon vanaf 37 weken namelijk helemaal niks meer, (BI), en was dus erg blij dat ik de 3 weken daarvoor tenminste nog wat had kunnen doen... (want daar kwam ik in m'n laatste werkweken ook weer totaal niet aan toe: die combi was te druk).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het net als de vorige keer vanaf deze termijn (ong. 30 weken) echt pittiger begin te vinden. Ik zou voor 6 weken kiezen als ik fysiek werk had, ik ga nu deels thuiswerken en trap eerder op de rem (veel harde buiken). Ik vind het wel fijn om langer door te werken, juist ook omdat ik weet dat sommige dingen van mijn werk (met name reizen of lezingen buiten mijn eigen universiteit geven) moeilijker gaan als ik weer een heel klein babietje heb. Het ligt er denk ik ook aan wat voor werk je doet, of je overgenomen wordt of niet (ik niet, maar mijn aanstelling wordt verlengd aan het eind zodat ik langer heb om mijn project in af te ronden), en of je het prettig vindt om thuis te zijn zonder agenda. Ik wist me in mijn verlof de eerste periode geen raad, ik hou juist erg van de dagstructuur met werk. Maar ik was erg moe, en heb daar vooral aan toegegeven die weken, ga ik nu ook doen
ik ben planner en als je 4 weken van te voren met verlof gaat en later dan je uitgerekende datum bevalt heb je vanaf dan gewoon recht op 12 weken. En als je vroeger bevalt natuurlijk nog langer dan 12 weken Net zoals je 6 weken van te voren altijd recht op 10 weken en wanneer je eerder bevalt meer van 10 weken. Je hebt altijd recht op min 16 weken verlof.
Wauw bedankt voor alle reacties meiden! Ik heb besloten om 6 weken van te voren met verlof te gaan. Het begint nu al wat zwaarder te worden en heb onwijs last van mijn stuitje en werk ook op kantoor.. ik heb helaas geen donut of dergelijke om de pijn in mijn stuitje te verlichten en ben eind van de week ook echt dood op.. Aangezien ik als uitzendkracht werkt en de roulering door blijft gaan, moet ik officieel stoppen op mijn werk omdat ik met verlof ga en na mijn verlof weer solliciteren maar dat betekent dus dat ik nu het beste mijn vakantiedagen op kan nemen, anders worden ze weg gegooid en dat willen we niet natuurlijk Ik ga dus eigenlijkkkk 7 weken van te voren lekker stoppen, erg he haha maar wel heeerlijk!
ik had voor 6 weken gekozen ook voor de rust, ik wou lekker even genieten van mn buikkie, rust in mn hoofd en we iets meer focussen op de bevalling. Heb alle puntjes op de I kunnen zetten in mn huis en alles een goede schrobbeurt gegeven. Maar vooral rust en even genoten van de laatste weekjes. Gelukkig want ze was 1,5 week te vroeg
Ik ga 4 weken van te voren nemen. Mijn werk is maar 10 minuten van huis en ik werk op kantoor en mag lekker rustig aan doen. Ik plak na mijn verlof ook meteen 4 weken vakantie. Ik wil gewoon na de bevalling zo lang mogelijk thuis blijven met mijn kindje. 10 weken vind ik echt nog veel te jong. Maar dat ik ook bij iedereen anders.
Je hebt idd altijd recht op minimaal 16 weken verlof. Dus ook wanneer je 4 weken tevoren stopt en je kindje komt later, dan schuift je eerste werkdag door naar achteren. je krijgt hierover ook bericht van van het UWV, wat je laatste verlof dag is. Dus werkgevers moeten hier in mijn ogen ook gewoon in meegaan. Bij de oudste ben ik doorgegaan tot 4 weken tevoren, is prima gegaan. Bij de tweede ook 4 weken tevoren, maar heb ook nog 2 weken vakantie vooraf genomen... dus met 6 weken tevoren alsnog gestopt. Bij beide aantal dagen overtijd gelopen en daardoor ook "later" weer gaan werken. Nu bij nummer 3 weet ik t nog niet. Eigenlijk wil ik wel 6 weken tevoren "vrij", maar moet nog even in overleg met mn collega en mn leidinggevende. Vooralsnog zal ik niet worden vervangen tijdens mn verlof (nieuwe bedrijfsstrategie ) En mn collega wil ik ook nog graag vakantie nemen in september.
Hoi, Ik ga ook voor de 4 weken van te voren (als alles goed blijft gaan), dat is bij mijn zoontje ook gelukt. Hij is 9 dagen over tijd geboren en ook mijn 12 weken verlof zijn na de bevalling ingegaan. Ik ben toen bijna 18 weken thuis met verlof geweest.
bij de eerste met 4 weken gestopt, en dat vond ik al erg lang duren toen pff.. en dat vonden ze ook allemaal heel erg knap dat ik het zo lang heb volggehouden.Werk in de horeca,en dat is soms best zwaar. Ik heb nu gezegd ook weer 4 weken, maar ja je weet het niet natuurlijk, ik zei probeer t , heb er nu ook eentje lopen van 22 mnden, dusja..we zien het wel. heb liever langer na de bevalling.