3,5 en gaatje in kies....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maria80, 30 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Vanochtend naar de tandarts geweest voor mezelf en mn zoontje. Ik gaf al aan dat hij onder/achter in zn mond niet wil dat we daar poetsen, want dat doet pijn. Doen we natuurlijk wel hoor.
    Maar nu........dus toch een gaatje in zn kies:(. Mocht van de tandarts meekijken en ik zag het ook.
    Baal er echt van. Over drie weken gaan ze het vullen. Ze denken zonder verdoving, maar daar denk ik nog even over na hoor. Vind het nogal heftig. Denk dat mn vriend maar met hem meegaat, weet niet of ik dat wel kan. Arm kind.
    Baal er echt van, zo jong en dan al een gaatje. Gaat dit nu zn hele kindertijd zo door....
    Iemand ervaring met gaatjes vullen bij jonge kinderen.

2. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Sneu idd maar voel je niet te schuldig, tenzij jullie je kinderen teveel suikers geven en/of niet goed poetsen natuurlijk. ;) Maar vaak is het gewoon erfelijk...als jij of je man een zwak gebit hebben dan is de kans op een zwak gebit (en dus al heel jong gaatjes) bij je kinderen ook erg groot.

Ik zou er wèl zaak van maken dat de tandarts geen traumatische ervaring wordt, dus idd aansturen op goede pijnstilling. Sterkte, hoop heel erg dat het meevalt! :)

3. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Hier vanochtend met de oudste naar de tandarts geweest voor het vullen van een kies.
    Dit terwijl ze weinig snoept maar de tandarts zei ook dat het niet altijd daar aan hoeft te liggen.

Maar goed,ik had ze goed voorbereid en ook verteld over de prik met verdoving.
    Ligt ze in de stoel zegt de tandarts dat pijnstilling niet nodig is en dat ze meer last hebben van die prik dan het vullen.
    Was echt bang dat ze zou schrikken van de pijn en een volgende keer niet meer mee zou durven gaan.
    Maar onze tandarts vertelde rustig wat er gebeurde,er werd wat geschraapt en voor hij met de zuiger begon even laten zien wat hij ging doen.
    Was zo gepiept en ze heeft geen kik gegeven.
    Naderhand vertelde ze dat het helemaal geen pijn deed maar dat het juist kriebelde.
    Alleen het water vergat ze uit te spugen,vond ze vreemd en dat heeft ze door geslikt wat ze wel erg vies vond.

4. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Oh, ik hoop zo dat het bij hem ook zo mee gaat vallen. Hij vindt de tandarts nu nog leuk, hopen dat dat zo blijft. Vriendlief was ook niet zo blij en staat ook niet te springen om mee te gaan.
    Wij hebben allebei een goed gebit (vriend nooit gaatjes gehad, ik pas vanaf mn 18e). Hopen dat dit het voorlopig laatste gaatje is.

5. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Ja hier ervaring, mijn dochter had 3 gaatjes en zonder verdoving laten vullen. Het boren zelf deed geen pijn, mijn dochter raakte in paniek door het geluid van het boren. Ik zou niet kiezen voor een verdoving, zon prik doet juist pijn en daarna moet er nog geboord worden.

6. dekilene

dekilene Niet meer actief

Mijn dochter had vorige week ook een gaatje die gevuld moest worden.
    Ze kreeg eerst een verdovendzalfje daarna de druppels (prikje) ze had niet eens door dat de druppels eigelijk eem prikje was.
    Ze gaf geen kick, ze zei mama ik vond het zo leuk bij de tandarts!..;)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier heeft mn oudste 2 gaatjes volgens mij. Onder een verkleuring en gaat nu wat meer naar binnen. Boven een zwart klein puntje.
    Ondanks 2x daags goed poetsen en weinig suikers.
    Hier heeft ze er geen last van dus de tandarts doet er niets aan.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is het een melkkies of een grotemensen kies? Want in het eerste geval vind ik 3 weken wachten tot het vullen erg lang. Jelle had een gaatje in een melkkies (bleek achteraf, eerst was het een bruin puntje, wist ik veel) en ik dacht: Ik vraag het volgende week bij de tandarts wel. (moesten toch voor controle) 3 dagen later was de halve kies afgebroken en moest hij dus getrokken worden. Met melkkiezen gaat dat zo snel omdat ze zo zacht zijn, zei de tandarts.

Overigens hier ook eerst verdoofd met een zalfje en toen met een spuitje verdoving, dat ging prima.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dat vind ik een geweldig idee eigenlijk...noem het gewoon anders..

Die verzovende zalf kreeg ik vroeger ook ( ook 3,5) en volgens mijn moeder ging het daarom echt super...

Maar het druppels noemen...briljant...want je liegt niet echt :D

10. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Gaatjes hoeven niet door het snoepen te komen, door (veel) antibiotica kunnen ze ook gaatjes krijgen, die rommel tast de tandjes ook aan!

11. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Hier heeft zoontje ook 2 gaatjes moeten vullen. Met 4,5 en 5 jaar.
    De eerste keer spartelde hij wel tegen (licht dat scheen in zijn ogen, en de boor uiteraard), de 2e keer was hij heel stoer en gaf geen kik.
    Beide keren is er verdoofd en dat vond hij minder erg dan het boren zelf.

Hier heeft de tandartsassistente me overigens de 2e keer een enorm schulgevoel aangepraat. 'Hij is nog maar 5 en dan al gaatjes' enz.enz.
    Heb haar ook gezegd dat we 2 keer per dag poetsen en hij bijna niet snoept.
    Maar ik moest mijn kind ook maar helemaal geen fruit meer geven naar school en geen vruchtensap, ranja was ook slecht. Haar advies was thee zonder suiker, melk en water. Worst en kaas etc. ... uuh ja, alsof dat gaat werken :).
    Al baal ik er natuurlijk wel van dat hij nu al 2 gaatjes heeft gehad.

12. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Mijn dochter van bijna 5 had met 3,5 jaar ook haar eerste gaatje :(. We letten erg op de voeding en beperken eet/drinkmomenten, snoepen is in principe 1 keer per dag. Poetsen 2 keer per dag. wat baaaaalde ik van dat gaatje zeg! Voelde me er echt slecht over.
    Het was bij Julie steeds 1 kiesje. dat gaatje is toen geboord, wat vrij goed ging zonder pijnstilling (en Julie is geen held!). De tandarts was heel rustig, resoluut en legde haar alles uit wat ze ging doen en welke instrumenten ze gebruikte. Liet haar ook eerst alles voelen op haar handje.

Na het vullen van dat gaatje bleef Juul steeds op en af last houden van die kies. Vorige week zelfs de vulling afgebroken met een stukje kies erbij :x. Tandarts stond ervan versteld, verder is haar gebit hartstikke goed. Er was geen andere optie dan de kies te laten trekken. Vanmiddag zijn we in de Amalia kliniek in Kerkrade geweest, en is de kies er onder lichte narcose uitgehaald. Dit om het voor haar zo pijnloos mogelijk te maken en haar geen tandarts-trauma's te bezorgen.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn oudste had een jaar geleden een gaatje. Volgens de tandarts omdat hij diepe groeven heeft. Lag volgens hem niet aan de hygiëne. Maar voelde me toch ontzettend schuldig.

Ze wilden eerst aparte afspraak maken voor het gaatje, maar ik heb erop aangedrongen meteen te doen. Anders zit je er maar tegenaan te hikken. Het was over voor hij er erg in had. We hebben het trouwens constant schoonmaken genoemd. Dat klinkt minder dreigend dat boren. Na afloop kreeg hij een stuiterbal en dat was hetgeen hij had onthouden, dus helemaal goed.

14. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Vanmiddag was het zover. Maar ging allemaal prima. Het moeilijkste vond hij nog dat hij zo lang zijn mond moest openhouden! Verder luisterde hij prima en gaf geen krimp. Stoere jongen!
    Ik heb erna er geen aandacht meer aangeschonken. Maar net voordat hij moest slapen, ging hij bij mij nog even tandarts spelen en alles even herhalen. Een mooie manier om het te verwerken.
    Morgen nog even de prik op het consultatiebureau halen. Dan hebben we wel weer genoeg gehad deze week.

Deel Deze Pagina