Hallo allemaal. Woensdag heb ik mijn 20 weken echo in het AZM in Maastricht. Dit zou een uitgebreidere echo zijn i.v.m. medicijngebruik. Mijn vraag is nu, heeft iemand van jullie ervaring met de uitgebreide echo in het AZM en kan iemand me vertellen wat ik hiervan kan verwachten?
Niet in het AZM, maar ik heb ook net een GUO gehad in het zkh vanwege mijn vorige zwangerschap en een afwijking bij mijn dochtertje. Een GUA is iets uitgebreider dan een SEO, en wordt door een gynaecoloog gedaan, terwijl de echoscopist toekijkt (dus 4 ogen ipv 2). Soms is het omgedraaid, dat de echoscopist het doet en de gyn meekijkt. Ze werken een vaste volgorde af, volgens protocol, waarbij ze o.a. kijken of alle hersenen aanwezig zijn, de ruggegraat compleet is, het aangezicht in orde is, de voeten goed staan, ze kijken of alle ingewanden er zijn, meten een aantal vaten, bekijken het hart en de bloedtoevoer in detail, meten het kind en meten je vruchtwater.
SEO is een normale 20 weken echo neem ik aan? En wat is dan het verschil tussen GUA en GUO? Hoelang duurt zo'n echo meestal?
Heb bij alledrie de kinderen de echo in het azm gehad. Kindjes zijn van top tot teen onderzocht. Incl bloedvaten en de aanleg. Stroming van het bloed door het hart en de aorta. Hebben 3D gekeken naar een hazenlip of openverhemelte. Kreeg hier ook een 3D foto van. De gyn deed de echo en een echoscopiste zat erbij.
Dan kijken ze er wel echt heel goed naar ja. Of hadden ze bij jullie een speciale reden om 3D te kijken naar die dingen? Heb sowieso nog nooit eerder een 20 weken echo gehad dus ben wel erg benieuwd wat me te wachten staat. Ook wel benieuwd of ze dan nu eindelijk het geslacht kunnen zien.
Heb zelf ook een uitgebreide 20w echo gehad. Bij ons was het alleen vanwege medicatie gebruik. Wij zijn er bijna een ochtend mee bezig geweest. Om een aantal dingen goed in beeld te brengen moet het kindje niet verkeerd liggen. Dus ik ben tussendoor 3 keer gaan lopen met mijn man. Bij ons was het een gynaecoloog in opleiding die het oz deed en ervaren echoscopiste die mee keek. Dat zal ook misschien voor extra vertraging gezorgd hebben. Voorafgaande werd er aan ons gevraagd of we het geslacht wilde weten. Ze gingen er niet specifiek naar zoeken. Maar aan het einde van het oz heeft ze het ons wel laten zien.
De SEO is idd het Standaard Echoscopisch Onderzoek dat iedereen tegenwoordig met 20 wk aangeboden krijgt. De GUO is het Gynaecologisch Ultrasound Onderzoek (geloof ik) en het voornaamste verschil is dat door de gyn wordt gedaan met toezicht van een echoscopist (dus 4 ogen) en vaak langer duurt dan de SEO. Alhoewel, mijn GUO was snel klaar want de baby lag er goed voor, ik was met 30 min weer buiten.
Ik heb vandaag de 20 weken echo gehad in het dependance van het AZM in Eindhoven (speciaal voor prenatale diagnostiek). En het was niet anders dan een gewone 20 weken echo. Alleen doet een gynaecoloog de echo en zijn de beelden veel scherper waardoor ze alles in beter detail kunnen bekijken. Wij stonden overigens na 20 min al weer buiten. Succes!
Ik heb de echo's daar gehad ivm hartafwijkingen bij neefjes van mij. Gelukkig zijn mijn kinderen gezond. 3D was standaard voor de hazenlip zo kunnen ze het goed van voor zien. Een tip voor een beweeglijke baby, eet een half uur voor de echo een mars. Werkt echt. Het geslacht was ook duidelijk te zien, als je het wilt weten natuurlijk anders van te voren aangeven. Heb het bij nr 2 (jongen) en 3 (meisje) zelf gezien. Wilde het bij de eerste niet weten.
Vanmorgen de echo gehad en we stonden inderdaad met een half uurtje weer buiten. Alles was echt heel duidelijk te zien en ook in orde. Het geslacht had ik ook zelf al gezien (meende ik tenminste) voordat de echoscopiste het zei. Had het inderdaad goed gezien.