2 keer een 1-eiige tweeling?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door narf, 9 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat dit misschien gevoelig kan zijn voor sommige dames op dit stuk van het forum, maar ik moet het toch even kwijt en mss zijn er wel vrouwen die hetzelfde meegemaakt hebben.

In 2012 na ICSI 1 zwanger na tp van 1 embryo, op de eerste echo zagen we twee hartjes! Een-eiïge tweeling dus. Gelukkig ging alles goed en zijn onze jongens ondertussen al 2,5j.

April 2015 beslisten we nog eens de procedure te starten voor een derde kindje. 2 cryo tp gehad en 1 verse tp (telkens 1 embryo)
    Nu weet ik sinds eind november dat ik zwanger ben van de verse tp.
    Begin deze week echo gehad en wat niemand had verwacht maar de iedereen wel grapjes over maakte was zichtbaar... wéér twee vruchtzakjes! Alleen was dit keer in 1tje een vruchtje met hartslag te zien (oef!) en het andere vruchtzakje was iets kleiner en leeg. (klinkt raar maar dubbel oef!)
    Gyn heeft het drie keer nagekeken en er zit nu echt niks in. Volgende echo is op 30/12. Met de woorden van de gyn 'dan weet je nog dit jaar hoeveel het er zijn ;) '

Nu mijn vraag, iemand enig idee hoeveel kans er is dat er dan opeens twee vruchtjes zullen zijn? Ik vermoed dat die kans heel klein is net omdat ze eeneiig zijn en dus de bevruchting op dezelfde moment was en ze dus eigenlijk even ver zouden moeten staan. Bij 2-eiïg kan je nog denken dat eentje iets later ingenesteld of bevrucht geweest is (nu ja, bevruchting is altijd hetzelfde bij icsi natuurlijk)
    Ik zie nog een tweeling eigenlijk écht niet zitten... wilde een derde kindje om van te genieten en mee buiten te kunnen komen zonder dat je een halve verhuiswagen mee moet nemen of je een attractie bent...

Ik hoop echt dat er iemand is met ervaring hiermee?

2. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Aan ervaringen heb je niet veel om een kans in te schatten. Daar heb je statisteken voor nodig. Volgens de site van Freya is er een kleine kans dat een enkel embryo zich nog deelt in meerdere ukjes. Maar hoe groot die kans is staat er niet bij.
    Meestal wend ik me voor dit soort vragen tot websites van internationale wetenschapstijdschriften. Maar doordat in het buitenland nog vaak meerdere embryo's worden teruggeplaatst is de gerapporteerde kans in de internationale rapporten vele malen groter. Daar heb je dus niets aan.

3. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja maar het ís dus wel al gesplits in 2, alleen staat het ene dit keer wat achter in groei (of is gewoon niet vedergedeeld)
    Ik weet dat ervaringen geen sluitend antwoord geven, maar dat doen statistieken ook niet... die zijn nl niet toepasbaar op specifieke situaties. En we hebben al iets te vaak aan de kant van de 'kleine' kans gezeten om dat te vertrouwen ;)

Dus nog steeds op zoek naar dames die ook een 1 eiige tweeling hadden met eentje die achter stond in groei (ongeacht de afloop)

4. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Barbje vindt dit leuk.
  5. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb het artikel (bijna :p ) helemaal gelezen maar geeft geen antwoord op mijn vraag. (ik vermoed dat jij ze ook verkeerd begrijpt)

Ik vraag me dus niet persé af wat de kans is op een tweeling na tp van 1 embryo. Want het is al een tweeling (of in elk geval begonnen als een tweeling).
    Maar eerder wat de kans is dat er in die lege vruchtzak toch nog iets ontwikkelt. Het feit dat het 1 eiig is is volgens mij wel van belang omdat de vruchtjes dan toch even oud zouden moeten zijn en dus ook even ver zouden moeten staan op echo.

6. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    In 2012 na ICSI 1 zwanger na tp van 1 embryo, op de eerste echo zagen we twee hartjes! Een-eiïge tweeling dus. Gelukkig ging alles goed en zijn onze jongens ondertussen al 2,5j.

April 2015 beslisten we nog eens de procedure te starten voor een derde kindje (wat is immers de kans dat er weer een 1 eiige tweeling zou aankomen) 2 cryo tp gehad en 1 verse tp (telkens 1 embryo)

Nu weet ik sinds eind november dat ik zwanger ben van de verse tp.
    Begin deze week echo gehad en wat niemand had verwacht maar de iedereen wel grapjes over maakte was zichtbaar... wéér twee vruchtzakjes! Alleen was dit keer in 1tje een vruchtje met hartslag te zien (oef!) en het andere vruchtzakje was iets kleiner en leeg. (klinkt raar maar dubbel oef!)

Gyn heeft het drie keer nagekeken en er zit nu echt niks in. Volgende echo is op 30/12. Met de woorden van de gyn 'dan weet je nog dit jaar hoeveel het er zijn '

Nu mijn vraag, iemand enig idee of er nog kans is dat dat lege vruchtzakje toch nog een vruchtje ontwikkelt? Ik vermoed dat die kans heel klein is net omdat ze eeneiig zijn en dus de bevruchting op dezelfde moment was en ze dus eigenlijk even ver zouden moeten staan.
    Bij 2-eiïg kan je nog denken dat eentje iets later ingenesteld of bevrucht geweest is (nu ja, bevruchting is altijd hetzelfde bij icsi natuurlijk)

Ik zie nog een tweeling eigenlijk écht niet zitten... wilde een derde kindje om van te genieten en mee buiten te kunnen komen zonder dat je een halve verhuiswagen mee moet nemen of je een attractie bent...

Ik hoop echt dat er iemand is met ervaring hiermee?

7. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Oh zo. Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.
    Ik denk dat je gyn gelijk heeft. Als er niets in zit, dan kan er volgens mij ook niets ontwikkelen. In zo'n vroeg stadium zou je ook bij achterlopende ontwikkeling gewoon een vrucht moeten zien, toch?

Wil je graag nog een tweeling?

8. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Met eeneiig niet. Ik ben nu opnieuw zwanger van een twee eiige tweeling, de oudste twee zijn van 2013. Tja, tis even een omschakeling, want ik heb er straks dus 4 onder de 4, maar eigenlijk was ik er wel direct blij mee :) of er in het vruchtzakje nog iets kan komen weet ik niet, weinig verstand van. Maar als het eeneiig is, lijkt de kans dat er nog wat in komt heel klein, omdat het volgens mij gelijk op zou moeten gaan.

9. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    op je latste vraag, zeer duidelijk neen :D

maar juist in zo'n vroeg stadium zieje eerst een vruchtzak, dan een vruchtzak en dooierzak en dan pas een vruchtje. Het vruchtje in het andere zakje was ook maar een paar mm groot.
    Maar het is dat dus waar ik graag ervaringen over zou horen :)

10. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja dat is mijn idee ook, maar het blijft maar door mijn hoofd spoken. Ik hoef écht geen tweede tweeling meer, hoe graag ik mijn jongens ook zie, vier kids zie ik niet zitten.
    Jij proficiat met je zwangerschap! Gelukkig ben jij er wel heel blij mee he ;) je zal idd je handen vol hebben maar je krijgt er zoveel van terug he!

11. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Ja, maar met een strakke planning hopen we straks alles rond te krijgen. Mn partner werkt en ik studeer voltijds, dus organiseren is wel een must. Maar het idee dat er straks weer twee babietjes trappelen, weer twee kleintjes tegen me aan, heerlijk!! Ik had met een kindje ook al superblij geweest, maar dat ik het tweelinggevoel nog een keer mee mag maken vind ik echt fantastisch! En hoe het verder reilt en zeilt komen we wel weer tegen. Het scheelt dat ik niet anders gewend ben dan een tweeling. Maar dat het ff pittig wordt, dat is wel duidelijk. Ik hoop voor jou op een mooie zwangerschap, een of twee. Zouden het er wel twee zijn dan red je dat ook wel. Ik snap heel goed dat het idee je angst aanjaagt, maar als het wel zo blijkt te zijn, dan hebben je kindjes wel geluk met een mama die al een beetje weet hoe het werkt :)

12. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Lastig! Begrijp je gevoel wel, het zou 'leuk' zijn om gewoon eens 1 kindje te hebben.

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Hoi, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Ik denk dat niemand hier je 100% zeker kan zeggen dat daar echt geen vruchtje meer in zal groeien. Om jezelf weken lang in onzekerheid te besparen zou ik zelf vragen om een eerdere echo. Lijkt me dat je over een of anderhalve week wel meer duidelijkheid zou moeten hebben toch? Daar zou ik gewoon om vragen. Succes!

14. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik mag 'al' binnen 3w terug; Vroeger kon echt niet door de feestdagen. Gyn zat ook helemaal volgeboekt en ging er zelf nog even tussenuit.

Jurassic, de zwangerschap zou ik ook met plezier nog eens overdoen, dat is het probleem niet :) en op zich de twee lieve babietjes ook niet, maar borstvoeding aan twee baby's terwijl er 2 kleuters rondlopen, evt weer een vroeggeboorte, altijd die dubbele wagen (of ze alletwee in de draagdoek maar dat blijft ook niet praktisch als er nog 2 rondlopen), dubbele gebroken nachten (héle slechte slapers hier) pff... ik word al moe bij de gedachte.

ach ja, we zien wel op 30/12. Zal er maar vanuit gaan dat het er eentje is, gyn leek daar toch vrij zeker van.

15. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Kan je geen pretecho boeken? Hier heb je inwendige pretechos en dan wie weet kan je over een week terecht

16. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk dat mijn man me ziet aankomen :p die verklaart me gek dan :D

17. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Wow wat spannend joh. Ik snap je gevoel. Hier ook een eeneiige tweeling en vind dat al druk zat haha ;). Maar ik zou ook echt gewoon eerder een pretecho laten maken :p wat m'n man er ook van zou denken. Dan heb je hopelijk wat eerder duidelijkheid! Tja, en anders nog even afwachten..

18. narf

narf Lid

5 dec 2010
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb net even gegoogeld en het enige centrum dat ook inwendig pretecho's doet moet ik meer dan 1,5u voor rijden, en dan 35€ betalen om wss 1 kindje te zien... het zal toch afwachten worden vrees is. Maar als je logisch denkt kan het bijna niet he. Er was ook geen dooierzak in die lege vruchtzak dus die zou dan mss net 5w 'ver' zijn, terwijl het vruchtje al 6w voorbij was. Maar een week verschil bij een 1 eiige tweeling... zal wel niet kunnen denk ik.

19. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Ik heb je topics even samengevoegd; want dubbele topics zijn niet toegestaan.

Groetjes,
    Babii

20. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Snap je angst! De angst voor vroeggeboorte met name en of het allemaal weer gezond mag zijn. Zoveel risico's.

Bij mijn tweede zwangerschap was er ook even vrees voor nog een twin gezien mijn hcg waardes. Ik bleek verder zwanger dan gedacht.

Een vierde is hier echt ook van harte welkom maar tegelijk, ook liever niet meer.

Deel Deze Pagina