18 of 20 inch fiets jongen 6 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Dobbertje26, 11 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dobbertje26

Dobbertje26 Actief lid

7 dec 2016
    104
    24
    18
    Vrouw
    wat is wijsheid, wie kan mij helpen?

Zoals de titel al zegt, een 18 of 20 inch fiets.

Mijn zoontje heeft begin dit jaar een 16 inch fiets gekregen, eerst met zijwieltjes maar al binnen een paar weken fietste hij los. inmiddels is hij weer wat gegroeid en moet het zadel wat omhoog.
    Een vriendje van hem heeft onlangs een nieuwe fiets gekregen en nu wil hij natuurlijk ook een nieuwe. Dat vindt ik nu nog niet zo nodig aangezien hij met het zadel wat hoger hier nog prima een tijdje op kan fietsen.
    Echter in maart wordt hij 6 jaar en vinden mijn man en ik dat hij dan wel een nieuwe fiets kan krijgen voor zijn verjaardag.
    Nu zit ik alleen met het dilemma welke maat moeten we hebben. zelf denk ik 18 inch omdat dat logisch lijkt na 16! maar ik heb begrepen dat dit een tussen maat is en de "officiële" opvolger 20 inch is en ze dan met de 18 inch niet zo lang doen.

Zoals je misschien wel begrijpt snap ik er niks meer van, haha.
    Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied.
    bvd :thumup:

2. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Ik zou naar een fietsenwinkel gaan tegen die tijd en wat fietsen uitproberen.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ligt nogal aan zijn lengte en ook aan de framehoogte van de fiets.

Mijn dochter fietst sinds een aantal maanden (6 jaar en 3 maanden oid) op een 20 inch fiets. Die hadden we nog staan van haar zus. Zadel staat wel op zn allerlaagst.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ligt aan je kind en de specifieke fiets. Je zal moeten testen.

Mijn dochter fietst sinds ze 5,5 jaar is op een 20 inch. Is nu 122 cm, ze wordt deze maand zes. Maar ze fietste ook al wel zonder wieltjes sinds ze 3,5 jaar was, dus al wel veel evenwicht.

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dit. Mijn 6 jarige fietst nu op 22 inch omdat 18 inch echt te klein werdt en ik deze nog had staan van zijn broer. Zijn broer van 9 jaar fietst op 24 inch maar deze is eigenlijk even groot (qua frame) als 22 inch. Kortom een fiets moet je passen... succes!

6. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Ligt echt aan de fiets en het model. Mijn dochter heeft een 22" fiets, die net zo groot is als de 24" van haar broer.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Zeker 20 doen.
    Ze fietst hier zelfs al regelmatig op de 24 inch van haar broer.

8. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Ons zoontje is 119 cm en is net overgegaan naar een 20 inch fiets

9. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.841
    4.103
    113
    Het hangt enorm af van het model! Het is nl de wielmaat en dat zegt niet alles over de framemaat.
    Daarbij kan je kind nog flink groeien in de tijd tot de verjaardag, dus ik zou gewoon tegen die tijd rond gaan kijken en passen wat geschikt is.

10. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier een 18 inch maar hij is ook niet zo groot, 112 om precies te zijn (vandaag gemeten )
    Maar het verschilt idd erg per model

11. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Onze 6-jarige is bijna 1m35 en heeft een 24 inch fiets.
    Ik zou even passen in de winkel. En ook per model kan het schelen dus zou diverse modellen proberen te passen.

12. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Alleen leeftijd zegt niet genoeg, ook:
    Is hij normaal, langer of korter dan gemiddeld?
    Heeft hij relatief gezien lange benen (grotere broekmaat), zelfde maat boven en onder of kleinere broekmaat dan boven?
    Is het een fiets met een hoog of laag frame?

Pas dan kun je iets zinnigs zeggen als schatting. Maar dan moet de praktijk nog uitwijzen of het daadwerkelijk past.

Koop je je fietsen tweedehands of nieuw? Met het zadel omhoog kunnen kinderen gemiddeld 2 jaar doen met 1 wielmaat, en dan telkens 4 inch opschuiven.
    Of als je per 2 inch op wilt schuiven doen ze 1 jaar met een fiets, maar dan zou ik het wel tweedehands doen gezien portemonnee ;).

Mijn dochter is 118 cm, normale beenlengte, en is net overgestapt naar een 20 inch met lage zadelhoogte/frame. Ze kan dan met tenen beide zijden op de grond. Sommige kinderen kunnen ook goed fietsen zonder voeten op de grond, maar dat vind ik zelf niet zo veilig (maar kunnen ze dus een maat groter).

13. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Passen ishet verstandigste. Onze jongen in klein en wij hebben nu net een 24 gehaald voor zijn verjaardag. De 20 paste nu echt niet meer ook 26 geprobeerd maar dat was echt veeeelste groot.
    Wij hebben de kinderen altijd laten passen. Nieuw en tweedehands. Fiets staat nu nog bij opa en oma , we pimpen hem nog wat en dan krijgt hij hem pas op zn verjaardag.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.142
    35.785
    113
    Hier 20 inch, maar houdt al niet meer over.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Echt gaan proberen, het verschilt per model en merk. Mijn dochter fietste al heel lang los, begin dit jaar gingen we fietsen passen en op de ene fietste ze zoooo raar, op de ander nog raarder, terwijl ze qua maat hetzelfde waren op papier. Uiteindelijk vonden we een vrij sportief model en daar fietste ze direct heel goed op, dat was een 18 inch. Maar goed, genoeg 18-inch-fietsen waar ze echt niet goed op zat - stuur raar dichtbij of juist ver weg, zwabberende benen ongeacht de stand van het zadel etc. Dus echt; ga proberen!

Deel Deze Pagina