de gouden tip voor het slaapprobleem van onze zoon!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door marilouise, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Onze zoon van goed 2 jaar is altijd een redelijk vroege vogel geweest, en dan praat ik over half 7 7 uur. De laatste tijd is het vele malen erger geworden het is nu 5 uur hooguit half 6 en dat 7 dagen per week.

Inmiddels zijn onze opties op en weten we niet wat te doen we zitten er echt doorheen en bovenal onze zoon zit er mega doorheen hij is vreselijk moe nergens meer zin in wat we ook proberen, ik kan de hele dag janken van vermoeidheid dit is nu namelijk al vanaf november zo en ik zie dan ook vreselijk op tegen de klok die straks een uur terug gaat.

eerst even de feiten, hij gaat sinds kort 2 dagdelen naar de psz dit is nog maar sinds 1 week maar gaat redelijk goed.
    hij wordt in de ochtend wakker tussen 5 en half 6 gemiddeld genomen ook een dag of 3 in de week voor 5 uur, vanaf dat moment gaat hij niet meer slapen alleen maar heel hard gillen (hij kan zelf zijn bedje uit doet hij niet maar heel hard gillen en huilen) nou ja om de lieve vrede maar te bewaren met de buren (dat is een ander verhaal maar hoop gezeik) halen we hem eruit. hij komt dan tussenin liggen en gaat daar niet meer slapen, hij ligt te draaien te woelen mara geen seconde meer slapen en uiteindelijk zitten we met het hele gezin beneden om half6 6 uur. vervolgens gaan we in de ochtend, wandelen , fietsen, naar de speeltuin, eendjes voeren, weer of geen weer we gaan eruit lopen ook nog 2 keer met de hond. om 11 uur is meneer knock out niet meer te genieten en moeten we gaan eten anders gaat hij op de bank liggen slapen. en vervolgens gaat hij naar bed, als ik hem niet wakker maak na 1,5 /2 uur slaapt hij na 4 uur nog, dan is het weer met de hond uit en spelen eten koken en eten en na het eten gaat hij weer mee de hond uit laten en rond 7 uur stort hij helemaal in, huilen liggen van alles maar hij is dan doodmoe en gaat hij naar bed, er is met inslapen niet s aan de hand maar rond 5 uur begint de dag weer.

jullie snappen vast zometeen gaat de klok terug, en dan is het nog eerder.

Wat hebben we geprobeerd, niet meer slapen in de middag is geen optie wat we ook gaan doen, fietsen knutselen spelen hij valt echt in slaap, nog minder lang slapen in de middag maakt geen verschil. later naar bed wordt die nog eerder wakker.

dit hebben we allemaal al geprobeerd langere periodes achter elkaar. Hij heeft ook geen honger of iets. hij eet pas later op de ochtend omdat die eerder niet wil !

wie heeft de gouden tip

2. Bastet

Bastet Niet meer actief

Even een paar dingen die mij te binnen schieten:
    Verduisteringsgordijnen
    Bed verplaatsen, zodat het hoofdeind richting noorden staat
    Lamp op tijdsschakelaar, zodat deze op de tijd die je zoontje wakker wordt aangaat, dan kan hij spelen op zijn kamertje.

Of toch even een week doorbijten en 's morgens terugleggen met de uitleg waarom.
    En de buren, tja, even aangeven dat je dit gaat doen en daarmee klaar.
    Ook zij zijn erbij gebaat dat je zoontje 's morgens wat langer slaapt/stil is.

Wij zijn er nu mee bezig om de jongste door te laten slapen, we hebben hem aangewend dat hij 's nachts uit bed mag als hij wakker wordt, maar dat is nu afgelopen.
    We hebben nu twee nachten achter de rug en ik moet zeggen er zit ietwat verbetering in.
    Ik ga er de eerste keer dat hij wakker wordt naartoe, til hem op, even knuffelen en ondertussen zachtjes zeggen dat het heel laat/vroeg is, laten zien dat het donker is buiten, vertellen wie in huis er allemaal slapen en dan weer in bedje.
    De tweede keer geef ik hem alleen zijn tutje, een aai over de bol en ga ik weer weg.
    De rest van de keren ga ik niet meer naar hem toe, meestal is hij dan na een paar minuten stil.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    verschonen!en terug in bed leggen.vragen of hij wilt iets drinken?mijn jongen wordt wakker omdat hij plast of moet plassen.

4. marilouise

Nou dames bedankt voor de reactie helaas niets wat we niet al doen.
    verduisteringsgordijnen heeft hij al, verschonen doen we al, spelen op zijn kamertje wil hij niet, bedje hebben we inderdaad al verplaatst scheelt een half uurtje !

we zijn nu aan het proberen wat er gebeurd als hij 2 kleine slaapjes gaat doen op een dag !

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Even een heel klein commentaartje,

Als we straks de klok verzetten zetten we hem een uurtje VOORUIT ;) want het wordt Voorjaar.
    Dus misschien, heel misschien wordt hij dan pas om 6 uur wakker ipv 5 ;)

Komt je kleine zelf uit bed? dan zou ik hem gewoon terug brengen naar zijn kamer en weer in bed leggen.

Wat hier ook goed helpt is zeggen dat het helemaal niet erg is als ze niet meer moe zijn maar dat ze dan maar lekker even moeten gaan spelen in bed omdat mama nog wel moe is

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    slapen in de middag heeft volgens mij echt geen effect op vroeg wakker worden. als het echt heel erg is dan kun je hem een keer tot 22uur of zelfs later wakker houden en dan kijken hoe dat gaat, misschien corrigeert hij in de ochtend vanzelf.
    niet naar buiten gaan in de ochtend. hij moet de ochtend zon niet hebben maar de middag zon.(licht reguleert via ogen de slaapritme)

het kan ook doorkomende kiezen zijn?

7. marilouise

Ja inderdaad de klok gaat vooruit (stom zie je blond en slaapgebrek)

Hij komt zijn bed uit als wij komen maar als wij niet komen gaat hij zo vreselijk tekeer met gevolg dat onze pup (15 weken )daar op reageert en dan ook gaat zitten loeien (gevolg jochie en hond en katten overstuur en het hele blok klaarwakker ) terug in bed proberen we steeds maar hij raakt helemaal over de zeik.

8. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    hier ook een periode gehad rond de zelfde leeftijd?!!nu gaat het weer beter!
    ik ben helemaal niet van het boos worden maar soms werkt het ook goed als ik laat merken dat mama het niet echt fijn vind dat ze zo vroeg al wakker is(oeps)meestal gaat ze dan braaf liggen...maar ik moet zeggen dat t sinds een paar weekejs ook wel weer wat beter gaat dus misschien een sprongetje?!

succes!

9. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Je kunt zo'n tijdschakelaar met lampje proberen of die van Nijntje. Dat wilt ook weleens helpen. De kleine uitleggen dat als lichtje aangaat hij mag opstaan en dit iedere dag 5/10 minuten verschuiven met tijd. Totdat het uiteindelijk op de tijdstip staat die jullie willen bijv. 7 uur. Dit dan blijven volhouden en uiteindelijk zou hij dan deze ritme moeten hebben. Is even weer opnieuw aanwennen en doorzetten (weet dat het vermoeiend is :()

10. marilouise

Ja niet naar buiten gaan in de ochtend is geen optie de hond moet er toch uit, maar in de middag gaan we ook naar buiten hoor zodra hij uit bed komt gaan we naar buiten en dan rond half 5 gaat die nog een keer met papa naar buiten de hond uit laten en naar de speeltuin.

Doorkomende kiezen kan niet hij had alles al met 11 maanden (ook de achterste)

Ik heb hem nu op bed liggen, zit heel erg in dubio wat ga ik doen laat ik hem nu slapen en dan ophouden tot het bedtijd is (liefst nog wat langer maar als hij moe is valt hij op de bank of op het kleed in slaap dat is ook niet de bedoeling ) of nu wakker maken en straks nog een keer proberen.

ik ga inderdaad kijken voor zo een lampje !

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Als je hem écht niet wakker kunt houden overdag, je zéker weet dat hij ondanks het middagslaapje nog veel slaap tekort komt, dan zou ik zeggen: doorzetten!! Kies een christelijke tijd, waarvan jij vindt dat hij op zijn kamer moet blijven en hou je daar aan. Minstens 6 uur zou ik zeggen (om mee te beginnen?)
    Ik zou het middagslaapje zeker zo kort mogelijk houden (1,5u?).

Zo'n (nijntje) wekker is zeker iets om te proberen. Dan kan hij zelf zien, wanneer hij uit zijn kamer mag komen.
    Maar verder is het echt even doorzetten, vrees ik. Natuurlijk verzet hij zich en schreeuwt de hele buurt wakker. Hij wil zijn zin, lekker bij jullie liggen! Aan jullie de taak om een grens te trekken en je er aan te houden. Want nu weet hij dat hij toch wel zijn zin krijgt als hij gaat herrieschoppen.

Vertel hem (de eerste keer) duidelijk wat je van hem verwacht, kijk hem daarbij recht in zijn ogen aan en laat zien dat je het meent. Breng hem iedere keer dat hij komt terug naar zijn kamer. De volgende keren zeg je gewoon steeds iets van 'Nee, het is nog geen tijd om uit je kamer te komen/op te staan'. Daarna niets meer zeggen en gewoon terugbrengen. Totdat t tijd is om op te staan en dan ga je naar hem toe en zeg je duidelijk dat het nu tijd is om op te staan (als hij nog wakker is. Als ie slaapt, lekker laten liggen natuurlijk).
    Je kunt m niet 'dwingen' om te gaan slapen, maar wel om op zijn kamer te blijven.

Je kunt de buren vooraf inlichten, maar als je toch al een slechte relatie hebt, zou ik dr echt schijt aan hebben.
    Succes!

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou, hier heeft het schrappen van het middagslaapje toch echt ervoor gezorgd dat ze 's ochtends pas om 8u wakker werd, ipv uiterlijk half 7. (Maar bij ons was het belangrijkste t huilen 's avonds en 's nachts, ochtenden was slechts een bijkomend voordeel)

13. marilouise

Vanmorgen was er geen land met hem te bezeilen en het was echt vechten tegen de slaap, vorige week ook een nacht aan het spugen geweest daardoor maar 2 uur geslapen, het is net alsof (ik leg het even uit zoals ik het zelf ervaar heb er zelf ook snel last van ) je oververmoeid bent maar doordat ik zo vreselijk moe ben kan ik niet meer slapen .

vanmorgen om 10 uur heb ik hem op bed gelegd hij was zo vreselijk moe, ik heb even zitten twijfelen maar heb besloten te kijken wat er zou gebeuren en ben zelf ook even gaan liggen, meneer werd wakker om 15.15 had dik 5 uur geslapen en hij werd vrolijk wakker dat is voor het eerst sinds weken het was niet huilen maar gewoon mama klaar roepen !

vanmiddag had ik een totaal ander kind hij heeft gespeeld gewandeld, geholpen, van alles zonder huilen. Hij heeft super gegeten en vanavond een papje gegeten voor het naar bed gaan en hij is vrolijk naar bed gegaan. Nou zien morgenvroeg (zal je zien dat die nu lekker doorslaapt moet die vroeg op moet om half 9 op de psz zijn )

14. muis26

muis26 Fanatiek lid

ik denk dat het aan het slaap patroon ligt

ik zou in de ochtend de activiteiten iets gaan afbouwen.. zijn lichaam raakt er ook aan gewend dat jullie zo vroeg al zoveel ondernemen.. dus probeer het s morgens een rustig te houden. Dan zou ik hem eens 2 keer per dag laten slapen.. 1 uurtje per keer..... en dan aan het einde van de middag lekker eruit gaan en wandelen en naar buiten enzo..... en dan s avonds in bad en rond half 8 in bed leggen...

Zo krijgt hij wat meer ritme en went zijn lichaam er ook aan s morgens rustig te blijven en misschien slaapt hij zo wat langer door...

ik hoop dat je er iets aan hebt!!

Liefs Muis

15. muis26

muis26 Fanatiek lid

lees nu net je laatste berichtje pas..... dat klinkt toch alsof hij te weinig slaap krijgt ook overdag..

ben benieuwd hoe het nu gaat morgen!! ik denk dat hij gewoon iets later naar bed moet!! die van mij slapen ook altijd pas rond 8 uur!!

16. marilouise

we lopen niet vroeg buiten ik blijf juist liggen tot 8uur dan wassen en aankleden, in de buggy mee voor de hond en dan in huis aan de slag, spelen en pas naar buiten.
    In de middag zijn we rond half 3tot half 4en voor het eten nog even buiten bezig.
    later naar bed is geen optie voor regelmatig hij redt dat niet. Valt letterlijk om van de slaap

Hij heeft.tot 6uur geslapen en tot 6.20 op bed gelegen dus viel mee vandaag! Straks naar psz

17. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb niet alles gelezen, dus misschien heb ik wat over het hoofd gezien.

Maar had nog wat vraagjes ;)

Hoelang slaapt hij overdag en van welke tijden?
    Hoe laat gaat hij 's avonds naar bed?
    Hebben jullie een vast avondritueel?
    In wat voor bedje slaapt hij? Ledikant of peuterbed?

Als hij z'n middagslaap nog nodig heeft, zou ik hem aanhouden. Maar misschien kun je hem wel wat inkorten? Zo heeft hij toch z'n rust, maar als hij te lang overdag slaapt, heeft hij 's nachts ook minder slaap nodig omdat hij dan al uitgerust is.

En anders inderdaad even doorzetten. Hij heeft nu waarschijnlijk ook door dat als hij hard genoeg gaat roepen, mama toch wel komt. Dus blijft hij dat doen, omdat hij ervoor "beloond" wordt ;) Maar het blijft lastig met die ukken soms he?

18. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Misschien een open deur hoor maar heeft hij niet gewoon honger? Onze zoon heeft dit ook een korte periode gehad en toen hielp eeb (niet zo verantwoorde) warme fles pap om em nog een klein uurtje te laten tukken. Hij was toen wel wat jonger maar toch...

Heel veel succes! En s middags lekker mee slapen met hem he?

19. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Een kwestie van van oververmoeidheid en een verkeerd slaappatroon. Kies een tijd uit 6.15(?) En tot die tijd moet hij in zijn bed blijven liggen en komt hij er niet uit.
    Door hem bij je in bed te nemen en van alles te gaan ondernemen bevestig je hem in zijn gedrag.

Jij wil dit niet en je merkt dat het voor hem ook niet goed is. Stel een grens en houd je aan die grens. Ik weet zeker dat hij dan langer gaat slapen.

20. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    wij hebben ook slaapproblemen gehad met onze dochter (ruim jaar geleden) was elke ochtend rond 4 uur wakker en sliep alleen verder met haar hoofd tegen mijn hoofd aan. En daarvoor ook van alles geprobeerd. Bij ons heeft een homeopaat geholpen. Dus misschien ook een idee?

Deel Deze Pagina