15 weken zwanger, misselijkheid en vermoeidheid worden steeds erger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lisalotn, 17 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisalotn

Lisalotn Lid

14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Hallo,

Momenteel ben ik 15 weken zwanger van ons 2e kindje. Maar wat een verschil met mijn 1e zwangerschap! Naast brandend maagzuur voelde ik me echt goed toen. Nu al 3 maanden moe en misselijk maar de laatste dagen wordt dit steeds erger... ik krijg amper iets binnen, honger heb ik helemaal niet, de hele dag door kokhalzen en misselijk en slap... ik zou de hele dag in de zetel kunnen liggen en dutjes doen, volledig tegen mijn natuur in!

Iemand gouden tips? Ik neem nu al zwangerschapsvitamines, magnesium en gembercapsules tegen de misselijkheid...

Of kan dit toch plots over gaan :) of beter worden op zij? Zie het momenteel niet zo rooskleurig in ;)

2. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.874
    8.040
    113
    Wat vervelend!
    Het is wel herkenbaar, behalve dan dat het bij mij met 5/6 weken al begon.

Ik heb 2 medicijnen gehad maar die hielpen niet. Ik was zo vreselijk beroerd dat ik riep dat ik liever een abortus wilde dan dit nog langer meemaken.

En toch... in week 16 en 17 was ik ineens niet meer dag en nacht misselijk! Ik hoefde niet meer te spugen. Met week 18 ging het nog een stukje beter en nu ben ik al een paar weken eigenlijk niet meer misselijk!
    Dat was echt het ergste van alles. Nu lig ik nog steeds op de bank, maar ik kan met laptop op schoot weer werken. Op een goeie dag kan ik even naar de supermarkt lopen. En zo gaat het steeds iets beter.

Ter info: vlak voor de zwangerschap liep ik nog een halve marathon. Compleet gevloerd! En dan helpen de huis-tuin-keuken middeltjes helaas ook niet. Ik heb ook echt alles geprobeerd.

Meestal gaat het echt over. Maar er zijn helaas een paar dames die gewoon pech hebben en dit tot de bevalling blijven houden...

Ik hoop voor jou dat het snel beter wordt!

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.256
    1.165
    113
    De piek van HCG zit meestal tussen 12-16 wkn, daarna gaat placenta het overnemen en dat kan leiden tot verbetering van klachten ergens tussen 16-20 wkn (tweede trimester). Of dat blijvend is, dat weet je helaas nooit. Het is hard werken 'zwanger zijn', en je krijgt automatisch veel minder rust als je er al eentje hebt rondlopen...

Mijn belangrijkste tip is toegeven eraan en vooral veel rust pakken. Als je werkt, verminderen of stoppen. Als je huishoudelijke taken moet doen, meer uit handen geven. Ga inderdaad structureel een dutje doen overdag, en doseer je activiteiten.

Bij mijn 2e en 3e heeft 9 maanden geduurd, maar 'veranderde' het wel na 18 wkn. Heb een iets betere periode gehad tot ongeveer 22-24 wkn, daarna begonnen baby's hard te groeien en dat kostte ook bakken met energie en had weerslag op bekken ed.

Maar... zodra de placenta eruit was, wereld van verschil! Zo raar om opeens niet meer misselijk te zijn en alles met smaak te kunnen eten :thumup:

Lisalotn vindt dit leuk.
  4. Zuri

Zuri Fanatiek lid

26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ik heb HG dus niet helemaal vergelijkbaar, maar hier neemt het deze week ook ineens weer toe. Misschien hoort het bij het termijn? Als je last van maagzuur hebt zou je nog rennie/gaviscon kunnen overwegen. Als het na een maaltijd is antagel en als het echt met liggen is omeprazol.

Verder bij andere misselijkheid is suprimal en/of vit. B6 ook laagdrempelig en gewoon te koop bij drogist. Deze werken beste als je spiegeltje opbouwt dus echt vaste tijden continu innemen. Combinatie van beide is verkrijgbaar op recept als emesafene.

Zou bij gebruik van iets van bovenstaande wel echt even de verloskunde melden, maar gebruik is veilig. Misschien is het net wat je nu even nodig hebt deze paar weken

Lisalotn vindt dit leuk.
  5. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Vreselijk die misselijkheid, je wil wel maar je kan nauwelijks genieten zo. Ik had dat kokhalzen wat jij nu ook hebt vanaf week 5 en daarna ging het van kwaad tot erger. Hele dag misselijk, wel eten niet eten, niks hielp. En overgeven zelfs met lege maag, gebeurde zeker 4 keer per dag. Uiteindelijk 10 kilo afgevallen. Rond week 15 merkte ik wel op dat het heftiger werd, misschien toch iets mer de HCG die dan zn piek bereikt?

Uiteindelijk werd het hier na dacht ik na 23 weken iets beter. Ik heb helaas geen tips voor je want niks hielp. Ik wil je wel heel veel sterkte wensen verder.

Lisalotn vindt dit leuk.
  6. Foalan

Foalan Actief lid

29 dec 2021
    260
    196
    43
    Vrouw
    Hier ook met 12 weken echt hele dag misselijk. Eten en drinken lukt nauwelijks. Ik gooi t er niet vaak uit, maar krijg het gewoon niet weg. Ik eet veel ijsjes om toch wat vocht binnen te krijgen en verdoofd de maag iets....ik hoop dat de piek nu wel een beetje is.
    Ik krijg nu antagel en emesafene. Had eerst metaclopramide, maar daar kreeg ik zo'n honger van, wat ik dus niet opgelost kreeg. Maar spuug wel weer meer met emesafene...

7. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.414
    2.166
    113
    Hi,

Wat ontzettend rot om je zo te voelen.
    Zoals ik het lees klinkt het of het echt heel zwaar is. Ik zou het in elk geval bespreken met de verloskundige en wellicht is medicatie als emesafene voor nu echt helpend.
    Qua vermoeidheid: mij hielp/helpt het toch een beetje om er zo veel mogelijk aan toe te geven. Lekker die dutjes doen. Je lichaam vraagt echt om rust.

Daarnaast niet echt tips maar het helpt mij enigzins dat ik weet dat het tijdelijk is. Ook al is dat superlastig als je er midden in zit.
    Maar het accepteren en weten dat het voorbij gaat verlicht het echt een beetje.

Ik hoop heel erg dat het snel over gaat. Met het termijn waar je nu zit kan het echt wel ineens stukken beter gaan!
    Veel succes.

Lisalotn vindt dit leuk.
  8. Lisalotn

Lisalotn Lid

14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Och... ergens jammer om te lezen maar toch doet het stiekem ook deugd te lezen dat ik niet alleen ben.

Ondertussen heb ik Navalit, helpt me precies zeer goed alleen ben ik er wel ellendig moe van, geraak 's morgens amper uit bed als mijn zoontje wakker is. Nu 2 dagen niet genomen en het is opnieuw begonnen volle bak, dus toch maar weer nemen, ik dacht dat het met 17 weken plots voorbij was niet dus.

Ik ben wel enorm dankbaar voor iedere 'frisse' dag die ik heb, leer er dan van profiteren om dingen te doen en voor de rest er idd leren aan toe geven en rust pakken. Gewoon enorm wennen na een 1e zwangerschap zonder kwaaltjes. We zaten toen volop in de verbouwingen en ik kon vanalles doen, nu moet ik de plannen in mijn hoofd wat opbergen ☺ maar het begint al aardig te lukken, het is wat het is, als er maar binnen 5 maanden een gezonde kerel ter wereld komt ❤. Bedankt voor jullie lieve berichtjes X

9. Lisalotn

Lisalotn Lid

14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Zie dat jij een maandje later dan mij bent uitgerekend! Mocht je nog steeds zoveel moeten spugen, zeker eens informeren over navalit, je weet maar nooit dat het ook je wondermiddel is ;) . Succes, is lastig he als er al eentje rondloopt...

10. Lisalotn

Lisalotn Lid

14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Wow ook hevig... en erg wennen wss als je zo sportief bent. Maar door je ellendig te voelen wen je wel sneller aan alles he ik herinner me nog dat ik me de eerste dag op de bank zo schuldig voelde, nu is het een standaard onderdeel van de dag, de ene dag kort en de andere kom ik er niet uit. Hoop voo jou dat het verder blijft beter gaan zodat je nog wat kan genieten van je laatste maanden zwangerschap!

11. Lisalotn

Lisalotn Lid

14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Haha idd... bij mijn zoontje had ik de laatste maanden enkel enorm last van brandend maagzuur. Ik was er van overtuigd dat mijn slokdarm kapot was, enkele uren na zijn geboorte dronk ik fruitsap alsof er niks aan de hand was. Is idd 'raar' he, maar vooral zalig leuk :D

12. Lisalotn

Lisalotn Lid

14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw

13. Lisalotn

Lisalotn Lid

14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Leuk dat het bij jou plots beter werd! Dzt geeft me hoop :) ! Succes met de laatste loodjes en de bevalling!

vrouwvan vindt dit leuk.
  14. Foalan

Foalan Actief lid

29 dec 2021
    260
    196
    43
    Vrouw
    Ik zal t eens vragen als t blijft. Ben na 1 week emesafene weer gauw teruggestapt op metaclopramide. Nu veel minder vaak spugen en kan weer iets doen. Vooral mn ochtenden zijn goed. Maar de huisarts wilt wel dat ik langzaam afbouw als t lukt. Maar start straks ook met Ascal...3x raden wat daar bijwerkingen van zijn :|
    Gelukkig is mn zoontje heel lief. Laatst kwam hij bij me kijken tijdens het spugen, of ik water had en zei "komt wel goed hoor mama!" Dan smelt je toch, als een kereltje van 2,5 zo zorgzaam is :rolleyes:

Bij jou gaat t nu dus een stukje beter?

Deel Deze Pagina