Hoi, Wij hebben vanaf het begin een erg hongerig mannetje. Hij zit al op advies van het CB op Friso extra. Meneer heeft nu 5 voedingen waarvan 2 a 3 voedingen 210 + 7 schepjes zijn. meestal red hij het wel 4 uur maar soms zit er nog niet eens 3 uur tussen. Hij heeft ook echt honger! we geven nu in de laatste fles 2 eetlepels rijstebloem. Maar we beginnen te merken dat ook de 210 flessen soms geen voldaan gevoel geven. Ik weet echt niet wat ik hier mee moet! Heb hem gister een fruithapje aangeboden nou dat ging er wel in bij meneer. Maar doe dit liever niet. Hij stopt de laatste 2 weken ook alles in zijn mond. kwijlt en sabbelt en smakt op zijn vuistjes... De ene zegt niet doen! wachten met hapjes! de ander zegt luister naar je kind... Wie heeft hier ervaring mee
sabbelen en kwijlen heeft helemaal niets te maken met klaar zijn voor vast voedsel. Speekselklieren gaan nu beter werken en je baby ontdekt veel zaken met zijn mond . Is echt een fase in de ontwikkeling. Zou het echt niet doen hoor. Gun de darmpjes wat meer de tijd om te ontwikkelen.
Ja wel lastig, ik zie je dubio. Onze dochter had rond de 3 maanden haar 1e fruithapje (lees: 2 lepeltjes en dan een paar dagen niet) zij gaf aan daar behoefte aan te hebben. (Het eten net niet uit je handen trekken en als ze je zag eten super enthousiast spartelen en boos worden als ze dan niks kreeg) Ze heeft hier nooit last van gehad. Zij heeft ook nooit gekke bekken getrokken bij haar eerste hapjes, maar meteen een big smile haha echt zo van: ja! Je hebt de boodschap begrepen.. Echter, op de knuistjes zuigen heeft met ontwikkeling te maken. Ik zou hem ook niet te veel geven, het advies is eigenlijk pas vanaf 4 maanden. Ons zoontje is nu bijna 3 maanden en die toont echt nog lang niet de interesse in ander voedsel. Hij krijgt het dus ook niet. Rond de 4 maanden zie ik wel of hij interesse toont, zo niet wacht ik gewoon wat langer. Ik ben dan ook wel enorm fan van naar je kindje kijken. Ze zijn gewoon geen van alle hetzelfde, en dat is maar goed ook
Nog even drie weken uitzingen!! Met 18 weken kan je echt met een gerust hart starten met echt bijvoeding. Maak de flessen wat groter met extra water, leidt af (in bad doen, wandelen, aan- of uitkleden, spelen etc). En vind een goeie speen.
Hier hebben we het zelfde probleem. Echter wacht ik echt nog met bijvoeding. Op advies van CB mag ik met rijstebloem beginnen dat gaan we over twee weken proberen en dan probeer ik het nog even uit te zingen zo.
Ik ben op advies van de KA destijds met 3 maanden begonnen (wel heeeel weinig en selectief) omdat mijn zoontje een reflux en enorme obstipatie had en het bijbehorende drama. Hij kreeg destijds al fortevoeding ook. Er ging toen een theelepeltje rijstebloem door de fles (jbpm was geen succes hier) en om de dag een beetje groente of fruit. Vanaf 4 maanden zijn we elke dag groente en fruit gaan geven en vanaf 6 maanden ook brood erbij. Hier ging het heel goed, kreeg er een totaal ander tevreden kind voor terug! De eeuwigdurende huilbuien waren voorbij, obstipatie was opeens over terwijl hij op 5ml laxeermiddel leefde.. Sommige kindjes zijn er gewoon wél al aan toe, al zou ik normaalgesproken pas met 6 maanden willen beginnen (ja ook ik heb me ingelezen). KA zei wel dat hij dit alleen zou zeggen tegen mensen met een hongerig kindje van min. 7kg, een ontregelde spijsvertering (reflux+obstipatie) en verder een goede ontwikkeling.
Bedankt voor jullie reacties! Gister ook maar ff langs het CB geweest. Die zeggen ook liever niet. Maar hij mag echt maar maximaal 5 van deze grote flessen. Dus we gaan het nog proberen uit te zingen Tot eind deze maand!
Jij zegt een goede speen? Had in het begin difrax en bibi spenen. Difrax vond hij duidelijk niks! Hij heeft nu al die tijd bibi spenen en slaapt hier ook mee. Maar hoe weet je dan wat een goede speen is? Moet ik andere gaan proberen? En wat is het verband tussen een goede speen en honger?
Zorg ervoor dat je kindje 15-20 min over een fles doet. Als dat korter is, hebben ze zuigbehoefte. En dat is dus GEEN honger! Rijstebloem kan voor krampen zorgen en dat heeft weer onrust tot gevolg. Sabbelen op handjes = ontwikkeling. Wordt dat hierboven geschreven dan schrijft iemand vrolijk: hij trok het eten uit mijn handen dus ik begon maar met bijvoeden.... tsja....... wanneer luisteren/lezen we goed ???? Sommige hongerige kindjes beginnen inderdad eerder maar op advies !!
Op het risico heel wat commentaar te krijgen... In België bestaat heel die 1 liter regel niet. Hier krijgen hongerige kindjes gewoon 5 flessen van 210. Mijn dochter ook. Lijkt me persoonlijk een beter plan dan de darmpjes op die leeftijd al vaste voeding te laten verwerken.
Ik denk dat zij de flessenspeen bedoelt, geen fopspeen. Hoe lang doet hij over de fles? Koop de kleinste speen (dr Brown prematurenspeen) en laat hem hard werken voor de melk. Daarmee raken baby's sneller verzadigt en vervullen ze hun zuigbehoefte. Heeft ie last van maagzuur soms? Overigens niet om het een of ander, maar je bent al begonnen met bijvoeding. Want hij krijgt al rijst zo te lezen.
Ja ik heb de dokter brown fles en gebruik ook de speen fase 1 dus hij doet inderdaad 15 a 20 minuten per fles. En ja op aanraden van het CB geven we alleen in de avond 2 schepjes rijstebloem. Gaat erg goed... We gaan het gewoon met hem uitzingen tot ie 27 dec echt 4 maanden is!
Ja dat had ik al gelezen, maar wat ik bedoel te zeggen, is dat je (op advies van het CB dus ) begonnen bent met de bijvoeding. Er is niet veel verschil tussen rijst en aardappel bijv. Dus of je nou het ene of andere geeft...
Tja....Finley sabbelde en smakte toen die 6 weken was al op zijn vuistjes. Had ik hem toen dus al bijvoeding moeten geven? Heel goed van je dat je nog even wacht met bijvoeding! Te vroeg beginnen kan een aanslag op de darmpjes zijn.
Als je luistert naar je kind (of kijkt naar je kind eigenlijk),en je weet wat bepaald gedrag betekend, dan zou ik juost zeggen:wachten! Wat je kindje doet is heel normaal, het hoort bij de ontwikkeling op deze leeftijd. Het heeft niets te maken met honger of iets dergelijks. Als je hem nu een steen geeft stopt ie die ook in z'n mond. Gewoon omdat ie in de orale fase zit. Vergeet niet dat het met 4 maanden nog echt alleen om BIJ voeding gaat, je gaat nog geen flesvoeding vervangen. Dus goed dat je nog even wacht!
Je kan toch geen behoefte of verlangen hebben naar iets dat je niet kent? Dat is echt een gedachte die bij volwassenen hoort, niet bij een baby die helemaal niet weet wat een banaanhapje is. Baby ziet alleen dat jij iets in je mond stopt. En dat wil baby ook. Want dat hoort er bij op die leeftijd.Je hand in je mondje stoppen, of speeltjes. Sommige kindjes zullen het meteen lekker vinden, anderen niet. Maar behoefte aan een hapje fruit...nee.
Waarom geef je zo weinig flessen, en waarom zo groot? Komt op mij erg ongezond en onnatuurlijk over. Een mens (baby of volwassene) heeft op een dag zeven tot acht momenten waarop gegeten of gedronken wordt, en jonge babies hebben van nature vaak nog vaker nodig. Waarom geef je niet gewoon zes of acht veel kleinere flessen? Per fles mag je 15-20 cc extra water toevoegen, en soms heeft het bij kinderen met sterke zuigkracht nut om johannesbroodpitmeel te te voegen zodat ze harder moeten werken. Geen rijstebloem, want dat is bijvoeding. 15 minuten over zo'n enorme plens doen is veel te snel. 15-25 minuten over 150/6 doen is mooi. Maar bijna een kwart liter mogen ze niet zo snel wegklokken. Dan moet je echt andere speen, andere fles zoeken. En natuurlijk nooit vergeten om halverwege de fles te pauzeren en van arm te wisselen!
Wij zaten ook met zo`n hongerige baby en het advies van het cb was als volgt: Liever een paar schepjes voeding meer als met 3 maanden al bijvoeden. Darmen zijn simpelweg nog niet gerijpt. Hier hebben wij dus ook naar geluisterd en zijn dus ook pas sinds een paar dagen aan het bijvoeden. Succes ermee!!!!
Ik vind het zelf heel onnatuurlijk om een kind dat nog niet kan eten toch eten te gaan geven. Het is in de natuur zo geregeld dat een baby kan gaan eten zodra hij daaraan toe is. Dus een baby die nog niet kan eten is er nog niet aan toe. Wij zijn dus begonnen toen onze dochter zelf begon te eten. Dus het eten van ons bord pakken en dit helemaal zelf in haar mond stoppen, kauwen en doorslikken. Ze was toen 5 maanden. Ik ben ook niet van strakke grenzen van 4 maanden of 6 maanden. Natuurlijk gezien is dat niet logisch want iedere baby ontwikkelt zich anders. Gewoon kijken naar je kind. Als hij gaat eten is hij er klaar voor. Wat ik dus zou doen is je baby vanaf een maand of 4 (want dan mag het) lekker op schoot houden tijdens het eten en kijken wat hij doet. Sommige baby's zullen dan heerlijk het eten gaan verkennen door het vast te pakken en misschien even voorzichtig te proeven. Andere baby's tonen geen enkele interesse. En dan zie je vanzelf of ze er klaar voor zijn of niet.