Mijn zwager en z'n gezinnetje staan op de camping en wij gingen met z'n 3-tjes gezellig een dagje bij hen langs. We besloten daar naar 'Toverpark Sevenum' te gaan. Van alles te doen, voor jong en oud. Er waren ook een paar achtbanen, enkele kleintjes en 1 wat grotere. Mijn man haakte bij die grote gelijk af, maar mij leek het wel wat. Er zijn wat voorschriften, o.a. voor zwangere vrouwen (net als hartpatienten etc, mogen die er niet in), maar het is nog zo klein. Toen ik 6 weken was ben ik in de Efteling ook in 2 dingen geweest waar zo'n bord stond. Dus ik en m'n schoonzus naar boven. Het ging vrij hard, maar hij leek vrij klein. Wat wij niet wisten is dat er achter nog wel e.e.a. was, dus hij was langer dan we vermoedden achteraf. Je kon plaatsnemen naast elkaar en dan kreeg je eerst een soort 'vliegtuigriem' om je en toen een beugel. Ik had nog meer dan ruimte genoeg tussen m'n beginnend buikje en de beugel. Maar een medewerker controleerde alles en drukte ineens die beugel harder tegen me aan. Zwanger of niet ... het zat niet lekker. Dus ik riep gelijk van 'Hallo, mag die beugel 1 tandje losser?', maar dat mocht van die man niet. Toen sloeg de twijfel toe en wilde ik er toch wel graag uit. Ik vroeg dat ook, maar die man keek me aan en hoorde me het duidelijk zeggen, maar drukte ijskoud op de startknop en daar gingen we al. M'n schoonzus zei verschrikt van 'Heb je nog ruimte?' en dat had ik. Ik ging iets verzitten en zo kon ik me dusdanig schrap zetten dat ik niet tegen die beugel aan zou kunnen stoten. Dat was tijdens de rit ook niet gebeurd .. maar we gingen hard .. HARD! Ik ben best een durfal als het om achtbanen gaat ... maar deze was gewoon echt eng. Niet over de kop overigens hoor. We kwamen er allebei lijkwit uit en onze mannen moesten er best om lachen. Wij ook wel achteraf, we noemden onszelf de 'dappere mutsen' die dag . Maar bij mij begon het toch te knagen. Ik had het er ff met m'n man over en die zei van 'Joh meid, probeer je geen zorgen te maken, het is nog zo klein!'. Maar ik besloot later toch de HA te bellen. Onze eigen HA was met vakantie, dus ik kreeg de vervangende arts. Ik had het verhaal eerst aan de assistent uitgelegd en die zou even overleggen met de arts. Die kreeg ik aan de lijn en die zei van 'Ik hoor dat je in een achtbaan gezeten hebt?'. Ik zei 'ja' en hij zei gelijk 'En....was ie eng?'. Ik schoot in de lach en zei 'Nou behoorlijk ja!'. Hij zegt 'Goh, dat je dat durft, ik ben niet zo'n waaghals hoor!'. Maar hij stelde me wel gelijk gerust en zei 'Ik heb begrepen dat je een beetje geschrokken bent v.w.b. je zwangerschap?'. Ik begon gelijk te stamelen zo van 'Het is niet mijn bedoeling om nu met deze zwangerschap risico's te nemen hoor, maar het liep gewoon ff anders en ik baal er nu zo van!'. Hij zei 'Maak je geen zorgen om je buik, want daar is het nog veel te klein voor. Een mogelijk risico is de zwaartekracht en G-kracht die je lichaam dan ineens te verduren krijgt, maar dat soort 'gevaren' treden pas in werking als je de 12-13 weken voorbij bent en de risico's worden, naarmate je verder richting de 40 weken gaat pas groter'. Hij legde uit dat dit soort dingen, maar ook bijvoorbeeld zwaarder lichamelijk werk of sportvrouwen met name vanaf 12-13 weken langzaamaan steeds meer een stap terug moeten doen. Dus ik moest me in dit stadium (tussen de 10,5 en 11 weken) geen zorgen maken. Ik voelde me beslist wat geruster .. maar tegelijkertijd ook zo'n trut!
Gelukkig is het goed afgelopen. Toch snap ik niet dat je er ondanks waarschuwingsborden en eigen besef bent ingegaan. Kwebbel
Tsja...dat zeg ik nu natuurlijk ook achteraf. Toen ik 6 weken zwanger was, ben ik ook in de Efteling geweest en ging ik ook in de villa volta (waar ook zo'n bord stond zag ik later). Dit liep gewoon ff anders. Maar als ik je vertel dat er een kindercarroussel stond (dus grote draaimolen) en mijn zoontje van 3,5 wilde erin. Op zo'n paard en ik bleef er naast staan om 'm uit voorzorg wat vast te houden. Zijn we klaar, staat er aan de andere kant van de draaimolen ook zo'n bord. Nou vraag ik je ... een draaimolentje! ?
Tja, het loopt dan waarschijnlijk goed af...sommige dingen doe je maar 1x in je leven en ik hoop dat deze daar 1 van is Nooit meer doen dus!
tja,vind het echt ontzettend dom van je,sorry. snap niet hoe je erbij komt om in een achtbaan te gaan,er staat toch niet voor niets dat er geen zwangeren in mogen?je kleintje krijgt wel elke keer een adrenaline stoot te verwerken. misschien ben ik 1 van de weinigen die er zo over denkt,maar ik vind het behoorlijk stom. ik hoop dat je er in ieder geval wat van hebt geleerd.
Je mag wel in achtbanen maar alleen niet als je al een buikje hebt i.v.m. de beugels. Onder de 12 weken zit je kindje nog achter je schaambot en is het geen enkel probleem. Groetjes Lisette
Verstandig was het zeker niet... maar begrijp je nu denk ik ook wel..... Hoop dat je er iig van geleerd hebt.... (die waarschuwingen staan er niet voor niets, toch?) Zelf heb ik tegen vrienden heel vroeg verteld dat ik zwanger was, omdat we al een datum geprikt hadden om naar een pretpark te gaan en ik dus niet wilde dat ik min of meer door de situatie gedwongen wilde worden dat ik toch in zo'n achtbaan "moest"gaan..... xxmona
Ik persoonlijk zou het ook niet zo snel hebben gedaan. Maar die waarschuwingen staan er voornamelijk om de risico's bij de mensen neer te leggen. Mocht er iets gebeuren dan is een attractie park niet meer aansprakelijk.
Pfff kan me voorstellen dat je jezelf een ' trut' noemt. Zover zou ik niet willen gaan maar sjonge jonge, je bent echt niet slim geweest... Ik zou mijn kindje nooit zo in gevaar hebben gebracht of ik nu 4 weken zwanger was of 24 weken.
Snap het ook niet, wij zijn tijdens de zwangerschap van mijn jongste kind een weekje slagharen geweest, ik wastoen een week of 8,9 maar geen haar op mijn hoofd hoor..... Gelukkig is het goed afgelopen.
ach ja het was niet slim maar dat beseft ze zelf ook wel en ik neem aan dat ze niet met opzet haar kindje kwaad wilt doen... we doen allemaal wel eens dingen die achteraf helemaal niet slim/goed of gezond waren.. Goede les voor de volgende keer Dat ze er ongerust door is geworden is al een straf op zich toch? voortaan vanaf de zijlijn meid en geniet lekker van je verdere zwangerschap...
Je hebt een groot risico genomen meid...het had wel eens heeeeel anders af kunnen lopen. Ik hoop dat je ervan geleerd hebt en niet meer zoiets stoms doet. Ik ga morgen ook naar de Efteling...maar zit denk ik meer langs de kant te wachten in het zonnetje
Ik snap zoiets ook niet. Je loopt een waarschuwingsbord voorbij, dat negeer je dan toch bewust en je bent er toch zelf bij als je instapt? Hoezo dan: Het liep ff anders? Dan snap ik niet dat je je achteraf nog druk gaat lopen maken ipv van tevoren...
gelukkig is het goed afgelopen om eerlijk te zijn zou ik zelf nooit zo'n risico nemen of dat nou wel of niet zou mogen ik zou het zeker weten niet doen....
behoorlijk stom van je idd, ik ben op huwelijkreis geweest toen ik 7 weken zwanger was, we waren in Amerika en we gingen naar Disney World en daar heb je de thundermountain waar ik dolgraag in wilde maar ik heb het niet gedaan en ik was toen "maar" 7 weken zwanger, ik wilde gewoon geen enkel risico lopen. Het is niet voor niets hoor dat ze die regels hanteren!
Volgens mij kan het niet zoveel kwaad als je nog niet echt een buikje hebt (zoals je HA al zegt). Die borden staan al bij een draaimolen en zijn er idd meer voor om voor eventuele schade dat ze niet aansprakelijk gesteld worden. De adrenaline die je hebt tijdens een achtbaanritje van 1,5 minuut lijken me ook niet echt schadelijk. Dan kun je ook geen enge film meer kijken tijdens je zwangerschap en is vliegen ook niet verstandig want daar kun je luchtzakken en turbulentie krijgen waar de meeste mensen toch ook wel ff een adrenaline stootje van zullen krijgen. Denk wel dat zodra je je buik echt begint te zien je het beter niet meer kan doen omdat die beugels dan echt in je buik gaan prikken. Dus als ik jou was zou ik de eftelingbezoekjes vanaf nu maar ff een jaartje uitstellen 8) Probeer er je er niet teveel schuldig over te voelen, die stress die je dan al een paar dagen voelt is volgens mij slechter dan dat ritje achtbaan
Ik vind het echt heel erg stom, en ik snap er ook helemaal niets van. Je leest een waarschuwingsbord, denkt over de waarschuwing na maar negeert het en gaat in de achtbaan. En achteraf ga je je ineens zorgen maken? Vind ik erg dom en naief, dat had je je wel iets eerder kunnen bedenken toch? En in je titel staat "liep ff anders.." Wat liep er ff anders dan? Het is toch zo gelopen als dat je wilde, je wilde toch in die achtbaan? Maarja, een goede les voor de volgende keer. Niet als je zwanger bent in een achtbaan gaan!
Mwa, bij Vila Volta staan die borden ook, terwijl dat een overmaatse schommel is. Dus ik snap je wel hoor, zeker als het er van buiten af allemaal niet zo heel eng/lang uit zag. En qua adrenaline: moet je eens kijken hoeveel stoffen je vrijmaakt met het kijken naar een enge film, of tijdens een goede vrijpartij Zelf ben ik een enorme bange schijterd, ik durf niet in achtbanen maar ik vind je niet stom dat je er in gegaan bent. Ik hoop dat je het verder naar je zin gehad hebt!
Volgens mij maakt het tot een week of 12 echt niet uit hoor. Je baby ligt nog heel ver weg en je hebt ook nog geen buik. Als je het nu de hele dag deed vind ik het wat anders hoor... Don't worry.