Onze dochter van 9 kan zich thuis echt niet concentreren. Zij moest laatst een spreekbeurt houden. Nou dat werd ruzie, want ze zat meer op youtube dan dat ze informatie opzocht. En ja, ik zat er naast, maar dan nog. Even dit kijken, even dat kijken. Ook een film kijken lukt haar niet, dat vind ze te moeilijk. We hebben haar scherm tijd wat beperkt, maar dat valt eigenlijk wel mee, ze speelt elke dag buiten of met een vriendinnetje. Ze zit op sport etc. Op school gaat t iets beter maar niet veel. Waar ze sociaal goed in haar vel zit, komt ze met de lesstof moeilijk mee. Ze vind alles moeilijk, maar vooral rekenen. Automatiseren kan ze niet. Cijfers draait ze om, raakt in de war van grote sommen. Iemand tips, bijvoorbeeld om wat meer te concentreren?
Ik zou haar laten testen op dyscalculie. Dit klinkt mij namelijk echt heel erg bekend in de oren. Concentratieproblemen komt me ook bekend voor maar voornamelijk voor de oudste hier thuis. 6 jaar en kan zich echt niet concentreren. 1 dingetje ingekleurd op een kleurplaat en klaar. Een doos open gemaakt en klaar.
Ik neem aan dat dit probleem niet alleen thuis speelt, maar ook op school. En dat het niet uit de lucht komt vallen. Hebben leraren hier vaker iets over gezegd? Is ze dromerig of juist druk? Qua rekenen; wat niet elke school doet, laat haar op kladblaadjes sommen stap voor stap uitrekenen. Niet alleen voor haarzelf om overzicht te houden, ook voor de leraar goed om te zien waar ze de mist in gaat en op welk moment. Misschien kunnen ze op school met bijvoorbeeld de beertjes van Meichenbaum aan de slag of een ander stappenplan om aan de slag te gaan. Misschien goed om eens een breed onderzoek te laten doen als dit toch wel wat problematisch wordt voor haar.
Dochter kan alles afvinken van wat jij beschrijft. Bij haar helpt alleen medicatie voor een redelijke (minimale) concentratie. Ze heeft de diagnose adhd gegregen. Niet omdat ze super druk is, maar omdat concentreren en automatiseren niet gaat zoals het 'hoort'.
Nee op school valt ze echt niet op, qua druk doen of niet mee doen. Ze is heel kalm in de klas. Ze is al wel getest op autisme maar dat was het niet. (Vanwege zus met autisme). Toevallig appte juf of ik op gesprek wilde komen. Maar ben bang dat ze haar willen laten zitten zonder verder te kijken. Sociaal gezien is ze zo opgebloeid sinds dat ze in deze klas zit, groep 1 tot 4 wilde ze niet naar school, veel huilen en paniek. En sinds groep 5, vorig schooljaar, gaat het zo goed. Ik ben ook best bang voor wat verandering dan gaat brengen. Maar eerst maar eens gesprek. Ik neem dysxalculie en adhd zeker mee, bedankt voor jullie input. Ik heb het allebei even opgezocht en herken bij allebei zeker punten!
Misschien beginnen met een neuropsychologisch onderzoek om te kijken hoe ze leert? Het klinkt alsof haar executieve functies zwak ontwikkeld zijn waardoor haar taakaansturing, het starten en vasthouden van een taak enorm lastig zijn. De co op methode kan hierbij helpen, dat ze eerst een plannetje maakt en dan het plan gaat uitvoeren.
Sowieso even met school bespreken Misschien thuis werken met een wekker? Als die bv afgaat dan mag je stoppen met je werk