Hoi allemaal, Onze jongste heeft waarschijnlijk een TOS,ze heeft moeite met bepaalde klanken en letters. Verder komt ze goed mee op school,doet t sociaal goed alleen blijft dus achter op spraak. Heeft logopedie ,word ook taalonderzoek gedaan alleen de juf zegt ook,dit schiet zo niet op. Ik ga morgen naar de huisarts voor een doorverwijzing, maar wil ook graag ervaringen horen. School zelf vind ik ook vrij laks dus wil morgen de juf die het meeste aanwezig is daar ook nog eens mee confronteren. Wie herkent dit en heeft ervaringen ?
Gaat het alleen om klanken en letters of zijn zinnen maken ook echt lastig voor haar en moet ze veel nadenken bij het vertellen? Mijn neefje heeft namelijk tos en heeft gewoon echt veel moeite om een samenhangend verhaal te vertellen. Moet overal bij nadenken en kan vaak niet op woorden komen of goede zinnen maken. Mijn zusje had daarentegen vooral moeite met klanken en letters. Dit was bij haar geen TOS maar kostte gewoon veel meer tijd. Ik denk dat ze pas op 6 jarige leeftijd verstaanbaar praatte maar daar was al snel niks meer van te merken. Mijn neefje die wel TOS heeft is inmiddels 10 jaar en heeft nog steeds veel spraakproblemen.
Mijn zoontje welke volgende maand 3 wordt heeft een vernoeden van TOS. Op het KDV is geobserveerd omdat hij vrij weinig taal inzette rond 2 jaar. Daarop hebben we via het consultatiebureau een verwijzing gekregen naar het taal-spraak spreekuur in het ziekenhuis. Hier is hij gezien door de KNO, logopedist en kinderpsycholoog. Hieruit kwam vermoedelijk TOS op de spraak. Inmiddels bij Auris aangemeld en hebben nu een observatieperiode thuis en op het KDV. Tevens krijgt hij wekelijks logopedie. Volgende week krijgen we te horen of het een late prater is of toch een vorm van TOS en het eventuele behandelplan. Nu is mijn zoontje nog heel jong, dus in die zin heel fijn omdat er voordat hij naar school moet al een behandelplan is. Kan me voorstellen dat het bij jou dochter net anders is. Ben je wellicht aangemeld bij Kentalis of Auris?
Kentalis nog niet, ga morgenochtend ook even met de huisarts praten om eens te kijken of we die stap moeten zetten. Logopedie krijgt ze idd ook wekelijks al. Fijn idd dat er al zo vlot word gehandeld bij jouw zoontje.
Bij het vaststellen van een TOS hoort ook een intelligentieonderzoek. Bij ons kon dat via Kentalis of via de orthopedagoog van school. De logopedist stelde de TOS vast, maar dat kan niet zonder testen. Wat waren verder de scores van haar testen? Hier een kind van 7 met een TOS. Hij heeft vaak moeite met het vertellen van een verhaal, moeite met uitleggen wat er is gebeurd (vooral wanneer er emoties bij komen kijken), kan niet altijd op de (juiste) woorden komen, is erg aan het zoeken naar woorden. Woordenschat is lager ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Grammatica is lastig, sommige zinnen gaan in de verkeerde volgorde, hij vergeet wel eens lidwoorden. Ook het begrijpen van taal is vaak lastig, vooral nu op school. Het is altijd checken of hij daadwerkelijk de opdracht heeft begrepen. Verder slappe mondmotoriek en moeite met uitspreken van bepaalde woorden (gisteren is zigter bijvoorbeeld). Als peuter kwam de taalontwikkeling niet voldoende op gang en hij was slecht verstaanbaar. Juf kan zeggen dat het niet opschiet maar kinderen hebben tijd nodig voor taal. Als ze verder alles lijkt te begrijpen en ze komt mee met de groep, dan moet het ook niet groter worden gemaakt dan het is. Zeker een aandachtspunt maar jullie doen er alles al aan zo te lezen. De logopedist denkt dus ook aan een TOS? Of komt dat vanuit de juf?
Wij hebben een leerling met een TOS op school in groep 3. Hij komt eigenlijk qua letterkennis heel goed mee, hij kent alle letters die ze in de klas gehad hebben, alleen hij krijgt ze niet aan elkaar geplakt tot een woord, daardoor lukt het lezen niet goed. Een samenhangend verhaal vertellen lukt hem inderdaad ook niet goed en ruzies oplossen / uitpraten en zijn kant van het verhaal dan begrijpen is vaak moeilijk.
Huh waar komt die "diagnose" vandaan? Van de juf? Dan gaat ze echt haar boekje te buiten. Ga eerst maar eens naar de huisarts of jeugdarts als je je zorgen maakt. Laat je vooral niks aanpraten zonder gedegen onderzoek.
Zit je dochter nog bij de kleuters? Mijn jongste dochter (01-2020) heeft geen tos, maar een articulatie achterstand. Slecht verstaanbaar dus. Maar hier is de juf heel begripvol, doet echt moeite om haar te volgen. Dus ik snap de houding van de juf niet zo. Vooral niet als ze nog bij de kleuters zit. verder wel goed dat je stappen onderneemt om haar te ondersteunen. Taal is zo belangrijk in communicatie.
Onze zoon had toen hij jonger was een vermoedelijke tos en zat hier voor op cl 2 onderwijs ' auris'. Een 'tos' is niet zomaar een beetje moeite met klanken. Maar echt wel een heel stuk hardnekkiger. Onze zoon heeft een Spraak gebrek en paste daarom niet op de cl2 school. Nu achteraf heeft het ook een totaal anderen oorzaak en hij een spraakcomputer. Onze jongste hebben we vroeg laten testen bij auris. Zijn uitspraak is niet overal even goed maar hij heeft een gigantische woordenschat waar door ze hem gewoon onder ' articulatie probelemen' hebben laten vallen. Ons nichtje van 14 heeft wel echt een tos, zij heeft heel veel moeite met praten zinnen vertellen etc. Dit gaat veel dieper dan alleen articulatie problemen.
Ik heb meerdere keren een kleuter met een TOS in de klas gehad. Bij alleen het verkeerd uitspreken van letters en/of klanken denk ik niet direct aan een TOS. Een kind met TOS kan vaak moeilijk op woorden komen en heeft vaak moeite met zinnen maken. Ik zou als ouder meer waarde hechten aan het oordeel van de logopedist dan dat van de leerkracht. Wat zegt de logopedist erover? Denkt hij/zij ook aan een TOS en wat zou zijn/haar advies zijn?
Onze jongste had een vermoeden van TOS. Hij is met 3 jaar 3 dagdelen per week naar de peutergroep van Kentalis gegaan. Die hebben echt stappen met hem gemaakt. Toen hij daar begon zei hij niets toen hij wegging begon het praten te komen. Daarnaast ging hij 2 dagdelen per week naar de psz in ons eigen dorp voor de sociale binding. Hij is met 4 gestart op de reguliere basisschool met ondersteuning vanuit cluster 2 (Kentalis). Inmiddels is hij 6 en zit in groep 3 en is de extra ondersteuning net afgebouwd. Lezen gaat wonderbaarlijk goed. Hij praat nu ook de oren van ons hoofd. Is hij emotioneel of gaat het even niet zoals hij wil dan merk je wel dat het te vol is in zijn hoofd en wordt hij boos en gefrustreerd en praten lukt dan niet zo goed. Ook maakt hij af en toe nog bijzondere zinnen en hoor je hem soms nog nadenken over zinnen. Toch zeggen ze nu dat hij toch geen TOS heeft omdat hij op de basisschool zo'n goede ontwikkeling heeft doorgegaan. Heel trots op het mannetje!