We hebben te horen gekregen dat de gemeente de onderzoeken voor onze zoon heeft goedgekeurd. ze gaan kijken naar zijn faalangst, intelligentie onderzoek en kijken hoe het staat met zijn concentratie probleem. Iemand ervaring met soortgelijke onderzoeken? En hoe verliep dat?
Mn zoon vond het intelligentieonderzoek echt geweldig, die ging er helemaal van aan. En wilde nog wel vaker heen. Mn dochter vond het wel gezellig om er te zijn, maar vond het onderzoek niet zo boeiend. Heeft wel goed haar best gedaan maar of ze er echt alles uit heeft gehaald weet ik niet. Maar maakt ook niet uit.
Hier waren het naast het intelligentieonderzoek vooral vragenlijsten invullen (wij, zij en de leerkracht), gesprekken en de laatste keer ook een observatie op school. Het onderzoek vond onze dochter zeker de eerste keer heel leuk, ze wilde liefst nog een keer.
Hier begon het met een gesprekje met dochter en een observatie in een speelkamer, waarbij er bv gewoon gekletst werd over haar hobbies, beste vriendinnetjes enzo, dochter vond dat gezellig. Daarna was er voor ons als ouders een soort interview, waarbij ze een vragenlijst afnemen en ook voorbeelden van bepaald gedrag willen horen. Vervolgens deed dochter het intelligentieonderzoek, ook dat vond ze erg leuk - nadeel was dat het flink sneeuwde en dat ze daarom dus alsnog erg afgeleid was. Vervolgens met dochter erbij ook de uitkomst besproken. Zij heeft het altijd leuk en gezellig gevonden, gaat ook nu met plezier naar controles.
Zoon heeft breed onderzoek gehad en vond het super leuk. Hij had verder niks door. We mochten alleen benoemen dat hij spelletjes ging doen. Hij was toen 6.
Bedankt voor jullie reactie! kwamen er bij jullie ooo uitslagen uit die je al vermoeden of echt totaal iets anders?
Hier bevestigde het volledig onze vermoedens, ze heeft eigenlijk op niks anders ‘gescoord’ dan we hadden verwacht.
Wat me wel verrast heeft was hoe ze zelf over dingen kan praten, zowel bij gesprekken rondom adhd als dyslexie. Ze kan heel helder verwoorden wat zij ervaart, en denkt ook heel goed na over wat haar kan helpen. Ook met bv medicatie kan ze heel goed benoemen welke bijwerkingen ze heeft en hoe dat voor haar is. Zo had ze bv flink last van een rebound-effect bij bepaalde medicatie en kon ze echt goed onder woorden brengen hoe dat voor haar voelde.
Allebei. Er kwam een disharmonisch profiel uit (beide keren), waarbij ze verbaal een stuk hoger scoort dan performaal. Dat was geen verrassing, maar gaf voor school wel meer duidelijkheid. Tweede keer was een breed onderzoek, daaruit kwam ADHD. Dat had ik niet per se verwacht, maar na de toelichting kon ik me er wel in vinden (hoewel ik ook nog steeds - en steeds meer - iets anders (ook) verwachtte).
Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat de afspraken snel worden ingepland. Zou fijn zijn als we begin volgend schooljaar weten waar we aan toe zijn.
Wij komen met zoon net uit een traject Wij waren overtuigd dat er wat uit zou komen maar helaas... En dat is op zich heel fijn natuurlijk alleen het is duidelijk voor ons als ouders dat er wel wat speelt.. maar wat
o wat vervelend zeg. Je hoopt dan duidelijkheid te krijgen en eventueel handvaten. zijn er geen andere opties meer ?
Ik heb niet echt iets toe te voegen. Alleen dat we op hetzelfde punt zitten. (breed) onderzoek is net goedgekeurd voor mijn oudste en het is nog allemaal spannend wat eruit komt. Tot nu toe komt bij alle testen, van hem en de gezinsleden, eruit dat er een disharmonisch profiel is waarbij taal veel lager is dan het nonverbale. En dat er veel meer begrepen word dan er geproduceerd word aan taal. Ik ga er ook in met bepaalde verwachtingen over de uitkomst. Maar het is spannend en misschien ook wel confronterend om erachter te komen of je gevoel goed zat. Succes!